Hej!
Vi har brug for at bygge en cirka 20 meter lang mur, som skal stå mod et bjerg. Afstanden mellem muren og bjerget er cirka 1 m. Nogle steder på jorden er afstanden cirka 20 cm. Bag muren skal vi have så meget jord som muligt, der kan klare at plante mindre træer. Hvilken type mur anbefaler I, som kan klare belastningen af jord og mindre træer samt afstanden, hvor muren skal stå og bjerget? Det ser ud til, at sådanne megawall-projekter ikke fungerer, da der kræves et rum på mere end 1,50 m.

Hvor høj skal muren være?

ca. 1.40 m høj

Så bliver der en hel del pres mod den mur også. Lidt for højt for mine kundskaber desværre.

Ved I om man kan pudse eller lime noget fast på L-muren?

Det er jo beton så helt klart burde den kunne pudses men ellers kan man jo altid bore og plugge. Gjorde så at jeg satte et dekorplanke på indersiden af en støttevæg jeg støbte i haven. Tror endda at der findes et billede af den her på forumet

Senest redigeret:
P
Hvis det er sådan, at der er et rigtigt bjerg bag muren, så vil der ikke blive så meget tryk. Det man gør, når man bygger højere mure, er, at man placerer et forstærkningsnet ved visse skift i muren. Dette net går indad mod massen bagved.
Benders Megastone/Megawall klarer nemt 1.4 meter. Glem dog ikke, at du skal have dræningsmateriale bagved og et drænrør i bunden.

Edit:
Kom i tanke om en anden sten. KeyStone. Stor og tung som f-n. Men selvfølgelig skal den også have forstærkningsnet, men 1 meter burde være nok.
Du kan jo også hælde muren lidt,.... Gælder jo alle varianter

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.