Overvejer udbygning af hus for at få et stort køkken. Men er det muligt at veksle en strækning på 3,5 - 4m på gavlen af dette hus uden at få en søjle imellem? rødt markeret som jeg tænkte at åbne op.

Det er en tagstol som skal veksles af. snezone 3. 38 graders taghældning, let metal tag uden isolering eller råspont, kun dug. Bygget 75.

Hvordan kan man beregne størrelsen på limtræsbjælke og søjle?

• Bygningstegning viser husets facade med planlagt udvidelse markeret i rødt og bygningstilladelse. Fokus på tagstol, limtræsbjælke og støtte.
Det er ikke noget problem.
Hvad der skal gøres afhænger lidt af, om det er en lignende spær også yderst på gavlen som de øvrige.
Hvis det er det, er det egentlig kun væggen ovenfor, der skal afveksles.

Hvis det ikke skulle være det, bliver der lidt mere belastning.

larsbj larsbj sagde:
Det er ikke noget problem.
Hvad der skal gøres afhænger lidt af, om der er en lignende spær også yderst på gavlen som de øvrige.
Hvis der er det, så er det egentlig kun væggen ovenover, der skal afveksles.

Hvis det ikke skulle være det, så bliver der lidt mere belastning.
Hvad jeg kan se fra loftet, er den yderste spær ligesom alle de andre og hviler på ydervæggens hammarband.
Kan det være, at der står søjler/spantrat mellem vinduerne i den rødmarkerede boks? Hvis ja, hvordan ved man, hvilken type limtræsbjælke jeg skal montere over vinduerne/den nye åbning?

I teorien skal det jo så ikke være nødvendigt med noget, men det afhænger af, hvor godt stolperne er indlæst i spær.
Sæt to 45x220 c24 ved siden af hinanden, så holder det.
Disse kan jo sættes op i væggen, hvis du vil have glat loft inde mod det gamle.
Tilbygningens første spær kommer vel også mod væggen, så kan du skrue den der ordentligt.

Ja okay lyder lovende. Dog overvejer jeg, hvordan du mener, at jeg skal indfælde disse to 45x220, da hammarbandet er i vejen? Tænker at mellemgulvet ligger på hele etagevæggene. Eller tænker jeg skævt.

Det bliver rygådtag, som jeg også selvfølgelig skal fastgøre i den eksisterende væg på en eller anden måde.

N Niklaspe sagde:
Ja, okay, lyder lovende. Dog overvejer jeg, hvordan du mener, at jeg skal felle disse to 45x220 ind, da murremmen er i vejen? Tænker, at mellemdækket ligger på hele etagevæggene. Eller tænker jeg forkert.

Bliver det kiptag, som jeg også naturligvis skal fæste i den eksisterende væg på en eller anden måde.
Bliver det kiptag, bliver det en helt anden sag, så bliver det en ret kraftig limtræ.

• Synes
Niklaspe
  • Laddar…
Hvor stort bliver tilbygningen?

larsbj larsbj sagde:
Hvor stort bliver tilbygningen?
4,5 bred - 3,5 dyb udv 16 graders taghældning omtrent er begrænset af vinduet på overetagen.

Nokbjælken bliver nok 90x315.
Afvekslingsbjælken sandsynligvis noget grovere, kan tjekke senere i ugen, når jeg er det rigtige sted.

• Synes
Niklaspe
  • Laddar…
Bliver tagvinklen 16 grader med disse mål?

Hvordan kan jeg få reduceret bjælkestørrelsen 115x495 da det er den side jeg skal dokke mod huset og senere åbne op. Vil helst ikke have søjler da falder konceptet.

• Bygningstegning af et tag i 3D med målangivelser, tagvinkel på 16 grader, skal dockes mod huset, søjlefri konstruktion ønskes.
  • Synes
larsbj
  • Laddar…
N Niklaspe sagde:
Bliver tagvinklen 16 grader med disse mål?

Hvordan kan jeg få ned bjælkestørrelsen 115x495, da det er den side jeg skal docke mod huset og så åbne op. Vil helst ikke have søjler, da falder konceptet.
Har du beregnet i et program?

Et alternativ er at skifte til stålbjælke HEB.

Men egentligt er det bare at placere limtræsbjælken højere oppe, så gør det ikke noget med højden.

Ja præcis, tænker også at man lægger den indenfor de længdegående bjælker og stiller en søjle i hvert sit hjørne som får veksle af gavl bjælken, dog er spørgsmålet om jeg kan stille søjlerne på bjælkelaget havde været enkelt.

længdegående siderne og den anden gavl bliver de bare spantrede vægge typ 45x195

N Niklaspe sagde:
Jo præcis, tænker også sådan at man lægger den indenfor de langsliggende bjælker og stiller en søjle i hvert sit hjørne som får veksle af gavl bjælken, dog er jo spørgsmålet om jeg kan stille søjlerne på bjælkelaget havde været enkelt.

langsliggende siderne og anden gavl bliver de bare spanterede vægge cc600 typ 45x195
Søjlerne burde vel komme ned på grunden ? eller hvad skal det være for grund ?

Tænkte at lave en lukket/ventileret plintgrund, har god bakke. I værste fald kan jeg vel sætte stolperne ned på plinter.

• Synes
larsbj
  • Laddar…
Tror I, det ville virke med 2m indvendig væg på det laveste sted væglivet udv bliver 2200?
Tagrygshøjde Max 3200?

7000 bredt og 3700 dybt.

dette for at undgå at skifte vinduer på førstesalen.

bliver kun et vindue på hver side og gavlen en altandør og tre vinduer.

Saxtagstol hvad bliver vinklen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.