Har planlagt at lave 2 huller i en indervæg i min nyindkøbte lejlighed (1vær, 38kvm). Bestyrelsen i foreningen har tidligere været positive overfor denne ændring, men har nu ændret mening og kræver:

"byggkonsulten skriftligt erklære, at den foreslåede ombygning ikke påvirker ejendommen negativt, samt at ingen bærende konstruktioner ændres (ændring af bærende konstruktion, selvom man kompenserer med bjælker osv., er altså ikke tilladt)."

Således undrer jeg mig om nogen her mener at kunne afgøre ud fra følgende tegning (inden jeg engagerer bygningskonsulent), om væggen er bærende eller ej? (væg markeret i rødt)

Denne tegning har jeg fået fra bestyrelsen, er det muligt at finde bedre tegninger hos Bygningskontoret mon tro?

Huset er bygget i 20'erne, væggen er i ukendt materiale og anslået 10-15cm tyk. Min lejlighed ligger øverst under vinden.

Tak på forhånd.

• Byggeplan med en lejlighedstegning, hvor en væg er markeret med en rød oval for at undersøge, om den er bærende.
Tillføjelse:

Væggen er 11 cm tyk og ser ud på følgende måde indeni (fandt et hul).

Kan man afgøre materialetypen ud fra dette billede?

• Hul i hvid væg, afslører råt materiale indeni. En hvid ledning løber langs væggen. Væggen er 11 cm tyk.
Jeg vil gætte på, at det er en form for letbeton med puds (hvad jeg kan se på billedet) i den væg, og da er det oftest ikke bærende. Den bærende konstruktion plejer at være i ydervæggene på de ældre huse.

Samtidig kræver bestyrelsen, at du får en kyndig person til at bekræfte det, så egentlig er det vel bare at få nogen derud, så får du svar på, om den er bærende eller ej.

Ud fra tegningen vil jeg sige, at den ikke er bærende, så det er nok værd at få eksperten ud.
Bærende vægge løber generelt langs med huset, det er lidt svært at se på tegningen, hvordan huset er bygget. Er væggen parallel eller i vinkel mod tagryggen?

Væggen i spørgsmålet er i vinkel mod tagryggen.

Væggen mellem køkken/stue og gang går parallelt med tagryggen og er betydeligt tykkere (ca 40cm)

I vinkel mod nock taler jo også for, at den ikke er bærende, så ud fra de oplysninger, der findes på tegning og i tråden, vil jeg sige, at den ikke er bærende.
Men jeg er ikke bygningsingeniør eller engang i nærheden, så nogen ekspertudtalelse er dette ikke ;) derimod som jeg skrev før, er det sikkert værd at få en, der kan bekræfte dette, så du så kan gøre det, du vil med væggen.

Tak. Er det en bygningsingeniør man bør hyre for at kunne afgøre spørgsmålet, eller en statiker, er det det samme?

harry73
Væggen er for tynd til at være bærende, og den ligger det forkerte sted til at være bærende.
En enkel kontrol som du kan udføre selv er at tjekke, om der er en tilsvarende væg i lejligheden under dig, og på loftet kan du kontrollere, om væggen bærer noget (f.eks. hvordan gulvbrædderne løber).

Ja, den tilsvarende væg findes i lejligheden nedenunder, der har de lavet 2 døråbninger (det ser ikke ud til, at foreningen krævede attester på det tidspunkt).

Det jeg har hørt fra nogle håndværkere er, at selvom væggen i sig selv ikke er bærende, så kan åbninger i vægge på flere etager tilsammen indebære en vis forringelse i bæreevne?

harry73
Det kan stemme, hvis huset har brug for væggen for at få vindstabilitet osv. En ikke-bærende væg kan også blive 'bærende', hvis der står andre ikke-bærende men tunge vægge ovenpå denne væg. Dit hus med 40 cm tykke bærende stenvægge har næppe brug for en 11 cm tyk indervæg, og din lejlighed ligger direkte under loftet, så der er ikke megen belastning ovenpå væggen.
Hyr en entreprenør eller bygningskonsulent, de siger sikkert, at den ikke er bærende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.