Jeg har et affaldsskab i garagevæggen, som ikke bruges længere, og som jeg har skåret den indvendige del væk af. Men tilbage er selve hullet i væggen, hvor skabet har været. Hvordan lukker jeg bedst dette hul?
Som man ser på det øverste billede, synes væggen at være opbygget af to lag beton med isolering imellem.
Min tanke er at lukke hullet med lecablokke og mørtel B, bor tæt på en byggmax, så handler gerne der. Derefter afslutte med at pudse overfladen jævn på indersiden og ydersiden, så det kommer i niveau med de eksisterende vægge.
Så til mine spørgsmål/overvejelser:
Fungerer det med at mure op med lecablokke, eller skal jeg støbe noget tilsvarende, hvordan det ser ud nu?
Behøves der ekstra isolering, eller fungerer lecablokkene?
Behøver jeg at bore armeringsjern ind i hullet rundt omkring og forankre og derefter mure dem ind i lecablokkene? Eller binder mørtlen tilstrækkeligt godt mod de eksisterende vægge/gulv/loft?
Jeg har aldrig muret eller pudset noget, så al input på, hvordan jeg bør gribe det an, værdsættes stort!
Ingen problemer. Blokke ser ud til at findes mellem 150 og 350 mm, så tag noget, der er tilpas tykt til væggen.
Bore i armering hvert andet / hvert tredje lag. Det sidste lag bliver lidt tricky, hvordan du løser det afhænger af, hvordan højden på hullet kontra stenens højde matcher.
Når du først skal pudse, bruger du jo den eksisterende væg som trækbane.
Så leca bör give ungefär samma isolering som den nuvarande væg? Eller er hullet for lille til at bryde sig for meget om det?
Det afhænger af hvilken leca du vælger, der findes varianter med cellplast i. Eller så ser du bort fra det, det vil næppe blive værre end det varmetab du havde gennem døren i hvert fald.
Mikael Wallin sagde:
Behøves der net for at pudsen skal hæfte på lecablokkene?
Leca er en meget god pudsbærer, så net plejer ikke at være nødvendigt. Men det bliver netop som aldrig før nu om dage og det skader ikke, så hvorfor ikke? Reducerer jo risikoen for revner i overgange.
Mikael Wallin sagde:
Du mener på ydersiden at jeg burde banke væk noget af pudset rundt om hullet så det ikke bliver et tydeligt "dørhul" efter jeg har malet?
Det er jo valgfrit hvordan du vil gøre. Enten gør du det gamle dørhul fremtrædende når du pudser med logikken at et dårligt forsøg på at skjule det er grimmere end at stå ved husets oprindelige layout, eller så må du banke meget puds væk så du kan pudse en større flade homogen. F.eks. træk en horisontal streg langs dørhullets øverste kant og pudse om alt ned for dette. Da er net nok en god idé, kedeligt hvis det revner ved kanten til det gamle dørhul, defeats the purpose af indsatsen så at sige.
Det beror på vilken leca du väljer, det finns varianter med cellplast i. Eller så struntar du i det, det lär inte bli sämre än värmeläckaget du hade genom dörren i alla fall.
Leca är en mycket bra putsbærare, så net plejer ikke at være nødvendigt. Men der nettes jo som aldrig før nu om dage, og det skader ikke, så hvorfor ikke? Det mindsker jo risikoen for revner i overgange.
Det er jo valgfrit, hvordan du vil gøre. Enten gør du det gamle dørhul accentueret, når du pudser, med logikken at et dårligt forsøg på at skjule det er grimmere end at stå ved husets oprindelige layout, eller så må du banke en hel del puds ned, så du kan pudse en større flade homogen. F.eks. træk en vandret linje langs dørhullets overside og puds alt nedfor dette. Så er net nok en god idé, træls hvis det revner ved kanten af det gamle dørhul, defeats the purpose af indsatsen s a s.
Tak for udførlige svar! Føler mig betydeligt bedre rustet til at gå videre nu.
Kommer måske en projekttråd længere frem i foråret, når jeg først gør arbejdet, lidt for koldt at være ude og mure nu.
Udvendigt regner jeg med, at der ryger en del puds, når jeg fjerner stålrammen til døren, så må tage det derfra og afgøre, hvor meget jeg pudser op. Der har også været diskussioner derhjemme om, at puds er grimt, og at hele garagen skal have en ny beklædning, typ brædder i fibercement eller lignende.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.