Hej,

Jeg arbejder på at ordne trapperummet fra boplan ned i kælderen. Kælderen har pudsede lecavægge, og trapperummet i boplanen skal have malet gips med OSB under (for at forenkle montering og gøre det hele lidt mere robust). Overgangen mellem kældervæg og trappevæg sker i underkanten af gulvbjælkelaget.

Det er dog et helvede at arbejde i trapperummet. Højt til loftet og umuligt at placere stigen fornuftigt i den svungne trappe. Jeg har derfor lagt et midlertidigt gulv i niveau med gulvet i boplanen. Regler på tværs mellem gulvbjælkerne, som jeg gudskelov kunne nå, og derefter nogle brædder og en OSB-plade på den anden led.

Så nu kan jeg nå hele vejen op, men desværre ikke helt ned til overgangen til kældervæggen. Jeg kan ikke montere OSB og gips hele vejen, så længe mit mellemgulv er i vejen! OSB'en er egentlig ikke et problem, da pladerne kun er 240 cm lange, og samlingerne vil blive skjult af gipsen. Gipsen vil man dog gerne sætte hele vejen ned (ca. 270 cm) uden sammensatte kortsider.

Overvejer derfor at montere gipsen horisontalt og spartle efterhånden. Når jeg så kommer ned til det midlertidige gulv, kan jeg fjerne det og arbejde fra trappen direkte. Derefter er det bare at male med en rulle på en lang stang, og så er alt klart.

Er det et no-go at montere gips horisontalt? Er der nogen, der har et andet tip til, hvordan jeg skal løse problemet?

-h

Det går vel fint at montere gipspladerne på tværs. Det bliver jo lidt mere besværligt at spartle, men det er vel ikke hele verden. Der fandtes en god amerikansk instruktionsfilm om, hvordan man spartler gips, men den kan man ikke længere se uden at betale for sig. I den får man i hvert fald indtrykket af, at de altid sætter gipspladerne horisontalt i staterne.

Jeg synes, der opstår visse problemer med at montere gipsen liggende (hvilket man må gøre nogle gange), da der ikke er nogen fasning på pladerne i disse ender, eller papir som omslutter gipsen, hvilket ofte fører til problemer ved monteringen kant til kant på en 45-regel. Gipseskruen fæster dårligt og flænser gipspladen. Desuden kan det ses i det færdige arbejde, at vævstrimmel og gips bygger lidt ekstra her.

Kantmonteringen er jo ikke noget problem for mig, da jeg har et lag OSB under. Så tænker jeg glædeligt placere samlingerne mellem reglarne. Tak for rådene

-h

• Synes
-Thomas-
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.