5,928 læst ·
18 svar
6k læst
18 svar
Moment ved renovering indvendigt
Side 1 af 2
Jeg som ny villaejer har tænkt på at renovere indersiden af huset her fremover.
Jeg har aldrig gjort dette tidligere og tænkte at høre med jer om jeg misser noget trin og få lidt tips på vejen.
Først tænkte jeg på overfladen i et rum.
Nu sidder der tapet direkte på spånplader.
Da tænkte jeg gøre følgende i soveværelset
* Spartle loftet, som er ujævnt (grovspartel, slib og derefter fin spartel) bedre at gipse?
* male loftet
* Riv løs tapet ned
* gipse med 6mm renoveringsgips
* lave hul til stik og afbrydere (der er stik, hvor det er nødvendigt, der er ikke behov for nye)
* spartle samlinger med finsparkel
* slib spartel
* sætte tapet
* sætte fodlister
* sætte loftlister
* sætte nye stik og afbrydere
Hvordan gør man ved vinduer, når man har bygget på med gipsen? der bliver jo en sprække mellem foderet og karmen.
Jeg har aldrig gjort dette tidligere og tænkte at høre med jer om jeg misser noget trin og få lidt tips på vejen.
Først tænkte jeg på overfladen i et rum.
Nu sidder der tapet direkte på spånplader.
Da tænkte jeg gøre følgende i soveværelset
* Spartle loftet, som er ujævnt (grovspartel, slib og derefter fin spartel) bedre at gipse?
* male loftet
* Riv løs tapet ned
* gipse med 6mm renoveringsgips
* lave hul til stik og afbrydere (der er stik, hvor det er nødvendigt, der er ikke behov for nye)
* spartle samlinger med finsparkel
* slib spartel
* sætte tapet
* sætte fodlister
* sætte loftlister
* sætte nye stik og afbrydere
Hvordan gør man ved vinduer, når man har bygget på med gipsen? der bliver jo en sprække mellem foderet og karmen.
Halløj,
Hvad er det for en type skelet i huset ellers? Er det fx sten eller murstensskelet er det jo fx. praktisk og pænt med pudset overflade på indersiden.
I øvrigt:
* Spartle loftet hvilket er ujævnt - virkelig hårdt at bredspartle loft. Hvis ikke lofthøjden er afgørende, ville jeg sætte gips eller perlespont. Bruger du spont så mal noterne inden opsætning.
* male loftet - det skal man jo gøre under alle omstændigheder. tænk på overlapning og hvis du sporner, så brug spærrende maling eller lak kvisterne.
* Riv løs tapet ned - Stort arbejde, men afhænger af alder og type tapet. Bredspartling er alternativ. Mange bruger tapetfjerningsmaskine/dampmaskine. findes for nogle få hundrede kroner de fleste steder.
* spartle samlinger med finsparkel - glem ikke malerstrimler alternativt glasfiberstrimler for at modvirke revnedannelse
* slib spartel ned - sørg for at plastikinddække døråbninger SELVOM det er dør til andre rum og luk for ventilationen. Slibestøv trænger igennem alt. KØB billig støvsuger eller invester i en bygningsstøvsuger for slibestøv ødelægger din almindelige.
Afhængigt af hvad man selv har for krav til sin konstruktion kan det være en idé at se på om man har brug for at rette og lodde loft/væg og afretningsbrædder derefter inden man går i gang.
Et andet råd er at have en rød tråd gennem huset. altså hvilke materialer og så videre du vil have i resten af huset. Men det er som sagt også afhængigt af hvilke krav man har.
Held og lykke,
Hvad er det for en type skelet i huset ellers? Er det fx sten eller murstensskelet er det jo fx. praktisk og pænt med pudset overflade på indersiden.
I øvrigt:
* Spartle loftet hvilket er ujævnt - virkelig hårdt at bredspartle loft. Hvis ikke lofthøjden er afgørende, ville jeg sætte gips eller perlespont. Bruger du spont så mal noterne inden opsætning.
