21,970 læst ·
19 svar
22k læst
19 svar
Montering af vinduer med fugeskum?!
Side 1 af 2
Er i gang med at montere et nyt vindue. Mål 1770 (B) X 622 (H) åbningsbart (overkantsophængt).
Vinduet er helt i aluminium, dvs. meget stiv karm.
Problemet er, at karmen ikke var forboret til at fastgøre den med karmskrue, og jeg vil helst ikke gøre det selv. Så nu har jeg gjort det udvendige færdigt med smygere og plade, og skal til at fixere det ordentligt. Havde tænkt mig at bruge skum.
Men virker det? Kan skummet holde vinduet på plads ordentligt? Der vil selvfølgelig være smygere på indersiden og på ydersiden som mekanisk stop. Men jeg vil alligevel have lidt ekstra støtte!
/ Christian
Vinduet er helt i aluminium, dvs. meget stiv karm.
Problemet er, at karmen ikke var forboret til at fastgøre den med karmskrue, og jeg vil helst ikke gøre det selv. Så nu har jeg gjort det udvendige færdigt med smygere og plade, og skal til at fixere det ordentligt. Havde tænkt mig at bruge skum.
Men virker det? Kan skummet holde vinduet på plads ordentligt? Der vil selvfølgelig være smygere på indersiden og på ydersiden som mekanisk stop. Men jeg vil alligevel have lidt ekstra støtte!
/ Christian
Jeg er bevidst om, at det bliver svært, umuligt, at justere med tiden. Men karmen er så pass stiv, at det med al sandsynlighed ikke vil blive nødvendigt.
Men spørgsmålet er, fungerer det dvs. holder skummet vinduet på plads?
Men spørgsmålet er, fungerer det dvs. holder skummet vinduet på plads?
Skal tage mig en overvejelse da der ikke er noget panik med det endnu.
Alternativet er som sagt skrue. Men de jeg får bruge er ikke "almindelige" karmeskruer som man sætter med fx T-nøgle.
Jeg må køre med en anden karmeskrue med almindeligt T30 torx hoved. Denne har minimal eller ingen justeringsmulighed.
Så derfor tænkte jeg at undgå at bore huller i karmen og risikere at få grimme mærker som følge.
Alternativet er som sagt skrue. Men de jeg får bruge er ikke "almindelige" karmeskruer som man sætter med fx T-nøgle.
Jeg må køre med en anden karmeskrue med almindeligt T30 torx hoved. Denne har minimal eller ingen justeringsmulighed.
Så derfor tænkte jeg at undgå at bore huller i karmen og risikere at få grimme mærker som følge.
du kan altid skumme fast hjørnerne og så dreje resten så bliver det lettere, hvis du skal justere senere.
...og du kan jo altid bruge fugeskum, der tillader justering efterfølgende, fx Essves Fog&drev 199. Andre producenter har lignende produkter, og det har været tilgængeligt i meget lang tid. Hvorfor går alle ud fra, at skummede vinduer ikke kan efterjusteres?
Herhjemme er det dog andre ting, der sætter P for efterjustering (hvilket i øvrigt aldrig har været nødvendigt...) - gerichter både indvendigt og udvendigt er enten sømmet eller blødfugede mod vinduet, hvilket gør justering i princippet umuligt.
Jeg ved ikke rigtig, hvor stabile alu-vinduer er, men hvis du kan få karmen til at flekse med håndkraft eller lidt mere, ville jeg nok fremstille en lille støttestolpe til at placere midt i vinduet. 1,7m er langt, og fugeskum ekspanderer med kraft, hvis man bruger for meget.
Herhjemme er det dog andre ting, der sætter P for efterjustering (hvilket i øvrigt aldrig har været nødvendigt...) - gerichter både indvendigt og udvendigt er enten sømmet eller blødfugede mod vinduet, hvilket gør justering i princippet umuligt.
Jeg ved ikke rigtig, hvor stabile alu-vinduer er, men hvis du kan få karmen til at flekse med håndkraft eller lidt mere, ville jeg nok fremstille en lille støttestolpe til at placere midt i vinduet. 1,7m er langt, og fugeskum ekspanderer med kraft, hvis man bruger for meget.
Det er det, jeg er lidt bange for... De er dog stabile som f*n. Vinduet kommer fra Schuco. Karmen er 111mm høj og 80 tyk, så der er lidt materiale.MathiasS sagde:
Fredriks idé er måske ikke så dum? Skumme hjørnerne eller hvorfor ikke de korte sider på 622mm og så dreve over- og undersiderne!
Husejer
· Västerbottens län
· 775 indlæg
Låner tråden!
Så det er nok at fastgøre vinduet udelukkende med skum helt uden skruer? I mit tilfælde et fast pvc-vindue.
Så det er nok at fastgøre vinduet udelukkende med skum helt uden skruer? I mit tilfælde et fast pvc-vindue.
Man bruger små kiler som stempel mellem vindue og karmen så karmen ikke presses ind og kiler fast vinduet.
Der findes en skum som ikke bliver tryk af.
Der findes en skum som ikke bliver tryk af.
Senest redigeret:
Husejer
· Västerbottens län
· 775 indlæg
Husejer
· Västerbottens län
· 775 indlæg