Vi har en typisk spaltetrappe fra 70'erne, som vi vil modernisere, så den passer bedre ind.
Det måske ikke ses så godt på billederne, men trappen er meget slidt.
Første tanke var at sætte glas eller finere hvidlakerede stolper samt egetræsgulv trin og egetræsgelænder. Efter en lille analyse indser vi dog, at prisen stiger ret hurtigt, når det kommer til færdige trappeelementer.
Et alternativ, som vi tror kan være holdbart også økonomisk, er at skifte til nyt spaljé. Måske noget i stil med dette (link med flere billeder)
Det man ser på billedet er altså ekstra tyk krydsfiner, ingen anelse om sådan sælges i Sverige, men egentlig er vi ret fleksible med træsort, så længe det ser mere moderne ud.
Hvad tror I om dette? I som har renoveret jeres 70'er spaltetrapper, hvordan har I gjort? Blev I tilfredse? Billeder?
Der findes jo mange tråde om renovering af trapper, og de fleste ser ud til at male alt hvidt og på trinene lægge parket, laminat, tæppe, trappetrinsmåtte eller lignende.
Der findes jo mange tråde om renovering af trapper, og de fleste ser ud til at male alt hvidt og lægge parket, laminat, tæppe, trappenæsetæppe eller lignende på trinene.
Præcis, det er den almindelige fremgangsmåde, dvs. male alt hvidt med parkettrin, som regel EG. Men på en eller anden måde føles det ikke så moderne længere? Ulempen med malet træ er desuden, at den mindste skramme ses med det samme. Lakeret eller vokset træ kan beskadiges ret meget, før det bliver direkte synligt.
For det første føler jeg, at hvid giver en kold følelse, mens træfarver giver en varm følelse.
Men ja, jeg må måske overveje hvid igen, måske handler det om at få håndværket på et fint vis. Det er jo ikke altid så let at få en perfekt overflade ved penselmaling, hvilket jeg synes hvid kræver. Måske skal man sprøjtelakere for at få en okay overflade?
Hvis vi skulle male alt hvidt, ville der komme et slibearbejde til, som jeg gætter er ret omfattende. Ikke fordi jeg er bange for arbejde, men så må slutresultatet blive derefter
Jeg synes, det der mest får trappen til at føles forældet, er de grove håndlister. Jeg tror, at trappen ville føles mere i tråd med dine døre, hvis du hvidmalede fyrretræet og skiftede til en rigtig overligger og en mere elegant håndliste i eg. https://www.trappfabriken.se/handledare/
Hvis du vil holde omkostningerne nede, kan du male trappetrinene hvide og skifte vinylen til et gråt nålefilttæppe eller grå vinyl? (se evt. bort fra søjlehjørnerne)
Maletips findes her; https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-pa-lackad-furu.65667/
Ja, det måske tid til noget anderledes end hvid trappe og espalier. Hvis du har egeparket ville jeg synes det var pænest med en espalier og trin i eg, for jeg er lidt følsom over for at blande træsorter med forskellige farver. Så kan vangerne og andre dele være hvide ligesom listen ovenover dem og som på dit eksempelbillede.
Ja, det måske er tid til noget anderledes end hvid trappe og rækværk. Hvis du har egetræsgulv, ville jeg synes, det ville være flottest med et rækværk og trin i eg, for jeg er lidt følsom over for at blande træsorter, der har forskellige farver. Så kan vangerne og andre dele være hvide, præcis som listen ovenover dem, og som på dit eksempelbillede.
Ja, eg havde ikke været dårligt, men det ser ud til at være ret svært at få fat i, må høre med nogle byggemarkeder.
Jeg synes, at det, der mest får trappen til at føles forældet, er de grove håndlister. Jeg tror, at trappen ville føles mere i tråd med dine døre, hvis du maler furuen hvid og skifter til en rigtig overligger og en lettere håndliste i eg. [link]
Hvis du vil holde prisen nede, kan du male trappetrinene hvide og skifte vinylen ud med et gråt nålefilt tæppe eller grå vinyl?
[billede] (se bort fra evt. pelarhörnen)
Malertips findes her; [link]
Ja, det kan det absolut være, dit ser ud til at være blevet godt Var det spærre? Hvordan synes du, malingen blev?
Har været i en farvebutik, og de sagde, at man bare skal ruge op overfladen og så lægge på nogle lag af 2 forskellige maling, en under maling for at skjule og indkapsle det, der kan trænge igennem, og så færdigmaling.
Bauhouse sælger Limtræsstolper EK 2400x58x38mm måske er det sådanne man må nøjes med. Måske har de også mindre risiko for at slå sig eller lignende.
