Hej.
Jeg har et spørgsmål angående moms. Jeg skal fakturere en kunde og har købt materialer til kunden. Jeg vil fakturere kunden arbejdskostnaden med moms, og materialerne som jeg har købt ind, skal jeg også fakturere materialerne med moms eller uden moms?
Jeg har et spørgsmål angående moms. Jeg skal fakturere en kunde og har købt materialer til kunden. Jeg vil fakturere kunden arbejdskostnaden med moms, og materialerne som jeg har købt ind, skal jeg også fakturere materialerne med moms eller uden moms?
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 647 indlæg
Er det en privatkunde, eller er kunden et andet byggefirma, som du udfører arbejde for?
Du fakturerer med moms, men trækker momsen fra dit køb, hvis det var med moms.
Tak for de hurtige svar!!!SågspånPappspikEternit sagde:
Til en privat kunde. Jeg mener som så her at tænk jeg har købt materiale for 1250kr med moms, sig maling.
Skal jeg da fakturere kunden 1000kr + moms eller bare 1250kr uden moms?
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 647 indlæg
Nja. Omvendt betalingspligt for byggetjenester:C cpalm sagde:
https://skatteverket.se/foretag/mom...byggsektorn.4.47eb30f51122b1aaad28000545.html
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 647 indlæg
1000 kr + moms, hvis du driver momspligtig virksomhed og er momsregistreret.N Ninaaa sagde:
Derefter ved momsangivelsen bliver det 250 kr indgående og 250 kr udgående moms, som udligner hinanden.
Ellers 1250 uden moms (f.eks. hvis du udnytter muligheden for frivillig momsregistrering for omsætning under 30/80 000 kr).
1000 plus momsN Ninaaa sagde:
Så afhænger det af hvordan dit faktureringsprogram ser ud, nogle gange kan man vælge at fakturere inkl moms til visse kunder, så skriver man beløbet inkl moms på fakturaen men programmet beregner momsen
Sådan noget bør man have styr på inden man starter virksomhed....
Tak for svar.nino sagde:
Fakturer kunden materialomkostninger eksklusiv moms og derefter inklusive moms.
Eksempel: Som virksomhedsejer køber du X ting for 80kr plus moms, dvs. 100kr.
Når du så fakturerer kunden, tager du også 80kr plus moms, dvs. 100kr.
Du kan også have et påslag for materialer, som du selv bestemmer, inden for visse rimelige grænser.
Men du kan ikke kræve, at kunden skal betale moms på din moms, når du fakturerer materialer. Da du som virksomhedsejer modregner din moms, ville det være helt absurd ellers.
Eksempel: Som virksomhedsejer køber du X ting for 80kr plus moms, dvs. 100kr.
Når du så fakturerer kunden, tager du også 80kr plus moms, dvs. 100kr.
Du kan også have et påslag for materialer, som du selv bestemmer, inden for visse rimelige grænser.
Men du kan ikke kræve, at kunden skal betale moms på din moms, når du fakturerer materialer. Da du som virksomhedsejer modregner din moms, ville det være helt absurd ellers.