Hej.

Tid til at installere en friskluftsventil, men i dette tilfælde i en stenmur, der er omkring 400 mm tyk. Jeg har aldrig boret i en stenmur, så vil gerne høre, om der er noget specifikt, jeg skal tænke på. Det, jeg bekymrer mig om, er især væggens stabilitet. Det er et gammelt hus fra århundredeskiftet, ca. år 1890-1910.

Jeg vil placere ventilen mellem bjælkerne.
 
  • Væg i et gammelt hus med synlige bjælker og vindue til højre. Klar til installation af en friskluftsventil i en 400mm tyk stenvæg.
  • Vægbillede i et gammelt hus med en cirkeltegning, der markerer det foreslåede sted for at installere en friskluftsventil i stenvæggen.
Er det nogen betonehulsten eller letbeton?
Lyder mærkeligt, hvis det skulle være 40 cm beton...

Er det letbeton, går det med en hulfræser og hugge bort fra hullet med jævne mellemrum.
Er det hulsten eller beton, er det nemmest at leje en kernebor.

Alternativet er at bore mange mindre huller rundt om ydre diametren med 6 eller 8mm bor og så hugge ud af hullet.

Bruger du en lydisolerende ventil, er den lavet af skumgummi og nemmere at få igennem et ujævnt (= hugget) hul.
 
Et tip kan være at ringe rundt og bede om tilbud fra firmaer, der laver hullerne for dig.

At leje maskiner og lignende for at bore et sådant hul kan koste en del, og så skal du jo selv udføre arbejdet.
Hvis du hyrer et firma ind, er det ikke sikkert, det koster så vanvittigt meget mere, end at det er det værd.

Men hvis du selv vil gøre det, ville jeg prøve at bore et mindre hul først for at se, hvordan væggen er at bore i. Det kan være meget let, eller det går måske slet ikke..

Hvis væggen falder sammen? Næ, det tror jeg ikke.
Det kan meget vel være tegl i din væg med luftspalte og puds udenpå.
 
Senest redigeret:
Jeg tjekkede med hulningsfirma for min ene væg, som er 20cm beton, og fik tilbud på 6000kr. Lejede en kerneboremaskine og maskine for 600kr...
 
Hulsave til sten og maskine fra biltema fungerer godt i hulsten!
 
Det lyder som om du har fået et saftigt tilbud, så jeg forstår, at du ikke slog til.

En bekendt af mig har hyret et hulboringsfirma ved to lejligheder.
Den ene gang borede han huller i taget for at få igennem ventilationskanal til emhætten og benyttede samtidig lejligheden til at bore huller i taget for at montere 4 stk spotlights. I alt kostede borehullerne i den 10 cm tykke beton 2000 kr, hvoraf slitagen var den dyreste del.

Den anden gang firmaet skulle hjælpe ham, skulle han bore to stk. ca. 30-40 cm i diameter store huller i grunden for at kunne krybe under huset. Tykkelsen på betonen var da ca. 40 cm. 3700 kr kostede den omgang, og også her var slitagen den store post.
 
TuXy sagde:
Det lyder som om du har fået et saftigt tilbud, så jeg forstår, at du ikke slog til.

En bekendt af mig har hyret et huludtagningsfirma to gange.
Den ene gang borede han huller i taget for at føre ventilationskanal til ventilatoren og benyttede samtidig lejligheden til at bore huller i taget for at montere 4 styk spotlights. I alt kostede borehullerne i den 10 cm tykke beton 2000 kr, hvoraf sliddet var det dyreste.

Den anden gang firmaet skulle hjælpe ham, skulle han bore to stykker ca. 30-40 cm i diameter store huller i fundamentet for at kunne kravle under huset. Tykkelsen på betonen var da ca. 40 cm. Det kostede 3700 kr, og også her var sliddet den største post.
Jeg ved ikke hvor i landet du er, men det lyder väääldigt billigt.
Jeg ved, at anders07 bor i samme by som mig.
Jeg plejer at få huludtagningsfirma ind på arbejdet en gang imellem, og gennemsnitsprisen plejer at være 5000/hul.
Selvfølgelig bliver det billigere med flere huller ved samme lejlighed
Men 5000/hul/gang er fornuftig retningspris i Stockholm

Eftersom det er et så gammelt hus, gætter jeg på, at det er muret sten og ikke beton eller letbeton.