* male loftet - det skal man jo gøre under alle omstændigheder. tænk på overlapning og hvis du sporner, så brug spærrende maling eller lak kvisterne.
* Riv løs tapet ned - Stort arbejde, men afhænger af alder og type tapet. Bredspartling er alternativ. Mange bruger tapetfjerningsmaskine/dampmaskine. findes for nogle få hundrede kroner de fleste steder.
* spartle samlinger med finsparkel - glem ikke malerstrimler alternativt glasfiberstrimler for at modvirke revnedannelse
* slib spartel ned - sørg for at plastikinddække døråbninger SELVOM det er dør til andre rum og luk for ventilationen. Slibestøv trænger igennem alt. KØB billig støvsuger eller invester i en bygningsstøvsuger for slibestøv ødelægger din almindelige.
Afhængigt af hvad man selv har for krav til sin konstruktion kan det være en idé at se på om man har brug for at rette og lodde loft/væg og afretningsbrædder derefter inden man går i gang.
Et andet råd er at have en rød tråd gennem huset. altså hvilke materialer og så videre du vil have i resten af huset. Men det er som sagt også afhængigt af hvilke krav man har.
Held og lykke,
Hej tak for svar.
Det er et træhus med panel.
Efter jeg har revet lidt i rummet, har jeg set, at nogle spån ikke sidder helt lige, og at væggen mellem dette rum og et andet synes at være dårligt regelret, meget vaklende væg.
Jeg overvejer at fjerne spånpladen der og regel indeni, isolering og ny type OSB-plade udenpå.
Hvis jeg skal gipse, behøver jeg vel ikke at fjerne tapetet herunder, eller?
Det er et træhus med panel.
Efter jeg har revet lidt i rummet, har jeg set, at nogle spån ikke sidder helt lige, og at væggen mellem dette rum og et andet synes at være dårligt regelret, meget vaklende væg.
Jeg overvejer at fjerne spånpladen der og regel indeni, isolering og ny type OSB-plade udenpå.
Hvis jeg skal gipse, behøver jeg vel ikke at fjerne tapetet herunder, eller?
Hej,
Svajar hele væggen eller kun enkelte plader?
Det er muligt at lægte udenpå spånpladen for at "binde sammen" regelsættet under spånpladen, men det afhænger lidt af, hvor problemet sidder. Sandsynligheden er nok stor for, at du har bevaret svajet på grund af grundkonstruktionen. Så er spørgsmålet, om du vil bygge væggen ud med i alt 7-8 cm, hvilket det bliver med lægter og gips.
Hvor meget væg er der tale om? Er den bærende? så kan det være lidt risikabelt og give problemer med svaj.
Generelt ville jeg ikke fjerne tapetet, medmindre det er mugent, har andre angreb, er af plast eller hvis man har ubegrænset tid.
At bygge er jo også en læreproces, der koster en masse tid, men ikke så mange penge i forhold til, hvad du lærer, hvis du skulle tage ned til regelsættet og bygge op igen. Så vil du jo kunne smække en væg op på ingen tid bagefter, fixe det selv og hjælpe naboen eller i vennens sommerhus i bytte for andre tjenester osv. osv.
Svajar hele væggen eller kun enkelte plader?
Det er muligt at lægte udenpå spånpladen for at "binde sammen" regelsættet under spånpladen, men det afhænger lidt af, hvor problemet sidder. Sandsynligheden er nok stor for, at du har bevaret svajet på grund af grundkonstruktionen. Så er spørgsmålet, om du vil bygge væggen ud med i alt 7-8 cm, hvilket det bliver med lægter og gips.
Hvor meget væg er der tale om? Er den bærende? så kan det være lidt risikabelt og give problemer med svaj.
Generelt ville jeg ikke fjerne tapetet, medmindre det er mugent, har andre angreb, er af plast eller hvis man har ubegrænset tid.
