Jeg skal montere radiatorer. Den ene radiator er 2,5 meter og utroligt tung, så jeg vil være sikker på, at den hænger stabilt. Det er Thermopanel V4-radiatorer.

Hvad skal jeg bruge for skruer, når jeg skal montere skinnerne?

Det er 13 mm gips og 12 mm spånplade bagved. Nogle steder er der også en regel bag spånpladen.

Måske et trivielt spørgsmål for nogle, men jeg vil være sikker. Almindelige træskruer? Nogle slags metalekspander?

Kullrig træskrue type 6x70-90 hvis du har regel bagved. 6x40-50 hvis du kun har spån. Det kan være værd at forbore i spånet.

En 2,5 meter radiator har sandsynligvis 3 konsoller, hvis det er en V4, hvilket bliver til 6 befæstelser. Sandsynligvis vejer den ikke mere end 50-60 kg, medmindre det er en TP21 eller tykkere. I så fald måske 70-80, men uanset ingen problemer med ovenstående.

Krilleman
Har ældre radiatorer som jeg monterer op, de har jo cc80 og cc70 og andre skønne mål mellem svejsede beslag til konsollerne. Er der nogle tricks til at sikre dette? Enkel vægsspånplade, ved ikke engang om det er 22mm. Måske er tyndere.

Behøver man bruge nogen form for tætning/fugemasse når man skruer skruen ind? med tanke på dampspærre usw?

Præcis som tidligere skribent ville jeg foreslå metaludvider, da man vil være sikker på, at det sidder fast. Jeg bruger den når man f.eks. sætter en varmtvandsbeholder op i spånplade, da den ikke er lige så stærk som f.eks. krydsfinerplade

• Synes
KJD
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.