Overvejer hvilket loft vi skal vælge... Lige nu sidder der blot almindeligt væggips i loftet, men vi vil ikke begive os ud i at spartle, så overvejer enten MDF-plader fra ByggMax, eller hvidmalede fer og not-panelbrædder (ligesom perlespånt, men uden perle...)
Prisen frister, så lige nu hælder det mest til pladen (130 kr / m2)
Monteringsanvisningen siger
Hvis hammer og søm anvendes ved montering af panelet, bør længden på sømmene være mindst 35 mm.
Ved brug af sømpistol bør klammernes længde være mindst 35 mm. Ryggbredden fra 10,5 - 11,5 mm.
Ved monteringen kan man også bruge skruer. Vi anbefaler byggeskrue af typen BFK 35 4,2 x 35. Klammer af typen CS 500 eller CS 14B/76 Duplex klammer.
Montering på eksisterende loft, billede D: Langside: 1 søm/skrue/klamme hver 150 mm. Kortside: 1 søm/skrue/klamme hver 150 mm.
Tænker I montere det nye loft på gipsen eller rive det først?
Gipsen får blive siddende. Havde først tænkt at spartle. Men efter at have læst hvor umuligt det er at få godt, og hvor lang tid jeg ved det tager bare at spartle vægge, så er vi gået over til noget der er hurtigere at få op...
er tanken at fastgøre det nye undertag gennem gipsen i reglingen nedenunder, i så fald er det nok kun panelbrædder, der fungerer at montere tværs imod underliggende regling. mdf loftet kræver sikkert ca: 28cm c/c regling
Sådan ser gipset ud i loftet. Langsiderne på gipset er jo så klart i samme retning som vi vil sætte plader/brædder... Så selv om vi kører med brædder, som jo er lette at bare sømme op, er jeg usikker på hvad der er under gipset at fastgøre dem i... Er snedker der har sat gipset op, derfor jeg ikke rigtig har styr på hvordan lægterne sidder.
Følte, at jeg ikke kom videre... I betragtning af hvordan pladerne er skruet, ser det ud som om strøerne er monteret i samme retning, som vi vil sætte loftpanelet (uanset om vi vælger brædder eller mdf-plader). Og det går jo ikke...
Så jeg skruede en loftgipsplade ned for at se, hvordan lægterne sidder.
Så godt! OSB under gipsen. Så jeg kan jo sømme, hvor jeg vil Læner mig mod færdigmalet panel lige nu, som vi sømmer op med dykkertpistol. Så slipper jeg for at være bange for MDF-plader, der kan falde ned
Ja, det var jo tanken fra begyndelsen. Derfor sidder der gips der Men vi lykkes ikke med at finde nogen, der vil gøre det for os, och selv kan jeg ikke. Tænkte endda på at bruge råspont på væggene for at slippe for at spartle der, men konen nægtede at male alle brædder, så nu må hun spartle og tapetsere/male gipsen i stedet. Og så bliver det så træ i loftet i stedet.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.