At bygge er jo også en læreproces, der koster en masse tid, men ikke så mange penge i forhold til, hvad du lærer, hvis du skulle tage ned til regelsættet og bygge op igen. Så vil du jo kunne smække en væg op på ingen tid bagefter, fixe det selv og hjælpe naboen eller i vennens sommerhus i bytte for andre tjenester osv. osv.
Det er en væg, som jeg har forstået, er bygget op på et senere tidspunkt end huset blev bygget.
Huset er af kassemølle med spær på tværs over hele kassen, så jeg kan ikke se, at det skulle være bærende vægge indendørs, undtagen ydervæggene da.
Jeg tror, at den svajende væg simpelthen er sparsomt bygget, og at det nemmeste vil være at tage spånet ned og regle indeni.
Spånpladerne, som jeg ser dem, er meget tykke, så det bliver nok fint, når jeg bytter dem ud med noget tyndere, OSB og renoveringsgips.
Dette bliver garanteret en læreproces, hvilket jeg ser frem til.
Jeg skal smide nogle billeder op i tråden er tænkt, men Felia ( Telia ) syntes, at vi skulle skifte adresse og koblede vores telefoni og bredbånd fra i mandags d^_^b :S. Og har ikke formået at få dem til at sætte det tilbage, trods 3 opkald. Jäkla callcenterunge.
Huset er af kassemølle med spær på tværs over hele kassen, så jeg kan ikke se, at det skulle være bærende vægge indendørs, undtagen ydervæggene da.
Jeg tror, at den svajende væg simpelthen er sparsomt bygget, og at det nemmeste vil være at tage spånet ned og regle indeni.
Spånpladerne, som jeg ser dem, er meget tykke, så det bliver nok fint, når jeg bytter dem ud med noget tyndere, OSB og renoveringsgips.
Dette bliver garanteret en læreproces, hvilket jeg ser frem til.
Jeg skal smide nogle billeder op i tråden er tænkt, men Felia ( Telia ) syntes, at vi skulle skifte adresse og koblede vores telefoni og bredbånd fra i mandags d^_^b :S. Og har ikke formået at få dem til at sætte det tilbage, trods 3 opkald. Jäkla callcenterunge.
Ved ikke om det bare er mig, men jeg synes 6mm renoveringsgips er værdiløst...
Dyrt, bliver ikke godt når man skruer i det, der bliver en lille forhøjning omkring skruen
Hvis det er muligt, ville jeg gå efter 13mm gips, nemmere at spartle, dæmper lyd mellem rum bedre, fjerner mindre ujævnheder i væggene
Ellers ruller du væggene med Beckers Binder (dyr) som binder tapetlagene sammen, bredspartler væggene, sliber og tapetserer
Sørg for at købe 10kg spand med spartel, køb 3-4 forskellige størrelser på rigtige spartler og et leddet slibeskaft og et rigtigt (proffs) forlængelsesskaft som ikke flekser
Dyrt, bliver ikke godt når man skruer i det, der bliver en lille forhøjning omkring skruen
Hvis det er muligt, ville jeg gå efter 13mm gips, nemmere at spartle, dæmper lyd mellem rum bedre, fjerner mindre ujævnheder i væggene
Ellers ruller du væggene med Beckers Binder (dyr) som binder tapetlagene sammen, bredspartler væggene, sliber og tapetserer
Sørg for at købe 10kg spand med spartel, køb 3-4 forskellige størrelser på rigtige spartler og et leddet slibeskaft og et rigtigt (proffs) forlængelsesskaft som ikke flekser
Jeg ville begynde med at rive tapet (der findes mange tråde om, hvordan man gør det). Hvis det er svært at få tapetet ned, så spærrmal. Derefter spartler og sliber du, indtil du er tilfreds. Derefter begynder du med at male loftet, og så går du videre med væggene.
6mm gips er en nødløsning, som jeg ville undgå så vidt muligt!
6mm gips er en nødløsning, som jeg ville undgå så vidt muligt!
Renoveringsgips kan du lime med konstruktionslim. Så undgår du problemer med skruehoveder.
