Jeg har startet et projekt med at mure en af vores garageporte til for at kunne gøre dette til beboelsesrum. Der skal også et vindue i åbningen. Når jeg nu har åbnet op en del og fjernet dørkarm m.m., kan jeg se, at blokkene (hele huset er letklinkerblokke 590x250x190), som er ovenover garageporten, ligger og "hviler" mod selve portkonstruktionen. Jeg havde troet, at der skulle sidde en murbjælke over hver åbning, men det gør der ikke... Har jeg nogen mulighed for at tage porten og dørkarmen ud på en sikker måde uden at bringe hele konstruktionen i fare? Jeg vil ikke have, at hele huset falder sammen.
Har tænkt på at mure op med samme dimension blokke minus plads til vindue.
Jeg har påbegyndt et projekt med at mure en af vores garageporte til for at kunne lave dette til boligområde. Der skal også ind et vindue i åbningen. Nu når jeg har åbnet en del op og fået fjernet dørbeklædning m.m., kan jeg se, at blokkene (hele huset er lavet af letklinkerblokke 590x250x190) ovenover garageporten ligger og "hviler" mod selve portkonstruktionen. Jeg havde troet, at der ville sidde en murbjælke over hver åbning, men ikke... Har jeg nogen mulighed for at tage porten og dørkarmen ud på en sikker måde uden at sætte hele konstruktionen på spil? Jeg vil ikke have, at hele huset falder sammen.
Jeg har tænkt mig at mure op med blokke i samme dimension minus plads til vinduet.
Hvis det er en træramme, kan den næppe bære overetagen.
Har du billeder?
Her er nogle billeder. Bemærk min halvpanik efter at have begyndt at trække lidt ting ned, to svage reglar fungerer som støttepiller mens jeg får styr på dette... Bemærk også samlingerne i blokkene på de sidste billeder, som viser, at det ikke er en kontinuerlig bjælke.
Her er lidt billeder. Bemærk min halvpank efter at have begyndt at trække nogle ting ned, to svage regler får agere som støttepiller i mellemtiden, mens jeg får styr på dette... Bemærk også samlingerne i blokkene på de sidste billeder, som viser, at det ikke er en kontinuerlig bjælke.[billede][billede][billede][billede][billede][billede]
Karmen er ikke bærende, men den ser ud til at holde lecablokkene på plads, hvad er der ovenover den række leca?
Jeg har ikke kommet højere op, men har ingen grund til at tro, at det er noget andet end 2 eller 3 rækker leca til. På ydersiden er der puds ca. 40-50 cm til over den synlige lecarække. Overetagen er i træ med panel (sutterrængehus). Kan ikke redegøre præcist for, hvordan etageadskillelsen eller overgangen mellem etagerne ser ud. Vi flyttede ind for knap et år siden. Huset er fra -86.
Karmen bærer ikke noget som helst, så der ligger en bjælke eller armering over.
Bare mure til, er du bekymret, kan du mure op til 1cm fra og trykke i ekspanderbeton.
Det er et dobbeltgarage, og den anden port er identisk med denne, så jeg tvivler stærkt på, at noget er skiftet siden -86.
Det føles lidt mere sikkert efter jeres svar. Jeg vil åbne mere op foroven i dag og se, hvordan det ser ud over den synlige leca-række. Men det føles i hvert fald som om, der findes noget andet end karmen, der bærer overetagen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.