I vores opholdsstue/bar (inspireret af vilde vestens saloner) vil vi have en støbejernskamin. Bag kaminen planlægger vi at mure en murstensvæg op. I dag er der en halvrund betonpille, der holder pejsen ovenpå, og vi tænkte at mure denne ind, så den ikke kan ses, da den er ret kedelig. Foran pille vil murstenene gå så tæt på pille som muligt, men i siderne vil vi bygge ud, så muren bliver betydeligt bredere end pille og cirka 2200 høj. Gulvet er brædder på et træbjælkelag fra 1920. Kan gulvet bære en sådan mur, eller skal det forstærkes? Hvordan gør man rent praktisk, jeg gætter at muren skal hvile løst på gulvet for at træets bevægelser ikke skal sprække muren, men skal den fastgøres til betonpillen? Jeg er ikke ligefrem en murermester og tør ikke tage chancer, er der nogen, der ved, hvordan jeg skal bære mig ad?

Har tegnet en lille skitse, ved ikke om den er til at forstå, kan tage et billede, hvis det hjælper...


__________ __________ Eksisterende væg
| (_) | Mur, pille, mur
+---------+ Mur
 
Halløj, fedt projekt. Jeg vil anbefale dig at støbe et fundament. Har du et torpargrund nedenunder? Jeg murede selv et fundament op af betonhulsten til min brændeovn. Hvad står den eksisterende betonpille på? Angående at fastgøre muren i pillen findes der flere muligheder. Du kan f.eks. bore og indsætte plugs. Skru derefter ca. 100 mm bolt fast, som stikker ud og "mures ind" i fugerne på muren. Sæt et par plugs på hvert andet, hver tredje skifte cirka.
Håber jeg klargjorde noget af det uklare.
Mvh Tommy
 
Tak for hjælpen!

Ja, der er torpargrund under. Betonpillen står, så vidt jeg kan se (det er meget lavt mellem jord og gulv) direkte på bjerget.
 
Hej igen.
En mur bliver meget tung, så jeg ville nok også stille den på klippen. Du kan jo mure med betonhulsten op til gulvniveau. Et "let" alternativ, der ikke kræver hulboring i gulvet, er at bygge din murform op af gipsplade, som du så limer fusktegl på med klinkelim. Derefter "sprøjtes" fugemasse ind i mellemrummene mellem fuskteglet. Jeg har lavet en sådan væg med meget godt resultat. Det er kun yderhjørner, der afslører, at det ikke er en muret væg. Nu om dage findes der også hjørnestene, så det burde kunne løses.

Jeg vedlægger et foto for at vise, hvordan en fuskteglvæg kan se ud.

Mvh Tommy
 
Æv, jeg fik ikke billedet med. Jeg kan maile det, hvis du giver mig adressen, og du er interesseret.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.