5,943 læst ·
10 svar
6k læst
10 svar
Mørtel der slipper. Hvad gør jeg forkert?
Som titlen siger.
Begyndte at mure en væg op med massivt mursten sidste efterår til et drivhus.
Nåede ikke at blive færdig, så det har stået temmelig ubeskyttet over vinteren.
Kan tage alt ud undtagen det lag, der ligger mod betonsålen, meget let.
Mørtlen har i princippet sluppet fra alle stenene.
Stenene er stadig hele og fine.
Hvad er der sket?
Er det bare fugt og frost, der har gjort det?
Eller har jeg lavet en fejl, da jeg murede?
Det er jo ikke så tiltalende at mure det hele op, og så ser det lige sådan ud næste forår.
Kan tage nogle billeder, hvis det ville gøre det lettere, men tænker, at dette må være en standardting ved muring?
Begyndte at mure en væg op med massivt mursten sidste efterår til et drivhus.
Nåede ikke at blive færdig, så det har stået temmelig ubeskyttet over vinteren.
Kan tage alt ud undtagen det lag, der ligger mod betonsålen, meget let.
Mørtlen har i princippet sluppet fra alle stenene.
Stenene er stadig hele og fine.
Hvad er der sket?
Er det bare fugt og frost, der har gjort det?
Eller har jeg lavet en fejl, da jeg murede?
Det er jo ikke så tiltalende at mure det hele op, og så ser det lige sådan ud næste forår.
Kan tage nogle billeder, hvis det ville gøre det lettere, men tænker, at dette må være en standardting ved muring?
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 358 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,358 indlæg
Billeder er ikke forkerte.
Men man murer en murstensvæg.
Så kan man pudse på murstensvæggen, som det lyder som du har gjort, og det slipper.
Eller er hele murværket, du har muret, faldet sammen?
Billeder er ikke forkerte
Men man murer en murstensvæg.
Så kan man pudse på murstensvæggen, som det lyder som du har gjort, og det slipper.
Eller er hele murværket, du har muret, faldet sammen?
Billeder er ikke forkerte

Sådan ser det ud. Skulle blive en væg til et drivhus.
Har muret lidt lecablokke lige ved siden af med samme mørtel og det sidder sammen som det skal.
Også de sten, der er muret direkte mod betonsokkel, sidder godt.
For lidt mørtel? Altså at jeg har været nødt til at komprimere mørtlen for meget.
Jeg lagde stenene i blød inden jeg murede dem op.
Mistænker at du har haft for lidt mørtel. Man bør have ret meget mørtel, og derefter presse stenene ordentligt sammen. Alternativt kan du lægge mørtel på væggen, samt på stenen, der skal lægges. Hvis en sten er tør eller våd, skal man "ræve" mørtelen ordentligt ind på stenen. Ellers er der stor risiko for, at det ikke hæfter.
Så man kan lægge mørtel på både væg og sten separat? Det kan jo være en alternativ metode, der er nemmere for mig.
Det her med våde/tørre sten. Spiller det nogen rolle? Eller skal de være "passende" fugtige?
Det her med våde/tørre sten. Spiller det nogen rolle? Eller skal de være "passende" fugtige?
Ja, det plejer at være den enkleste måde at sikre, at mørtlen fæster som den skal.J Johan Sjöro sagde:
En tør sten suger straks fugten ud af mørtlen tættest på stenen. Det er da vigtigt at arbejde mørtlen godt ind.
Det samme gælder en for våd sten. Stenen er mættet og kan ikke "suge op" mørtlen. Ligeledes her må man arbejde mørtlen meget ind.
Måske var for varmt og tørt da du murede?
Som amatør tager jeg ofte alle ekstra sikkerhedsforanstaltninger jeg kan komme i tanke om.
Sidst jeg murede, gjorde jeg alle stenene våde dagen før og pakkede murværket ind i plast når jeg var færdig.
Passende løs mørtel også og strøg alle sider med mørtel før jeg lagde stenene også.
En professionel har nok bedre fornemmelse for hvad der kræves i hvert givet tilfælde.
Som amatør tager jeg ofte alle ekstra sikkerhedsforanstaltninger jeg kan komme i tanke om.
Sidst jeg murede, gjorde jeg alle stenene våde dagen før og pakkede murværket ind i plast når jeg var færdig.
Passende løs mørtel også og strøg alle sider med mørtel før jeg lagde stenene også.
En professionel har nok bedre fornemmelse for hvad der kræves i hvert givet tilfælde.
Ja, det var ret varmt, da det blev lavet, så det kan helt klart have noget med det at gøre. Dækkede til ved en lejlighed (måske det første lag, hvilket jo forklarer, hvorfor det stadig ligger der)Huddingebo sagde:
Måske var det for varmt og tørt, da du murede?
Som amatør tager jeg ofte alle ekstra sikkerhedsforanstaltninger, jeg kan komme i tanke om.
Sidst jeg murede, gennemblødte jeg alle sten dagen før og dækkede murværket med plastik, da jeg var færdig.
Også brugte jeg lidt flydende mørtel og smurte alle sider med mørtel, før jeg lagde stenene.
En professionel har nok bedre fornemmelse for, hvad der kræves i enhver given situation.
Jeg synes, det er svært som amatør at vide, hvad der er "både livrem og seler" når det kommer til muring. Men at dække grundigt til er måske det, der manglede her.
Ikke hjemme lige nu, så kan ikke teste, men ganske hård. Smuldrer sig ikke som hård sand i hvert fald.A Alexn72 sagde:
Ikke så lang tid fra mørtelen var færdigblandet. Har kun blandet en sæk ad gangen.
Vandede lidt, men måske ikke nok.
Nogen der kan give mig en "seler og livrem"-metode til at mure dette?
Heldigvis murede jeg kun 10 sten op eller deromkring, så ikke så meget tabt. Dog bliver man lidt nervøs når man skal prøve igen.
Og er der en god måde at teste om man har fået det til, som ikke involverer at vente til næste år?
I værste fald må man jo hyre nogen der ved hvad de laver, men det ville være sjovt at klare det selv
Heldigvis murede jeg kun 10 sten op eller deromkring, så ikke så meget tabt. Dog bliver man lidt nervøs når man skal prøve igen.
Og er der en god måde at teste om man har fået det til, som ikke involverer at vente til næste år?
I værste fald må man jo hyre nogen der ved hvad de laver, men det ville være sjovt at klare det selv
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Vad ska jag göra när murbruket rasar i kakelugnen?
Hemma hos -
Mørtel slipper kælder
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Vad gör jag åt att färgen släpper?
Fasad -
Bits släpper vid borrning, vad gör jag för fel?
Verktyg & Maskiner -
Vad göra med platta på mark där putsen på sockeln släpper?
Grund & Markarbeten