Medlem
· Västmanlands län
· 259 indlæg
Hej!
Jeg skal bygge et badeværelse på min betonplade med indstøbt gulvvarme. Huset bygges i løsvirke.
Ud fra et fugtsikkerhedssynspunkt, er det fordelagtigt at mure badeværelsesvæggene med Leca sammenlignet med at bygge dem med træregler?
MVH Nicklas
Jeg skal bygge et badeværelse på min betonplade med indstøbt gulvvarme. Huset bygges i løsvirke.
Ud fra et fugtsikkerhedssynspunkt, er det fordelagtigt at mure badeværelsesvæggene med Leca sammenlignet med at bygge dem med træregler?
MVH Nicklas
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis du skal have keramiske materialer på væggene, er det ifølge min erfaring bedre med en muret væg. Der bliver færre bevægelser, selvom effekten måske først viser sig efter 20 år.
Hvis man murer kun et rum i et hus, vil man få revner der, hvor andre vægge tilslutter.
Bygger man korrekt, holder et badeværelse med træreglar og gips uden revner, indtil man er træt af farven på fliserne.
Bygger man korrekt, holder et badeværelse med træreglar og gips uden revner, indtil man er træt af farven på fliserne.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Revner mellem murede partier og trækonstruktioner er et klassisk problem i parcelhuse. Måske er revner mellem skorstene og de omkringliggende vægge det mest almindelige. Det er vigtigt at planlægge, så materialgrænserne placeres, hvor de bedst kan kontrolleres, f.eks. med lister. Klinker er et fantastisk materiale, som hvis det anvendes rigtigt, holder i tusind år. På en træramsvæg højst 20 år. Det er muligt at bygge badeværelser uden vådrumssikring i væggene, hvis man bruger brusekabine og stænkbeskyttelse bag håndvask og badekar. Stænkbeskyttelse kan laves af rustfrit stål eller lamineret glas, f.eks. Disse skal dække væggen ned til fodlisten. Bygningsreglementet (BBR) indeholder ingen generelle krav til vådrumssikring, man udtrykker sig mere generelt. Det hele afhænger af indretning, brug og materialevalg. Det er muligt at have træpanel på badeværelsesvæggene, hvis den er ventileret på bagsiden.
Klik her for at svare