Nogen der har erfaring med at montere store MDF plader på indervæg med skjult fastgørelse?

Tanken er at montere MDF plader med fineret EG langs en ca. 20m lang indervæg med OSB plade bagved. MDF pladerne bliver 2800x2000x16.

Vi har tænkt at fastgøre pladerne med dykkerfastgørelse øverst mod loftet og nederst mod gulvet gennem OSB plade på reglar, hvor lister alligevel dækker evt. synlige søm. For at sikre fastgørelsen mod væggen fastgør vi også med monteringslim/kraftlim/byggelim.

Vil pladerne holde sig på plads? Vi vil gerne undgå at de løsner sig og skader nogen, da de vejer utroligt meget, så vi modtager taknemmeligt feedback eller tips til løsninger.

• Bunke med store MDF-plader med fineret egetræsoverflade i en lagerhal.
Jeg satte klik-gulv på væggen og sømmede i noten. Safeade med lidt lim med.
Jeg antager, at det vil blive svært at få fine samlinger mellem pladerne.

Samlingerne bliver nok ikke helt lette at få til at se pæne ud... Håber, at OSB pladerne vil være sporlige, og at MDF pladerne er så tykke, at de vil passe fint sammen...

Tør man bruge dykker søm langs "siden" eller noten? på MDF pladen? Er der ikke en risiko for, at den revner?

I Talltomten sagde:
Er der nogen, der har erfaring med at montere store MDF-plader på indvendige vægge med skjult fastgørelse?

Tanken er at montere MDF-plader med finerad EG langs en ca. 20m lang indvendig væg med OSB-plade bagved. MDF-pladerne er 2800x2000x16.

Vi har tænkt os at fastgøre pladerne med dykkere øverst mod loftet og nederst mod gulvet gennem OSB-pladen på reglar, hvor lister alligevel dækker eventuelle synlige søm. For at sikre fastgørelsen mod væggen fastgør vi også med montagelim/kraftlim/bygglim.

Vil pladerne holde sig på plads? Jeg vil meget gerne undgå, at de løsner og skader nogen, da de vejer ekstremt meget, så jeg modtager gerne feedback eller tips til løsninger.
Det lyder meget flot!
Ville det ikke se smart ud at springe loftliste og gulvsokkel over? Der findes profiler, der skaber en afstand til gulvet, hvilket gør det meget effektfuldt.

Jeg kan næsten garantere, at du kan montere med kun lim. Rene/støvfrie overflader og et lim tilpasset formålet, så bliver du nødt til at rive væggen ned, hvis de skal løsne. Essve har gode lim.

Jeg ville gerne montere med kun lim, men de vejer jo såååå meget? De er jo næsten 6 kvm og 16 tykke... tør man det?

Vi skal have ribber i loftet med samme materiale, så tanken er, at en loftsribbe starter mod MDF pladen og kan dermed skjule evt. synlige dykkersøm fastgørelser... gulvsoklen derimod ville jeg gerne have undgået, men da nogle vægge bliver malet gips, som er for kort til at undvære gulvsokkel, så må vi nok beholde dem.

I Talltomten sagde:
Jeg ville gerne montere med kun lim, men de vejer jo såååå meget? De er jo næsten 6kvm og 16 tykke... tør man det?

Vi skal have lister i loftet med samme materiale, så tanken er, at en loftliste starter mod MDF-pladen og kan derved skjule evt. synlige dykkerfæstninger... gulvsoklen derimod ville jeg gerne have været foruden, men eftersom visse vægge bliver malet gips, som er for kort til at undgå gulvsokkel, må vi nok beholde dem.
Det bliver godt det der.
Men pladen står jo på gulvet, eller gør den ikke?
Hvad kan pladen veje? 30 kg. Limet holder den jo bare mod væggen. Og skal du have listeloft, så låser listerne pladen også.

Har fået rådet om at lade der være et lille mellemrum mellem betongulv og MDF. Ved ikke hvorfor? pladen vejer 60-70kg... ca. 12kg kvm for mdf hvis jeg forstår rigtigt.

C
Lavede noget lignende med MDF med askefinér, men lidt smallere paneler på 110 cm. Kun limet. Jeg lavede dog en 2 mm 45 graders affasning på kanterne, samt satte kiks mellem pladerne for at få dem justeret og med affasningen fange eventuelle mindre forskydninger.
Husk, at træ bevæger sig, selvom MDF og OSB er relativt dødt, er der stadig risiko for, at samlingerne bevæger sig over årstiderne, især med den bredde.

C
I Talltomten sagde:
Samlingerne bliver nok ikke helt lette at få til at se pænt ud... Håber at OSB pladerne vil være helt lige og at MDF pladerne er så pass tykke, at de passer fint mod hinanden...

Tør man køre dykker længere med "siden" eller noten? på MDF pladen? Er der ikke en risiko for, at den revner?
En ting til - MDF har sjældent (aldrig?) pæne fabriksfremstillede kanter. Ofte er de lidt konvekse, så du må nok regne med, at du skal save dem rene - og det er ikke helt let at save lige på en sådan strækning. Der skal kun en lille afvigelse til, så passer pladerne ikke sammen, så du må nok finde på en måde at skjule det på.

Lyder som En god løsning for at undgå risiko med samlingerne med 45 graders fasningen! Den tager jeg med mig.

Nogen der har gode tips til en stærk og hurtigtørrende lim til formålet? :) Hvad er forskellen mellem byggelim, kraftlim og montageklæber?

I Talltomten sagde:
Nogen der har erfaring med at montere store MDF plader på indervæg med skjult fastgørelse?

Tanken er at montere MDF plader med fineret EG langs en ca. 20m lang indervæg med OSB plade bagved. MDF pladerne bliver 2800x2000x16.

Vi har tænkt os at fastgøre pladerne med dykker øverst mod loftet og nederst mod gulvet gennem OSB plade på regler, hvor lister alligevel dækker evt. synlige søm. For at sikre fastgørelsen mod væggen fastgør vi også med montageklæber/kraftlim/byggelim.

Vil pladerne holde sig på plads? Vil gerne undgå, at de løsner sig og skader nogen, da de vejer utroligt meget, så modtager gerne feedback eller tips til løsninger.

Ring til Essves (eller Cascos) tekniske support og forklar din case, så siger de til dig hvilket lim du skal bruge.

A
Casco extremefix er meget god til sådanne montage. At de skal løsne sig tror jeg næppe, du behøver at bekymre dig om, problemet man plejer at have er det modsatte. Men du skal skære pladerne rent, og helst stikke nogle kiks ind i samlingerne. Endnu bedre, hvis du kan fræse et helt spor med en 4mm notfræser med håndoverfræser, og lægge en strimmel 4mm mdf i samlingen.

Yes jeg ringer dem op! Tak for tipset!

Hvor fik du fat i pladerne? Kan ikke finde dem i noget byggemarked, og det er lidt kedeligt at bestille fra nettet, da man gerne vil se på dem, før man køber.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.