Hej,
Nu har jeg brug for jeres hjælp!
Jeg skal bygge en mur.
Min første tanke, som er helt grøn på dette, er at støbe en væg mod massen bagved (se billede). Massen består af sprængsten (for det meste) og en del sand. Et par meter inde i massen er der sandsynligvis klippe.
Anden tanke er at skubbe L-støtte ind, men det kan blive et problem med al sprængstenen.
Tanken er, at "væggen" (L-støtte eller støbt klods) mod massen kun skal bruges som støtte for eventuelt tryk fra massen. Foran "væggen" havde jeg tænkt mig at mure op med de samme blokke som billede 2, da jeg har dem i indkørslen.
Tanken er at gøre arbejdet selv så billigt som muligt.
Hvordan ville I have gjort? Er jeg på vildspor?
Hvis jeg skal støbe, havde jeg tænkt mig at bygge formen med krydsfiner ca. 5 cm bred og fylde med beton samt armeringsjern direkte mod jordvæggen. Dræningen havde jeg tænkt mig at løse gennem små huller ca. 10 cm op fra jorden langs hele "væggen". Tidligere var der kun en støbt betondel på den øvre del. Se billede. Jeg tænker, at der ikke er så meget tryk fra jorden, da det har holdt godt gennem alle år.
Alternativ tre er jo at mure med murstenene direkte, men hvordan ville I have grebet det an med jordtrykket mm.? Hvad sætter man mellem "væggen" og murstenen?
Højden er ca. 160 cm, og bredden er ca. 7 meter på "væggen". Se billede.
Ser frem til jeres tanker.
Mvh Marcus
Nu har jeg brug for jeres hjælp!
Jeg skal bygge en mur.
Min første tanke, som er helt grøn på dette, er at støbe en væg mod massen bagved (se billede). Massen består af sprængsten (for det meste) og en del sand. Et par meter inde i massen er der sandsynligvis klippe.
Anden tanke er at skubbe L-støtte ind, men det kan blive et problem med al sprængstenen.
Tanken er, at "væggen" (L-støtte eller støbt klods) mod massen kun skal bruges som støtte for eventuelt tryk fra massen. Foran "væggen" havde jeg tænkt mig at mure op med de samme blokke som billede 2, da jeg har dem i indkørslen.
Tanken er at gøre arbejdet selv så billigt som muligt.
Hvordan ville I have gjort? Er jeg på vildspor?
Hvis jeg skal støbe, havde jeg tænkt mig at bygge formen med krydsfiner ca. 5 cm bred og fylde med beton samt armeringsjern direkte mod jordvæggen. Dræningen havde jeg tænkt mig at løse gennem små huller ca. 10 cm op fra jorden langs hele "væggen". Tidligere var der kun en støbt betondel på den øvre del. Se billede. Jeg tænker, at der ikke er så meget tryk fra jorden, da det har holdt godt gennem alle år.
Alternativ tre er jo at mure med murstenene direkte, men hvordan ville I have grebet det an med jordtrykket mm.? Hvad sætter man mellem "væggen" og murstenen?
Højden er ca. 160 cm, og bredden er ca. 7 meter på "væggen". Se billede.
Ser frem til jeres tanker.
Mvh Marcus
Senest redigeret:
Indenfor muren skal der være dræningsmateriale; makadam, nederst i makadamen et drænrør, man vil undgå, at der ligger materiale, der kan binde fugt tæt på muren, for når det fugtige materiale fryser, skaber det sprængende kræfter mod muren.
L-støtte har jeg aldrig arbejdet med, men de skal jo stå på pakket jord, der ikke giver sig, så at trykke dem ind ville, så vidt jeg forstår, ikke kunne lade sig gøre. Jeg har selv bygget granitmure, som jeg stivede af på indersiden med armeringsjern i klippen samt betonhulsten, der stives med hjælp af geonet.
L-støtte har jeg aldrig arbejdet med, men de skal jo stå på pakket jord, der ikke giver sig, så at trykke dem ind ville, så vidt jeg forstår, ikke kunne lade sig gøre. Jeg har selv bygget granitmure, som jeg stivede af på indersiden med armeringsjern i klippen samt betonhulsten, der stives med hjælp af geonet.
Stort tak for informationen, skal helt klart overveje dette!pacharan sagde:
Indenfor muren skal der være drænerende materiale; makadam, længst nede i makadamet et drænrør, man vil undgå, at der ligger materiale, der kan binde fugt nærmest muren, for når det fugtige materiale fryser, så bliver der sprængende kræfter mod muren. L-støtte har jeg aldrig arbejdet med, men de skal jo stå på komprimeret jord, som ikke giver sig, så at trykke dem ind ville, hvad jeg kan forstå, ikke gå. Jeg har selv bygget granitmure, som jeg stabiliserede på indersiden med armeringsjern i klippen samt betonhuldæk, som stabiliseres ved hjælp af geonet.
Klik her for at svare