Spændende som fanden! Det kan blive virkelig sjovt.
Nogle generelle tip ud fra egne erfaringer:
Tips 1: Gør det ikke med en gravid kvinde i huset.
T2: Tænk over, hvad du skal gøre, og i hvilken rækkefølge, og tag så en ting ad gangen.
T3: Meget kan man klare selv, hvis det er nødvendigt, men det er fint, hvis man har nogen med sig, man kan diskutere med, og som måske også har lidt erfaring at dele ud af.
T4: Forvent at der dukker ting op, som du ikke havde regnet med.
T5: Spar ikke, når du køber ind materialer som maling, spartelmasse og værktøjer. Meget ofte får man, hvad man betaler for.
* Spartle loftet, som er ujævnt (grovt spartel, slib og så fin spartel) bedre at gipse?
- Som nogen sagde: arbejde i loft er et helvede. Desuden: Selv hvis du gipser, bliver der meget spartel- og slibearbejde. Jo mere du arbejder med det, desto bedre bliver du, men det er stadig ikke super sjovt at spartle og slibe i loftet. Hvis du sparer på skruerne for at mindske spartelarbejdet, ender du måske med revner i samlingerne, selv hvis du bruger samlingstape (som du absolut bør bruge). Derudover er det meget vanskeligt at gipse i loft, hvis man er alene.
* male loftet
- Ingen problemer. Sørg blot for, at rullen har det rette "grove" i luven. Se T5
* Rive løs tapet ned
* gipse med 6mm renoveringsgips
- Skal det rives ned? Bruger du renoveringsgips, er det unødvendigt arbejde, medmindre det er "mugget" og grimt. Skær uregelmæssigheder bort med en spartel, og så er det bare at gipse. Enig med den, der sagde, at renoveringsgips kan være et helvede, når det kommer til spartling omkring skruehoveder. (Det kan være på grund af mit amatørskrueri, det ved jeg ikke. Jeg er lidt partisk i sagen
)
* lave huller til stikkontakter og afbrydere (der er stikkontakter, hvor det er nødvendigt, der er ikke behov for nye)
- Så skal du måske skifte dåserne, i hvert fald hvis du har gipsede? Måske er det tid til professionel hjælp i så fald?
* spartle samlinger med finsparkel
- Ja... spartle er sjovt. Et lille tip, hvis du tænker "Æh, det der lille ses ikke bagefter..." så kommer du til at irritere dig i 8 år indtil det er tid til ommaling, når den lille ting stadig kan ses efter maling. Andre ser det måske ikke, men DU, du ved, hvor hver fejl og skavank er, og de er nemme at se. (Ja, hvis du er som mig i hvert fald.)
* slibe spartelmasse
- Moderat sjovt.
* sætte tapet op
- Nu begynder det at blive sjovt. Tænk over, hvor du skal sætte den første bane, så går det som en leg (i hvert fald i et firkantet rum uden vinduer, døre og skæve vægge
)
* sætte gulvlister
* sætte loftslister
Med en god geringssav skulle der ikke være nogen problemer, bortset fra: det kan være, at listerne flækker ved sømhovederne. Ved ikke om det er fordi, jeg købte de billige hvidmalede fra byggmax (suk... se T5) men i hvert fald. Min kære far (RIP
) rådede til, at hvis man "kniber af" spidsen på sømmet, så flækker listen ikke. Du tager simpelthen en bidetang og klipper spidsen af sømmet. Det virker, men det er fandeme så tørt, hvis man har 500 søm at knibe af.
* Sætte nye stikkontakter og afbrydere
- Som før. Sørg for, at strømmen er slukket, og hvis du har NOGEN SOM HELST tvivl om, hvordan du skal gøre: Hent en fagmand.
Hvis du skal rive den ustabile væg ned og sætte den op igen:
Brug lidt energi på at få den lydisoleret, når du alligevel er i gang.
