Har et nyt svensk fabrikat af sporet mdf 2,4 x 0,4 som jeg ikke har brugt tidligere. Virkelig besværligt at få op som loft med både kortside- og langside-samlinger, der skal i hinanden. Samtidig. Og intet rigtigt materiale at slå til for at få det sammen, fordi det er tyndt (og let, tak).
Er der nogen, der har en smart teknik til at få det her til at fungere, hvis man er alene? Eller er fire hænder et must?

Usædvanligt modstræbende at presse ind i samlingerne er den sammenlignet med de fabrikater, der har været tidligere. Byggmax havde en norsk plade, der fungerede ok, selvom man var alene, men den er udgået.

R
2,4X0,4 er meter får jeg håbe
Du får vel nogle småstykker tilbage som kan bruges som mellemlæg til hammeren og banke dem sammen
Lej en pladeløfter som man løfter gipsplader op til loftet med, eftersom pladerne er tynde så kan du måtte lave noget som holder imod, nogle regler som ligger på løfteren, koster ikke mange kroner over en weekend hvis du klarer det på kort tid, du får frie hænder da

Tak for ideer. Jeg har ingen problemer med at holde pladen på plads, da jeg klemmer en liste med en lille luftspalte under pladen. Problemerne begynder, når jeg skal få not og fjeder til at gå sammen, og denne svage mdf-plade begynder at flosse, hvis det spænder det mindste.
Nu har jeg fået opsat tre plader og bemærker, at jeg er nødt til at fastholde alle kanter ekstra og lægge fastholdelsen i en sådan vinkel, at det virkelig hjælper.
Til sidst bliver det nødvendigt at give et slag på en stump, men man skal være forsigtig, ellers springer pladen ud igen. Eller i den anden ende...

Jeg kan absolut ikke lide dette fabrikat. Det er dimensionelt korrekt designet, når det er på plads, men det er ikke designet til nem montering. De andre fabrikater, jeg har prøvet gennem årene, er meget bedre. I resten af huset bliver det pladen, der kalder sig selv ”originalet”.

Hvor har du fundet loftplade, der kun er 3 mm?! Jeg leder med lys og lygte efter sådan noget. Vil gerne vide, da jeg er i gang med at rive masonit fra 60'erne ned fra kælderloftet og vil ikke have noget, der bygger mere end det for at undgå problemer med ledninger mm.

O Olaf3 sagde:
Tak for ideer. Jeg har ingen problemer med at have pladen på plads, da jeg klemmer fast en liste med en lille luftspalte under pladen. Bekymringerne begynder, når jeg skal få not og fjer til at passe sammen, og denne svage MDF-plade begynder at flække, hvis det tager det mindste imod.

Nu har jeg fået op tre plader og bemærker, at jeg må fase alle kanter ekstra og lægge fasen i sådan en vinkel, at det virkelig hjælper. Til sidst bliver det at klippe til med et smæld på et stykke affaldstræ, men man skal være forsigtig, ellers springer pladen ud igen. Eller i den anden ende...

Jeg kan absolut ikke lide dette fabrikat. Den er målmæssigt korrekt udformet, når den er på plads, men den er ikke designet til nem montage. De andre fabrikater, jeg har prøvet gennem årene, er meget bedre. I resten af huset bliver det pladen, der kalder sig selv "originalen".
Hvor fastgør du pladen i loftet, og med hvad? I noten på fjeren, der kan det blive som en svulst, der tager imod, når den næste plade skal på plads.

Moelven regina plade har jeg brugt efter at have startet med et eller andet skræmfabrikat, som jeg tror var fra Karlskrona eller noget i den retning. For at sætte pladerne op laver jeg to stk af disse "hjælpende hænder": i den ene ende af en 45x45, som er 800 mm lang, skruer jeg et stykke 22x95, som er 100 mm langt. Så sætter jeg dem op med en tvinge i den spredte panel, så jeg kan lægge den næste loftsplade op på de der hjælpende hænder. Så er det bare at skubbe pladen op, så den går ind i noten på den forrige plade.
Som jeg skrev tidligere, bruger jeg den lille håndhøvl og bryder den øvre kant på noten, så den ikke er så skarp, og jeg trækker med et stearinlys langs hele kanten på noten. Så går det lidt lettere at få pladerne til at passe sammen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.