Jeg har 3 store og velfungerende kakkelovne. Godt træk i god myretue osv.

MEN

Fliserne begynder nogle steder at vise tegn, om end små indtil videre, på at skulle sættes om.

Dette er et problem, som jeg forstår, at alle ovne rammes af før eller senere, har jeg forstået?

Kakkelovne er hvis man læser op en god varmekilde, men følsomme og skal repareres/mures om osv. De er følsomme for at blive fyrret hårdt i osv.

Nogen der har muret eller pudset den op i stedet for, når fliserne er begyndt at vige. Reparere det, der er nødvendigt i den, så mure
Jeg tænker altså væk med fliserne. Så ganske enkelt pudse dem med fx nogle centimeter ildfast eller andet passende mørtel i stedet for fliser.


Burde dette ikke være klart mere holdbart.
 
Det du beskriver er en rørkomfur kaldet også "fattigmands kakkelovn". Har ingen fordele så vidt jeg ved. https://sv.wikipedia.org/wiki/Rörspis
Uanset hvad du vælger, skal det mures med kakkelovnsler, ellers sprækker konstruktionen.
 
hscn hscn sagde:
Det du beskriver er en rørkomfur kaldes også "fattigmands kakkelovn". Har ingen fordele så vidt jeg ved. [link]
Uanset hvad du vælger, skal det mures med kakkelovnsmørtel, ellers revner konstruktionen.
Nja, det findes kun mørtel, der holder sig en smule over 1000c. Rørspis er i realiteten en kakkelovn til funktion.
Jeg tænker mig mere ildfast mørtel og lidt som holder sammen kollose.
 
Hej,
Lidt sprækker i fliserne er ikke det, der gør, at en kakkelovn skal sættes om. Det er i stedet når de indre murer giver op, murstenene i de indre kanaler er det, der udskiftes, når man sætter en kakkelovn om, fliserne, selv med sprækker kan genbruges.
 
  • Synes
Hejsansson
  • Laddar…
D deklerkk sagde:
Nja, det finns endast bruk som håller sig en bit över 1000c. Rørskorsten er i sak en kakelugn til funktion.
Jeg tænker mig mere ildfast brug og lidt som holder sammen kollose.
Forstår ikke hvordan du mener.
Kaklet er en del af røgkanalens konstruktion, ikke kun pynt. Jeg opfattede, at du tænker dig en ildsted opbygget som en kakelovn med pudset tegl i stedet for kakel, altså en rørskorsten.
Eller har du tænkt at helt erstatte kaklet med brug? I så fald er jeg overbevist om, at du mislykkes.
 
hscn hscn sagde:
Forstår ikke hvordan du mener.
Fliserne er en del af skorstenskanalens konstruktion, ikke kun pynt. Jeg opfattede, at du forestiller dig en pejs opbygget som en kakkelovn med pudset mursten i stedet for fliser, altså en rørkomfur.
Eller har du tænkt dig at helt erstatte fliserne med mørtel? I så fald er jeg overbevist om, at du vil mislykkes.
Fliser holder sand og revnet mørtel på plads.
Samme funktion som hvis du murede med en ildfast mørtel.
 
Held og lykke! Ser frem til opfølgning.
:thinking:
 
  • Synes
hscn
  • Laddar…
En masse spændende og sjov læsning hos Kanerva.

Desværre kan man kun drage én konklusion: kakelugnar er flotte, men ekstremt følsomme og går ofte i stykker.
 
  • Synes
Tallguy196
  • Laddar…
D deklerkk sagde:
En masse spændende og sjov læsning hos Kanerva.

Desværre kan man kun drage én konklusion: kakkelovne er fine, men ekstremt følsomme og går ofte i stykker.
Jeg har levet med kakkelovne en stor del af mit liv og aldrig haft nogen, der skal sættes om. De er ikke specielt følsomme, hvis man ved, hvordan man fyrer, og jeg vil sige, de er meget holdbare.
Der er to dele af en kakkelovn, selve ovnen og kaklerne, ovnen sætter man om og beholder kaklerne, måske hver 20-40 år afhængig af, hvor meget man fyrer, det er heller ikke ekstremt dyrt. Det er normalt kaklerne, der er det dyre for en ældre ovn. Så det er en god investering og en meget god varmekilde.
Har du en god ovn, så fyrer du morgen og aften hele vinteren, og den skal da være konstant varm hele døgnet.
 
