Hej,

Jeg forsøgte at skrue et skab op i badeværelset. Væggen er af gips og ca. 10mm tyk. Jeg brugte molly (tror jeg det hedder i hvert fald.) 8mm i diameter for 10-16mm:s vægge.

Det er gået godt mange gange før, men denne gang rev molly'en gipsvæggen i stykker. Desperat satte jeg en større skive mellem væggen og molly'en, men det endte bare med et endnu større hul. :(

Efter mit uheld læste jeg på forummet, at man skal bruge et specielt værktøj og ikke en skruemaskine som jeg gjorde. Jeg anvendte desuden badeværelsessilikone, hvilket måske gjorde situationen endnu værre.

Nu ved jeg, hvordan jeg skal gøre i fremtiden, men mit problem består, jeg skal stadig have en stabil skrue præcis der, hvor det gabende hul nu er. Jeg har brug for råd, tips og smarte idéer!

Det eneste jeg kan tænke på er at bore en stor metalplade op, en sådan med forborede huller, men jeg ved ikke... :confused:

Hjælp! :eek:

• En gipsvæg med et ødelagt hul, hvor en person holder en skrue med stor skive ved siden af. Gipsen ser ud til at være beskadiget.
Det du kan gøre er at tage et stykke fladjern og enten bore og gevinde eller svejse en møtrik på. Derefter tager du en skive, der dækker hullet og sørger for at få det tæt, når du skruer skruen i. Tab ikke bare jernet.

Bredden på jernet så det går gennem hullet og længden så det dækker hullet med mere til.

Da det er bag et skab, betyder det måske ikke så meget, at det er lidt grimt?

Tak for tipset v-g! God idé, jeg kan lide den. Desværre har jeg hverken værktøjer til at gevindskære eller svejse en møtrik fast. Kan der findes en genvej mon?

Findes der ikke et værksted i nærheden, hvor du kan få dette fremstillet? Det kan næppe koste mere end 100 kr.

Du har jo en skruetrækker, så du kan jo købe ca. 1 dm fladjern i "passende" dimension. Bor et hul i midten, og bank en islagsmøtrik i og skru på. Sørg for at hullet har den rette dimension, så denne møtrik ikke drejer, hvilket de _kan_ gøre, da de ikke helt er beregnet til jern.

Islagsmuttrar-gml-300.jpg

Bøj gerne jernet væk fra hullet, så det bliver svagt V-formet (2-3 grader), så fordeler du belastningen.

Det rigtige værktøj og en større molly måske

I
Vitsen med en Molly er, at vingerne skal udvides på bagsiden og sprede trykket. Det du holder mellem fingrene er ikke en udvidet Molly. Du har i stedet (ved hjælp af skruetrækkeren) brugt Mollyn som en slags primitiv boremaskine, hvor de to vinger, der er beregnet til at gå ind i gipsen på forsiden for at forhindre Mollyn i at rotere, har fungeret som borehoveder.

Antager du skal have ophængningen lige på det punkt hvor hullet nu er? I så fald skal du gøre sådan her: Tegn en firkant (cirka 10x10 cm) på væggen rundt om hullet. Skær efter linjerne med en skarp kniv og hæld bladet så meget du kan på forsiden fra centrum. Bank den udskaarne del ud. Tag et stykke 12 mm gipsplade (spørg på byggemarkedet) og skær et lige så stort stykke og sørg for, at det passer godt i hullet. Tag et stykke træliste (cirka 20 cm lang, 7 cm bred og 1 cm tyk). Bor et lille hul i centrum af den. Bind en snor fast med en knude på bagsiden. Stop pinden ind i hullet med snoren forankret på ydersiden. Du skal have lim på pindens ender og træk disse mod bagsiden af væggen med snoren. Lad det sidde og hærde. Skær snoren af, når du har tjekket, at den sidder der. Sæt lim på gipsstykket og tryk det ind. Spring Mollyn over og bor hullet der hvor du skal have det og hæng det du skal hænge op på en skrue/krog.

Fremover skal du lære at:
A. udvide Mollyn lidt på forhånd inden du sætter den ind i hullet ved at skrue i hånden indtil vingerne begynder at folde udad
B. ikke altid bruge skruetrækker og især ikke i kombination med Molly.

Ønsker du desuden en ordentlig fastgørelse med Molly, så køber du en Mollyexpandator hos Clas Ohlson. Art.nr: 30-4101 á 98:- Sæt Mollyskruen i værktøjet og tryk skruen ind i hullet. Pump med håndtaget, indtil du har fuld anliggning på bagsiden. Frigør værktøjet med låsen. Herefter kan du skrue skruen ud og ind med skruetrækkeren :rolleyes:

Når man skruer en Molly med skruetrækker med håndkraft føler man ret godt, når den ekspanderer.

Skal jeg tage dem med håndkraft, plejer jeg at holde dem et par mm uden for hullet og gribe med en polygrip, indtil den begynder at krybe indad. Så trykker jeg den ind og udvider helt op.

Skær et større hul i gipsen, læg et par regelbiter som du skruer fast. Derefter lægger du et nyt passe stykke gips i, spartler og gør det pænt. Så har du også noget at skrue i.

Væggen ser sabb ud, skyd i nogle smalle træstykker cirka 1"X1" eller tynde krydsfinerstykker og skru i siden, skru derefter det, du vil have fast, direkte i træet fra 1"X1", evt. lidt PL-400 som forstærkning.

Sker for alle med enkelgips 70'erne var skidt ,-)

MvH jawen

jawen sagde:
Væggen ser dårlig ud, skub nogle smalle træstykker ind, typisk 1"X1" eller tynde krydsfinerstykker, og skru ind fra siden, skru så det, du vil have fast, direkte i træet fra 1"X1", evt. lidt PL-400 som forstærkning.

Sker for alle med enkeltgips 70'erne var skidt ,-)

MvH jawen
Hvad sker for alle med enkeltgips? - Jeg har enkeltgips @ 70'erne og sikkert et par hundrede molly... ser ikke rigtig problemet... (men uheld kan man jo have) derimod er de sømmet... af en klovn fra 70'erne, så pladerne er ødelagte nogle steder... men det er jo en anden sag.. =)

MVH: Marcus

Tak for alle de gode tips! Hvilket godt forum det her var!
Jeg har ikke helt besluttet mig for, hvilken teknik jeg skal bruge, men at skære op og lime en regel fast lød godt. Skal besøge Optimera i morgen og købe materialer. Jeg vender tilbage, når det er klart.

Afsendere:

Hvis du seriøst mener, at 70'ernes konstruktion med sømmet/skruet enkeltgips på lister med 60cc var god, så er du ikke seriøs.
Disse vægge er blandt de dårligst byggede i Sverige nogensinde, hele væggene ryster, hvis du slår lidt på dem, og gælder det badeværelser, så er det bare med at skrue dobbeltgips på eller rive ned og sætte tættere lister.

Så kan du have skruet 3000 molly i din væg, det betyder ikke, at 60cc med enkeltgips er en god konstruktion.

MvH Jawen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.