1,035 læst ·
7 svar
1k læst
7 svar
Montering af gips og perlespand på murstensvæg.
Jeg bor i et hus fra 1920, hvor nogen med uendelig visdom valgte at renovere til "topmoderne" i 60'erne. I forbindelse med det har valgt at mure en teglvæg op (se billede). Væggen er i lod.
Nu har vi en idé om at sætte brystpanel samt tapet hele vejen op til loftet. Spørgsmålet er: hvordan monterer man bedst gips og derefter panelet?
Min spontane tanke var at forsøge at skrue OSB og derefter gips, og så panelet. Men så bliver væggen cirka 30mm, (OSB 10mm + renoveringsgips 6mm + perlespont 8-10mm) samt at det føles som en relativt besværlig installation. Nogle tips?
Nu har vi en idé om at sætte brystpanel samt tapet hele vejen op til loftet. Spørgsmålet er: hvordan monterer man bedst gips og derefter panelet?
Min spontane tanke var at forsøge at skrue OSB og derefter gips, og så panelet. Men så bliver væggen cirka 30mm, (OSB 10mm + renoveringsgips 6mm + perlespont 8-10mm) samt at det føles som en relativt besværlig installation. Nogle tips?
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 474 indlæg
Jeg ville forsøge at bygge den væk og sætte en ny væg op. Fordelen er også, at du kan trække el ind i den, hvis nødvendigt.
Det ville i hvert fald have været det bedste set fra et bygningsbevarings synspunkt.
Det ville i hvert fald have været det bedste set fra et bygningsbevarings synspunkt.
Ikke et dårligt forslag, udfordringen er, at badeværelset er på den anden side. Så det bliver et betydeligt meget større projekt!
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 474 indlæg
Haha aj då. Så du tænker i så fald skrue op krydsfiner og så gipse den øvre del og sømme perlespont på den nedre? Kør.
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 474 indlæg
Det vil sige du kan hverken skrue gips eller sømme panel direkte i teglet.
Et lidt mindre ambitiøst forslag er vel at pudse op væggen og male den.
Et lidt mindre ambitiøst forslag er vel at pudse op væggen og male den.
Lyder som om OSB/plywood på hele væggen og så have gips på toppen og panel forneden er en smart løsning. Sandsynligvis er plywood et bedre alternativ til at skrue panelet i. Man kan også sætte det med konstruktionslim på plywooden med risiko for, at det slipper, måske kombinere lim og færre søm/skruer.
Kør på det
tak for input.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Tips til montering af gipsplader ved indre hjørner ønskes.
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Pärlspontat tak - vilket gips?
Färg, Måla & Tapetsera -
Plåtskruv, gipsskurv, montageskurv m.m. i Göteborg
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Ett miljövänligt, icke hälsoskadligt lim för montage av gipsskivor?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Tips ved montering af LP50 gips indre hjørner
Byggematerialer & Byggeteknologi