10,375 læst ·
16 svar
10k læst
16 svar
Mollypløk - pløkken sidder men ikke skruen?
Hej,
jeg skal hænge et skab op og har sat tre mollyplugs i. Udvidede dem med skruetrækkeren, og de sidder fast som bjerget. Så satte jeg skabet op, og skruerne får fat, men man kan dreje dem rundt uendeligt. Trækker man skabet lige ud, holder skruerne lidt imod for derefter at give slip. Hvad har jeg gjort forkert? Det samme på alle tre mollyplugs.
jeg skal hænge et skab op og har sat tre mollyplugs i. Udvidede dem med skruetrækkeren, og de sidder fast som bjerget. Så satte jeg skabet op, og skruerne får fat, men man kan dreje dem rundt uendeligt. Trækker man skabet lige ud, holder skruerne lidt imod for derefter at give slip. Hvad har jeg gjort forkert? Det samme på alle tre mollyplugs.
Godt spørgsmål, strammede ordentligt med almindelig skruetrækker, indtil det blev for svært at dreje videre, men kunne nok have strammet en omgang mere, hvis jeg tog fat. Hvordan plejer det at blive, hvis det er gevindskader?tommib sagde:
Du brugte altså IKKE en "mollytang" for at udvide denne bag gipspladerne?J Jennie1 sagde:
Ingen god løsning at undgå dette kan tilføjes.
Ex:
https://www.biltema.se/verktyg/hand...MIwJSG1L7m_QIVlNSyCh226wceEAQYAiABEgIcHfD_BwE

Senest redigeret:
Lyder fornuftigt, men jeg brugte den samme skrue for at ekspandere alle tre plugs så gevindene på de øvrige skruer burde jo være gode men samme problem der.P-plats sagde:
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 319 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,319 indlæg
Det du har i hånden er mollypluk til enkelgips. Er du sikker på, at det er enkelgips på væggen?
Der kan være flere årsager til, at skruen ikke får "feste". Den første er jo, at det ikke er enkelt- men dobbeltgips. Så fungerer den pluk, du har købt, ikke så godt, men plukken burde alligevel ikke dreje, da den har små modhager på plukkens "krave" mod gipspladen, som netop skal forhindre, at plukken drejer. Det er dog ikke 100 %. I stedet er risikoen, hvis du har brugt forkert pluk, at plukvingerne ikke har foldet sig ud på bagsiden af gipspladen, og så kan plukken dreje, eller simpelthen falde ud af borehullet, når du belaster plukken.
Andre problemer kan opstå, hvis materialet, som man fastgør mod væggen, f.eks. bagside skab, er for tykt. Så rækker skruen simpelthen ikke ind/frem til plukkens gevind. Hvis du også har brugt forkert pluk, er risikoen endnu større for, at længden af skruen ikke rækker til. Der findes længere skruer at købe, så prøv med det.
I visse tilfælde kan også vingene på plukken gå af, og så falder jo delen på plukken, som har gevind, ned indeni væggen. Usandsynligt dog, at det skulle være tilfældet med alle tre plukker.
Begynd med at teste med en længere skrue. Fungerer det ikke, så kan du bore et hul lidt væk fra de plukker, du allerede har sat i. Bøj derefter f.eks. en papirclips til et lille L, hvor den nederste del på L'et kun behøver at være nogle få millimeter lang, og stop papirclipsen i hullet og tjek, hvor tyk væggen er ved at se, hvornår L'et sidder fast, når du trækker det ud. Eventuelt kan du bare lyse med en lampe i hullet, så ser du væggens tykkelse.
Har du forkert pluk, må du fjerne den og skifte til en til dobbeltgips. Det kan være besværligt at få plukken ud uden at ødelægge væggen/hullet unødvendigt, men det løser du sikkert.
Der kan være flere årsager til, at skruen ikke får "feste". Den første er jo, at det ikke er enkelt- men dobbeltgips. Så fungerer den pluk, du har købt, ikke så godt, men plukken burde alligevel ikke dreje, da den har små modhager på plukkens "krave" mod gipspladen, som netop skal forhindre, at plukken drejer. Det er dog ikke 100 %. I stedet er risikoen, hvis du har brugt forkert pluk, at plukvingerne ikke har foldet sig ud på bagsiden af gipspladen, og så kan plukken dreje, eller simpelthen falde ud af borehullet, når du belaster plukken.