Hvis du lejer maskine og kærneboremaskine, bør du leje tilhørende stativ, jeg ville ikke ønske at håndføre gennem knap en halv meter granit..
 
  • Synes
Erik_1972
  • Laddar…
Jeg og min bekendte bor i Helsingborg, og det var en af de mere kendte virksomheder, der borede. Det var heller ikke nogen letbeton, men ret hård beton, og hullerne blev boret med stativ og vand.

Med den pris, jeg kendte fra min bekendte, havde jeg ikke engang tænkt på at bore selv, men nu når jeg hører jeres priser i Stockholm, kan det jo klart være værd at gøre det selv ved at leje maskiner :)
 
TuXy sagde:
Jeg og min bekendte bor i Helsingborg, og det var en af de mere kendte virksomheder, der borede. Det var heller ikke letbeton, men rigtig hård beton, og hullerne blev boret med stativ og vand.

Med den pris jeg kendte fra min bekendte, havde jeg ikke engang overvejet at bore selv, men nu når jeg hører jeres priser i Stockholm, kan det jo klart være værd at gøre det selv ved at leje maskiner :)
Det lyder næsten værd at betale taxaturen for disse mænd næste gang det er tid til hulboring.
 
Mærkeligt det er så stor forskel i pris!
Det var cirka to år siden, så det er ikke sådan, at jeg sidder og fortæller en historie, der står i historiebøgerne heller.
 
Jeg er betonghåltagare fra Småland, og det lød som en horribel pris. Den firma må have haft for meget arbejde allerede.
Men på den anden side ved jeg, hvordan det er at arbejde i indre by i sthlm. Det er sindssygt meget mere besværligt med alt omkringliggende, end det er på landet.
 
Kan bare bekræfte TuXy.s pris. Tog 2 huller til ventilation og to 50 mm til brainslangarna til varmepumpen i Skåne og det endte på ca. 3500. Udført af en etableret hulboringsvirksomhed.
 
Senest redigeret:
Kan jo tilføje, at 6000 kr var inkl. moms og det billigste af tre tilbud!

Jeg har taget to huller nu i mine 20 cm tykke betonvægge, første gang lejede jeg denne: http://mgrental.se/produkter/item/95-karnborrmaskin

Og anden gang ifølge dette og brække ud bagefter:
Billede af cirkulære borehuller i en betonvæg, som viser en metode til at lave større huller ved at bore rundt om omkredsen.

Skulle jeg have taget et til hul, ville jeg gøre det ifølge metode #2 igen, men er det 40 cm tykt, bliver det nok svært at komme til og brække ud hullet tror jeg.

Lejer du maskine så sørg for at bore udefra og plast på gulvet indeni og tape dobbelt skraldesæk over der, hvor du kommer gennem indeni!
Det bliver en hel del vand!
Bor et 6 eller 8 mm hul indefra ud først, så du ved hvor du skal bore udefra.
 
Fjojtmehmet sagde:
Eftersom det er et så gammelt hus gætter jeg, at det er muret sten og ikke beton eller letbeton.

Hvis du lejer maskine og kerneboremaskine, bør du leje tilhørende stativ, jeg ville ikke ønske at håndtere næsten en halv meter granit...
Præcis min tanke, tror mange missede at læse den del af indlægget. Og stå og holde en maskine der oppe, enten maskinen over hovedet, eller på en stige, han bliver træt inden 15cm.
 
Efter at jeg havde læst kommentarerne igennem, besluttede jeg mig for at prøve at bore. Købte hulsave fra Harald Nyborg og gik i gang. Væggene er af muret sten, men man har på et tidspunkt monteret udvendig panel. Grunden til, at jeg skriver det, er fordi, at jeg blev overrasket, da jeg begyndte at bore i mursten. Det viser sig, at man har muret en gammel ventilation til, og jeg ramte lige midt i. Det blev meget mindre arbejde end forventet!

Billedet viser et nylavet borrehul i en murstensvæg med gammelt ventilationsgitter synligt indeni.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.