Nogle generelle tip ud fra egne erfaringer:
Tips 1: Gør det ikke med en gravid kvinde i huset.
T2: Tænk over, hvad du skal gøre, og i hvilken rækkefølge, og tag så en ting ad gangen.
T3: Meget kan man klare selv, hvis det er nødvendigt, men det er fint, hvis man har nogen med sig, man kan diskutere med, og som måske også har lidt erfaring at dele ud af.
T4: Forvent at der dukker ting op, som du ikke havde regnet med.
T5: Spar ikke, når du køber ind materialer som maling, spartelmasse og værktøjer. Meget ofte får man, hvad man betaler for.
* Spartle loftet, som er ujævnt (grovt spartel, slib og så fin spartel) bedre at gipse?
- Som nogen sagde: arbejde i loft er et helvede. Desuden: Selv hvis du gipser, bliver der meget spartel- og slibearbejde. Jo mere du arbejder med det, desto bedre bliver du, men det er stadig ikke super sjovt at spartle og slibe i loftet. Hvis du sparer på skruerne for at mindske spartelarbejdet, ender du måske med revner i samlingerne, selv hvis du bruger samlingstape (som du absolut bør bruge). Derudover er det meget vanskeligt at gipse i loft, hvis man er alene.
* male loftet
- Ingen problemer. Sørg blot for, at rullen har det rette "grove" i luven. Se T5
* Rive løs tapet ned
* gipse med 6mm renoveringsgips
- Skal det rives ned? Bruger du renoveringsgips, er det unødvendigt arbejde, medmindre det er "mugget" og grimt. Skær uregelmæssigheder bort med en spartel, og så er det bare at gipse. Enig med den, der sagde, at renoveringsgips kan være et helvede, når det kommer til spartling omkring skruehoveder. (Det kan være på grund af mit amatørskrueri, det ved jeg ikke. Jeg er lidt partisk i sagen
* lave huller til stikkontakter og afbrydere (der er stikkontakter, hvor det er nødvendigt, der er ikke behov for nye)
- Så skal du måske skifte dåserne, i hvert fald hvis du har gipsede? Måske er det tid til professionel hjælp i så fald?
* spartle samlinger med finsparkel
- Ja... spartle er sjovt. Et lille tip, hvis du tænker "Æh, det der lille ses ikke bagefter..." så kommer du til at irritere dig i 8 år indtil det er tid til ommaling, når den lille ting stadig kan ses efter maling. Andre ser det måske ikke, men DU, du ved, hvor hver fejl og skavank er, og de er nemme at se. (Ja, hvis du er som mig i hvert fald.)
* slibe spartelmasse
- Moderat sjovt.
* sætte tapet op
- Nu begynder det at blive sjovt. Tænk over, hvor du skal sætte den første bane, så går det som en leg (i hvert fald i et firkantet rum uden vinduer, døre og skæve vægge
* sætte gulvlister
* sætte loftslister
Med en god geringssav skulle der ikke være nogen problemer, bortset fra: det kan være, at listerne flækker ved sømhovederne. Ved ikke om det er fordi, jeg købte de billige hvidmalede fra byggmax (suk... se T5) men i hvert fald. Min kære far (RIP
* Sætte nye stikkontakter og afbrydere
- Som før. Sørg for, at strømmen er slukket, og hvis du har NOGEN SOM HELST tvivl om, hvordan du skal gøre: Hent en fagmand.
Hvis du skal rive den ustabile væg ned og sætte den op igen:
Brug lidt energi på at få den lydisoleret, når du alligevel er i gang.
Jeg må takke for tipsene!
Taget må jeg tænke mere over, hvordan jeg skal gøre.
Jbvall skrev, at man skal skifte dåserne efter gipsmontering. Mener du selve dåsen, som vp-røret fastgøres til?
Fungerer det altså at skifte gennem hullet, efter at gipsen er på plads?
Elektriciteten kan jeg selv ordne at til- og frakoble, der har jeg nok mest styr på ud af alle renoveringspunkter.