  • Synes
Gammelnörden
  • Laddar…
D deklerkk sagde:
En masse spændende og sjov læsning hos Kanerva.

Desværre kan man kun drage én konklusion: kakkelovne er flotte, men ekstremt følsomme og går ofte i stykker.

Det var spændende læsning. Men teorierne om hvordan en kakkelovn skal fyres føles som en måde at undgå at skulle reparere mangelfulde leverancer.

Kakkelovne som fyres ifølge Kanervas instruktioner holder sikkert længere, men de opfylder næppe deres funktion. D.v.s som en god varmekilde.
 
D deklerkk sagde:
Det var spændende læsning. Men teorierne om hvordan en kakkelovn skal fyres føles som en måde at undgå at reparere mangelfulde leverancer.

Kakkelovne som fyres ifølge Kanervas instruktioner holder sikkert længere, men de opfylder næppe deres funktion. Dvs. som en god varmekilde.
Det ser ud til, at du har fyret eller groft mishandlet en ovn og nu vil have bekræftelse på, at du ikke har gjort noget forkert.

Du kan fyre hvad som helst i stykker, og man skal have meget dårlig viden, hvis man fyrer en kakkelovn i stykker, lige så godt som man kan fyre en støbejernskamin eller noget andet i stykker.

Det er ingen teorier, en kakkelovn fungerer på en bestemt måde, i hundreder af år har man fyret op i disse mesterværker, og det gør man stadig. Holdbarheden er desuden fantastisk.

En kakkelovn er en varmekilde, der varmer døgnet rundt, som man fyrer moderat i en eller to gange om dagen. Det er ikke en kamin, hvor man smider brændeknuder i og fyrer for øjeblikket.
 
B
Jeg er ikke helt enig med dig i dit svar til Sydafrikanen.

Man kan fyre forholdsvis kraftigt i en kakkelovn. Men at køre med fuldt træk og åben spjæld i længere tid, mens man fodrer med brænde, er selvfølgelig ikke til at anbefale.

Det er ikke så let, som folk i diverse tråde synes at tro, at fyre en kakkelovn i stykker.

Det er svært at få maksimal effekt ud af hver liter brænde. Det kræver en del øvelse og at man prøver sig frem.
Hver ovn og hver skorsten fungerer forskelligt.
 
  • Synes
guggen
  • Laddar…
B
D deklerkk sagde:
Det var spændende læsning. Men teorierne om hvordan en kakkelovn skal fyres synes som en måde at undgå at reparere mangelfulde leverancer.

Kakkelovne der fyres ifølge Kanervas instruktioner holder sikkert længere, men de opfylder næppe deres funktion. Dvs. som en god varmekilde.
Du har en pointe. En kakkelovn som ikke kan fyres om morgenen og aftenen er en dårlig måde.
Jeg har fyret i mindst 10 år, morgen og aften i 6 måneder om året. De har ikke engang sluppet lerpudset på indersiden.

KANERVAS kakkelovne skal fyres en gang dagligt. Derefter tømmes for gløder og lukkes.
Ikke en chance i He**** at tre timers fyring kan holde ovnen varm i 24 H.
Lun eller rumtempereret måske.
 
  • Synes
guggen
  • Laddar…
B
Tallguy196 Tallguy196 sagde:
Gå til en mester og læs: [link] (y)
Må man være mester for at konstatere at

- jo mindre du fyrer, jo mindre slid.
- jo svagere du fyrer, jo mindre slid.
- afbryder du opvarmningen, så har ovnen det bedre?

Snarere enkle og logiske ræsonnementer. Kan du lide alle ting, bruges de ikke, så slides de ikke. (Overordnet ræsonnement)

Det er umuligt at få nogen reel effekt, hvis man fyrer som Kanerva.
En kakkelovn til 100k+ skal selvfølgelig, og skal tåle at fyres 2 gange om dagen, mindst 120 min hver gang. Lad os sige 5 timer i døgnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.