Jeg har bygget en garage. Alle vægge står på lecablokke, som igen står på en støbt plade. Jeg undrer mig over, hvilken type mørtel jeg kan bruge på ydersiden af lecablokkene?
Da jeg støbte lecablokkene fast på pladen, brugte jeg mørtel B. Jeg fik lidt til overs. Kan jeg bruge det samme mørtel til ydersiden? Jeg har tænkt mig at male på det bagefter med samme farvetone som huset har.
Ifølge producenterne skal du slamme overfladen på Leca-blokke med A-brug og kost. Dette tætnes blokken, så vand og myro ikke trænger ind. Synes du ikke, at overfladen er tilstrækkelig tiltalende, kan du efter dette påføre et lag B-brug.
1. Slamme. Bland webers cementmørtel A til en vellinglignende konsistens.
2. Vande lecablokkene og derefter påføre mørtlen. Tænker mig med en børste, der er noget blødere end en skurebørste.
3. Vente en dag.
4. Blande cementmørtlen i henhold til Webers anbefalinger og lægge på med en murske.
5. Dække med plast.
Der står, at det skal holdes fugtigt i 3 dage. Skal man vande det i 3 dage, eller er det nok at dække med plast?
Jeg kan ikke lægge på så tykt, da husets panel (som stikker nedenfor lecablokkene) kun er 0.5 cm fra stenen. Behøver jeg alligevel helst et net påspændt på lecablokkene?
Havde samme overvejelse med min garage med et lag leca. Anvendte først Webers Rødgrund, hvis jeg husker rigtigt, og så puds. Intet net. Husker ikke hvilken puds, men det har holdt rigtig godt i 3 år nu. Ikke en eneste revne. Havde også samme "problem" med panel tæt på lecaen. Fasede simpelthen af pudskanten opad lige under panelet.
Først skal jeg jo slammes (vællinglignende konsistens) men hvordan skal konsistensen være, når man skal "mure på"? Skal det være samme konsistens som med Murbruk B?
Søger ikke i første omgang på dansk... Men det bliver jo ikke helt rigtigt alligevel. Jeg skal slammes først for at det skal blive vandtæt ifølge tidligere råd. Ved ikke om det er nødvendigt? Well, ser ikke ud til at der er så meget viden her, så gør efter eget hoved. Tak for hjælpen til dem der har svaret!
Mørtelen blander du i henhold til opskriften på pakken. Slammer gør du ved at blande i mere vand...
Umuligt at beskrive nøjagtigt konsistensen. Vælling har du jo hørt... Er det ikke nok?
Alle produkter har deres egen optimale konsistens, og det er ikke så let at beskrive den med ord. Så er det et spørgsmål om smag. Den pudskonsistens jeg kan lide er ikke nødvendigvis din favorit. Det nemmeste er at du blander nogle gange og tester på nogle resterende blokke eller på en lille del af væggen. Jeg lavede sikkert 5 forskellige forsøg, før jeg følte, at jeg havde fundet en god blanding, da jeg begyndte at pudse hjemme i kælderen. Men nu ved jeg, at jeg kan lide det nedre tørre interval, når jeg blander min pudsemørtel. Men måske pisker jeg i stedet min mørtel længere end du ville have gjort... Begynder du nu at ane, at der ikke er nogen bombesikker måde at beskrive dette på? Test lidt, så skal det nok gå strålende.
Har "slammat" på den ene side af fundamentet, som ses mindst, for at øve. Det er ret svært at kaste det på og få det til at hænge fast. Fandt på et trick med at tage en pensel, dyppe den i mørtlen og duppe på, og derefter kaste mørtlen på. Så hang det lidt bedre fast. Jeg vil køre næste runde med en "fastere" konsistens i morgen.
Det er som sagt trial and error med konsistensen på slammingsmørtlen. Konsistensen på det næste lag har jeg godt styr på. Jeg undrer stadig, om slamming er nødvendig for at få lecablokkene vandtætte, eller slammer man bare for at få det næste lag mørtel til at hæfte bedre? Jeg fortsætter med at slamme i hvert fald.
Jeg har måske ikke det rigtige værktøj til dette. Jeg har kun en firkantet murerske, som jeg bruger. Jeg føler ikke, jeg har lyst til at købe en masse forskellige ting bare for den lille række, jeg skal mure. Jeg er vel nærig, antar jeg...
Kunne ikke få murcementen til at sidde så godt fast på selve betonpladen, så jeg undlod det og lagde kun murcementen på lecablokkene.
Jeg skal male det hele og har forstået, at man skal bruge silikatbinder, før man maler. Det jeg finder er Beckers silikatbinder, men det ser kun ud til at findes i dunke på 5 liter. Det føles unødvendigt, da der kun vil blive brugt cirka en liter (gætter igen).
Findes der en anden silikatbinder end Beckers, som kan fungere lige så godt og findes i 1 liters flasker?
(Ja, jeg skal ordne brolægningen rundt om fundamentet og fylde med søsten mellem brolægning og fundament, når jeg har malet)
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.