Hej.

Jeg har et spørgsmål angående moms. Jeg skal fakturere en kunde og har købt materialer til kunden. Jeg vil fakturere kunden arbejdskostnaden med moms, og materialerne som jeg har købt ind, skal jeg også fakturere materialerne med moms eller uden moms?

Er det en privatkunde, eller er kunden et andet byggefirma, som du udfører arbejde for?

Med moms

Med moms til privatkunde,
Typ koster materialet 25kr med moms og dit arbejde 250kr med moms så kan du skrive sådan her
Arbete 200kr
Material 20kr
Moms 55kr
Totalt 275kr

Du fakturerer med moms, men trækker momsen fra dit køb, hvis det var med moms.

C
K Kaboff sagde:
Med moms til privatkunde
Med moms også til virksomhedskunde, andet end i visse undtagelsestilfælde (f.eks. EU-moms).
Om køberen derefter har ret til at trække momsen fra, er et spørgsmål mellem køberen og skattemyndighederne som sælgeren ikke behøver bekymre sig om.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Er det en privatkunde eller er kunden et andet byggefirma, som du udfører arbejde for?
Tak for de hurtige svar!!!
Til en privat kunde. Jeg mener som så her at tænk jeg har købt materiale for 1250kr med moms, sig maling.

Skal jeg da fakturere kunden 1000kr + moms eller bare 1250kr uden moms?

Tak for alle jeres svar!!

N Ninaaa sagde:
Tak for hurtige svar!!!
Til en privat kunde. Jeg mener som sådan at tænk jeg har købt materiale for 1250kr med moms sig maling.

Skal jeg så fakturere kunden 1000kr + moms eller bare 1250kr uden moms?
Du skriver på fakturaen typ
Maling 1 000 kr
Moms 25% 250 kr
At betale 1 250 kr

C
N Ninaaa sagde:
Skal jeg så fakturere kunden 1000kr + moms eller bare 1250kr uden moms?
1000 kr + moms, hvis du driver momspligtig virksomhed og er momsregistreret.
Derefter ved momsangivelsen bliver det 250 kr indgående og 250 kr udgående moms, som udligner hinanden.

Ellers 1250 uden moms (f.eks. hvis du udnytter muligheden for frivillig momsregistrering for omsætning under 30/80 000 kr).

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N Ninaaa sagde:
Tak for hurtige svar!!!
Til en privat kunde. Jeg mener som sådan at tænk jeg har købt materiale for 1250kr med moms sig maling.

Skal jeg da fakturere kunden 1000kr + moms eller bare 1250kr uden moms?
1000 plus moms
Så afhænger det af hvordan dit faktureringsprogram ser ud, nogle gange kan man vælge at fakturere inkl moms til visse kunder, så skriver man beløbet inkl moms på fakturaen men programmet beregner momsen

Sådan noget bør man have styr på inden man starter virksomhed....

nino nino sagde:
1000 plus moms
Sen beror det på hvordan dit faktureringsprogram ser ud, nogle gange kan man vælge at fakturere inkl moms til visse kunder, så skriver man beløbet inkl moms på fakturaen, men programmet beregner momsen

Sånt här bör man have styr på inden man starter med virksomhed....
Tak for svar.

Fakturer kunden materialomkostninger eksklusiv moms og derefter inklusive moms.

Eksempel: Som virksomhedsejer køber du X ting for 80kr plus moms, dvs. 100kr.

Når du så fakturerer kunden, tager du også 80kr plus moms, dvs. 100kr.

Du kan også have et påslag for materialer, som du selv bestemmer, inden for visse rimelige grænser.

Men du kan ikke kræve, at kunden skal betale moms på din moms, når du fakturerer materialer. Da du som virksomhedsejer modregner din moms, ville det være helt absurd ellers.

C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Nja. Omvendt betalingspligt for byggetjenester:
[link]
Hvis det er en byggetjeneste og køberen er et byggefirma, ja (måske lidt usandsynligt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.