Andre problemer kan opstå, hvis materialet, som man fastgør mod væggen, f.eks. bagside skab, er for tykt. Så rækker skruen simpelthen ikke ind/frem til plukkens gevind. Hvis du også har brugt forkert pluk, er risikoen endnu større for, at længden af skruen ikke rækker til. Der findes længere skruer at købe, så prøv med det.
I visse tilfælde kan også vingene på plukken gå af, og så falder jo delen på plukken, som har gevind, ned indeni væggen. Usandsynligt dog, at det skulle være tilfældet med alle tre plukker.
Begynd med at teste med en længere skrue. Fungerer det ikke, så kan du bore et hul lidt væk fra de plukker, du allerede har sat i. Bøj derefter f.eks. en papirclips til et lille L, hvor den nederste del på L'et kun behøver at være nogle få millimeter lang, og stop papirclipsen i hullet og tjek, hvor tyk væggen er ved at se, hvornår L'et sidder fast, når du trækker det ud. Eventuelt kan du bare lyse med en lampe i hullet, så ser du væggens tykkelse.
Har du forkert pluk, må du fjerne den og skifte til en til dobbeltgips. Det kan være besværligt at få plukken ud uden at ødelægge væggen/hullet unødvendigt, men det løser du sikkert.
Jeg forstår det som om, at selve rawlpluggerne har udvidet sig fint og ikke drejer rundt nogen steder. Det er selve skruen, der kan skrues ind, men som derefter ikke "stopper", men bare kan drejes i det uendelige. Hvis gevindene er ødelagte, plejer man at mærke det som et lille knæk, når man skruer, hvor gevindet hopper over. Knækket bliver mindre og mindre, jo flere gange man skruer forbi.
Hvordan ser det ud i væggen? Passer min antagelse om, hvordan rawlpluggerne sidder, eller misforstår jeg dig?
Thomas59 stiller meget relevante spørgsmål i øvrigt.
Hvordan ser det ud i væggen? Passer min antagelse om, hvordan rawlpluggerne sidder, eller misforstår jeg dig?
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 319 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,319 indlæg
Selvfølgelig sker det, at det bliver gevindpaj, men det er ikke særligt sandsynligt på grund af, hvad TS beskriver. Med enkelgipsmolly i en dobbeltgipsvæg kan man få vingerne til at ekspandere lidt, så man bliver narret til at tro, at proppen sidder rigtigt, men når man belaster proppen ved at skrue i skruen, drejer proppen blot, alternativt ødelægger proppen hullet. Jeg sætter en indsats på, at det er forkert prop eller for kort skrue.tommib sagde:
Jeg forstår det som, at selve propperne har ekspanderet fint og ikke drejer nogetsteds. Det er selve skruen, der kan skrues i, men så ikke "tager stop", men bare kan drejes i det uendelige. Hvis gevindene er ødelagte, plejer man at kunne mærke det som et lille stik, når man skruer, hvor gevindet hopper over. Stikket bliver mindre og mindre, jo flere gange man skruer forbi.
Hvordan ser det ud i væggen? Stemmer mit antagende om, hvordan propperne sidder, eller misforstår jeg dig?
Fungerer det at skrue i skruen uden skab? I så fald er skruen for kort.
Bevæger pluggen sig, er den ikke rigtigt udvidet.
Skruer du skruen med fingrene samtidig med, at du trækker lidt i den, plejer man at kunne mærke, om gevindene ikke går jævnt eller vil hoppe over omdrejninger.
Når du har fundet fejlen, bliver det nemmere at gå videre.
Skruetrækker er en, hvad jeg ved, af de to anbefalede metoder til at fastgøre en Molly, så det er ikke noget mærkeligt.
Bevæger pluggen sig, er den ikke rigtigt udvidet.
Skruer du skruen med fingrene samtidig med, at du trækker lidt i den, plejer man at kunne mærke, om gevindene ikke går jævnt eller vil hoppe over omdrejninger.
Når du har fundet fejlen, bliver det nemmere at gå videre.
Skruetrækker er en, hvad jeg ved, af de to anbefalede metoder til at fastgøre en Molly, så det er ikke noget mærkeligt.
Pluggen bevæger sig ikke og kan også "få fat" med og uden skabet med skruen, men holder ikke 100 %. Mange gode punkter at tænke på! Et eller andet sted må jeg have gjort noget forkert. Skal købe nye plugger i dag og se, om jeg kan finde fejlen med alle de tips, I har givet!