Det er tid til at beklæde trappen og jeg tænkte på at lime egetræsparket (med krydsfiner-bagside) direkte på trappetrinene, hvor der sidder korkplader med plastfilm a la 70erne.
Der vil skulle bruges en del montagelim for at parketten sidder fast, så mit spørgsmål er, hvilket lim skal jeg vælge for at få et godt lim der giver meget mængde for pengene?
Jeg overvejer superfix+ eller PL400, men tager gerne imod bedre tips?!

Overvej stærkt at arbejde dig igennem korkpladerne ned til fastere underlag. Har desværre selv forsøgt noget lignende med den følge, at trinene efter en tid blev løse, og man så har måttet gøre om og gøre rigtigt.

M myrstack sagde:
Overvej stærkt at arbejde dig igennem korkpladerne ned til fastere underlag. Har desværre selv forsøgt noget lignende med følge af, at trinene efter en tid er løsnet, og man derefter har været nødt til at gøre det om og gøre det rigtigt
Enig, men korkpladerne sidder som fanden, og det vil være meget arbejde at fjerne dem.

Så tænkte jeg også 🤪

• Synes
Rafff
  • Laddar…
Køb en ultratynd krydsfiner og skru gennem korkpladerne ned i trappetrinene og lim mod krydsfineren!?

• Synes
Rafff
  • Laddar…
Givet kommentarerne ovenfor gjorde jeg en højst uvidenskabelig test af nogle prisvenlige limer. Hvor jeg limede brydstave direkte mod fliserne efter rengøring og affedtning med t-rød.

Initialt føltes det som om PL400 gav en god klæbeevne. Efter 24 timer var resultatet helt anderledes, hvor det lim, jeg havde mindst tillid til, Superfix+, sad som klippen og måtte slibes bort, mens for eksempel PL400 slap uden problemer fra underlaget.

• Træstænger limet til en overflade med hvidt lim, del af test med forskellige limtyper.
  • To trælister på et bord, den ene med påtaget lim i enden, brugt i limtest.
  • Synes
schmakita
  • Laddar…
Ja du skal definitivt bruge det tilsigtede lim, PL400 er lidt overvurderet.
Enten noget mspolymer-lim som Casco't eller noget polyurethan-lim som f.eks. sikabond t2 (har anbefales på BH tidligere til trappereno).
Kan du teste og se, om du kan få tæppet til at slippe ved at trække i staven?

S schmakita sagde:
Ja du skal definitivt bruge tilsigtet lim, PL400 er lidt overvurderet.
Enten noget mspolymer-lim som Casco't eller noget polyuretan-lim som f.eks. sikabond t2 (har anbefales på BH tidligere til trappereno).
Kan du teste og se hvis du kan få måtten til at slippe ved at trække i staven?
Tak, skal også teste Sikas. Der er ikke en chance for at få måtten løs -den sidder som satan 😁

• Synes
schmakita
  • Laddar…
Trappen klar.
Kostnad 2000kr for lim & fug, 2000kr for egetræslister og 250kr til kaffekassen på arbejdet, da parketgulvet var tilovers fra en renovering.
Lidt let påbegyndt før og efterbillede

• Set ovenfra af en nyrenoveret trætrappe med indlagt parket og orange trin.
  • Trætrappe af eg set ovenfra, nyrenoveret med parketgulv og værktøj på trinene.
  • Synes
schmakita og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.