Jeg har i længere tid forsøgt at finde en murer i Skåne, der kan mure siporex-indervægge i store industrihaller, men ingen har bidt på.

Overvejer at forsøge mig med arbejdet selv, men er usikker på, hvordan jeg støtter en 20 meter lang lige væg. Antager at det ikke er nok blot at forankre den i eksisterende vægge, men at jeg skal bygge vinkler ud fra væggen for øget stabilitet? (Jeg er bange for, at hele væggen kan vælte, hvis nogen kører ind i den med en truck eller lignende). Nogen, der ved, hvor jeg kan læse mere om dette, og hvilken tykkelse der er passende på blokkene mm?

Jeg har tænkt mig at købe materialet fra Polen, og hvis jeg finder en murer, hvad skal jeg regne for kvadratmeterpris på arbejdet?

Nogen, der vil dele deres viden?
 
Hvorfor lige siporex? Du har helt ret i, at du ikke kan have en 20m lang væg uden støtte. Kan du forankre både i gulv og loft?
 
Tænkte at siporex var omkostningseffektivt for en solid væg, der ikke er så fugtfølsom, og det virker nemt at bygge, men det er ikke noget krav.

Det er betongulv. Loftet er savtakket og af letbetonblokke. Usikker på hvor godt/muligt det er at forankre en væg deri.
 
Ingen, der har nogen yderligere information, som I vil dele med jer af?
 
Det mest interessante er vel, hvor høj væggen bliver? Tror ikke det handler om mange meter op, før man helt kan skrotte idéen om at have den fritstående.
 
Jeg har mere eller mindre skrottet idéen om at have den fritstående. Spørgsmålet er, hvordan jeg ellers løser det? Ved at mure vinkler vinkelret ud fra væggen? Hvor tæt bør i så fald disse vinkler sidde, og hvor langt ud i det nyformede rum bør disse vægge gå?
Det enkleste er måske at regle og gipse, men det føles lidt spinkelt for denne type industrilokale.
 
Industri får mig til at tænke på pladevægge og evt. påkørselssikring som fx autoværn. Meget afhænger af højden på væggen, som jeg ikke ser nogen info om.
 
Der findes masser af murede vægge i ældre industrilokaler.
Normalt står der H bjælker mellem gulv og loft med passende afstand, hvor stenene går ind i fra hver sin side.
I dag findes der letvægtsbjælker i U form, stil 2 af disse mod hinanden cirka hver 4. meter, og én mod den væg, du starter fra.
Derefter skruer man som sagt L bjælker i gulvet foran væggen som påkørselssikring.
Siporex murer man vel ikke op, så vidt jeg ved, men limer mere sammen med tyndt cementmørtel, ellers når man murer, lægger man 2 lange armeringsjern i mørtelen cirka hver 3.-4. omgang.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.