Hvad angår spånpladerne på væggene, så tænkte jeg at sætte nogle lange spån skruer i. Jeg ser, at der sidder dykkere, tror jeg, det hedder, overalt, som er begyndt at kravle ud nogle steder.
Den svajende væg tænkte jeg at lægge isolering imellem reglerne, så med isolering, plade og gips burde det blive mere lydisoleret end før.
Taget må jeg tænke mere over, hvordan jeg skal gøre.
Jbvall skrev, at man skal skifte dåserne efter gipsmontering. Mener du selve dåsen, som vp-røret fastgøres til?
Fungerer det altså at skifte gennem hullet, efter at gipsen er på plads?
Elektriciteten kan jeg selv ordne at til- og frakoble, der har jeg nok mest styr på ud af alle renoveringspunkter.
Hvad angår spånpladerne på væggene, så tænkte jeg at sætte nogle lange spån skruer i. Jeg ser, at der sidder dykkere, tror jeg, det hedder, overalt, som er begyndt at kravle ud nogle steder.
Den svajende væg tænkte jeg at lægge isolering imellem reglerne, så med isolering, plade og gips burde det blive mere lydisoleret end før.
Hej
Er det Moderna doser, sætter du på en distansring. Er det ældre (gamla metalldosor), så gør du ikke noget, hvis du får udtagene til at sidde ordentligt. Det skal kunne tåle, at du trækker stikket ud nogle gange om ugen. Når du tager frem støvsugeren.
Den svingende væg havde jeg revet ned og lavet om. Det vigtigste er at lave et ordentligt forarbejde. Vær omhyggelig, det betaler sig ved spartlingen, og slutresultatet bliver så meget bedre.
Til loftet findes loftplader med færdigt overfladebehandling. Bare at afstive og skrue op og fint resultat.
Tænk på helheden og hav en plan for slutresultatet. Renover varsomt, så du bevarer husets sjæle.
Er det Moderna doser, sætter du på en distansring. Er det ældre (gamla metalldosor), så gør du ikke noget, hvis du får udtagene til at sidde ordentligt. Det skal kunne tåle, at du trækker stikket ud nogle gange om ugen. Når du tager frem støvsugeren.
Den svingende væg havde jeg revet ned og lavet om. Det vigtigste er at lave et ordentligt forarbejde. Vær omhyggelig, det betaler sig ved spartlingen, og slutresultatet bliver så meget bedre.
Til loftet findes loftplader med færdigt overfladebehandling. Bare at afstive og skrue op og fint resultat.
Tænk på helheden og hav en plan for slutresultatet. Renover varsomt, så du bevarer husets sjæle.
Nu er huset fra -76, så dåserne er af plastik, grå til afbryderen for lys, hvis jeg ikke husker forkert.
Jeg har nu revet overfladeskiven ned i soveværelset på den svingende væg, og det viste sig at være en gulvspånplade, der var fastgjort med dykkersøm.
Regleringen under ser godt ud og føles stabil, cc60 kortlægt med 45x45 mm.
Jeg tænker at sætte en 10mm OSB plade op i stedet, efter jeg har lagt isolering ind.
Jeg har nu revet overfladeskiven ned i soveværelset på den svingende væg, og det viste sig at være en gulvspånplade, der var fastgjort med dykkersøm.
Regleringen under ser godt ud og føles stabil, cc60 kortlægt med 45x45 mm.
Jeg tænker at sætte en 10mm OSB plade op i stedet, efter jeg har lagt isolering ind.
For at vi skal undgå at se dig i "arga snickarn" fremover: Prøv at gøre et rum færdigt ad gangen, så resten af huset kan bruges i mellemtiden (siger hun, der renoverer entré, trappe og to stuer samtidig...)
Desuden lærer man så meget undervejs, når man har gjort alle trin i et rum først, laver man færre fejl i det næste rum.
Desuden lærer man så meget undervejs, når man har gjort alle trin i et rum først, laver man færre fejl i det næste rum.