350 kr per stolpe og det skulle være brug for ca 25 stk så 8750 kr. Undrer bare hvor pænt det virkelig bliver hvis stolper, gelænder og trin alle er i EK. Kun selve trappebunden er hvid.
Så hvidmalet trappe med mørkegrå tæppe, det ser rigtig flot ud. En mulig ulempe for os er, at vi har katte, der fælder en del, så den der nålefiltstappe bliver måske urealistisk besværlig at holde ren. Jeg mistænker, at der er en risiko for, at de også vil bruge det som kradsetræ. Men det bør være muligt at finde noget groft mørkegråt, der ikke er lige så interessant for kattene.
- Demontere espalieret og modificere det en smule, for eksempel planlægger jeg at skære toppen skråt. Derefter vil der blive spartlet og slebet. Man kunne have skiftet træet ud, hvilket ville spare spartling og slibning, men i stedet bliver der mere tilpasning.
- Grundmale, og påføre 3-4 lag maling på espalier. Linoliemaling ville sandsynligvis være godt, men ikke sjovt at vente 1-2 døgn mellem hvert lag.
- Udføre samme behandling på trappestrukturerne.
- Gelænderne erstattes med noget lettere, måske runde gelændere? Forslag?
- Samtlige bolte udskiftes med noget mere diskret.
- Trappetrinene tager vi til sidst, sandsynligvis lægger vi en slags gribbar mørkegrå måtte, som samtidig er let at holde ren. Trinnæsen bliver nye lister, der matcher.
- Montera ned spalje og modificere den en smule, fx tænkte jeg at skære toppene skråt en smule. Derefter bliver det spartling og slibning. Man kunne have byttet træet ud, så havde man sparet spartling og slibning, men i stedet bliver det mere tilpasning.
- Grundmale, og påføre 3-4 lag maling på spalje. Linolie maling havde sandsynligvis været godt, men ikke sjovt at vente 1-2 dage mellem hvert lag
- Gennemføre samme behandling på trappestrenge.
- Rækværkerne erstattes med noget lettere, måske rundt rækværk? Forslag?
- Alle bolte udskiftes til noget mere diskret
- Trappetrinene tager vi til sidst, sandsynligvis lægger vi en slags grebsvenlig mørkegrå måtte, som samtidig er let at holde ren. Trappetrinsnæserne bliver nye lister, der matcher.
Hvad tror I om dette?
Hej
Jeg er nysgerrig på resultatet, har du billeder og beskrivelse?
Hej
Jeg er nysgerrig på resultatet, har du billeder og beskrivelse?
Desværre har andre ting fået højere prioritet, men dette er stadig ret højt på ønskesedlen. Præcis hvordan løsningen kommer til at se ud, er dog ikke fastlagt endnu. Hvordan ser dine tanker ud?
Vi har faktisk taget dette op igen, vi har 1 uge til at i det mindste få spaljen op igen. Dette har vi gjort indtil videre:
De vertikale spaljé brædder har vist sig at være forskellige længder, hvilket fungerer dårligt med overligger, så vi lagde en lang retskive med vaterpas og tegnede ny højde, rækværket ender på 105-110 cm højde.
Alle undtagen 2 spaljéer er nedmonteret, de sidste 2 er sandsynligvis blevet fastgjort, inden trappen blev sat på plads, så dem må vi forsøge at arbejde med på stedet.
Alle spaljé brædder forkortet samt skråskåret i nederkant.
Slibningen er påbegyndt, omkring halvdelen er slebet. Først sleb vi al lak af, men vi indså, at det tog alt for lang tid, selv med en effektiv slibemaskine. Måske skulle man have haft en elhøvl i stedet. Nu sliber vi de værste ujævnheder bort, og en del af lakken bliver også ru, selvom ikke alt forsvinder. Ifølge farvebutikken skal det egentlig bare rues op, så dette bør være nok, håber vi.
Vi håber, at slibningen bliver færdig i morgen, så vi kan begynde på spartling og eventuelt lægge på en spærrer, så intet bløder igennem til den hvide farve.
Vi har noteret, at trappen er bygget med ret lav præcision. Nogle huller sidder ikke i midten, og man har ikke monteret spaljéerne helt i samme højde, hvor de faktisk skal sidde i samme højde. Det bliver dog urimeligt at forsøge at rette alt, så vi tænker i stedet, at vi tilpasser os og forsøger at gøre det bedste ud af hver situation, der opstår.
Eftersom vi tænkte at lægge en overligger lig denne oven på spaljén, skal vi have samme højde på alle, hvilket bliver svært:
Tanken er at genmontere spaljén nu efter slibning for at se, om vi skal justere højderne mere med saven. Det kan ske, at man på visse steder må lægge mellemdistancer for at nå op. Hvordan gør man egentlig dette normalt? Dvs. får hver tilsluttende stav til netop at nå op til overliggeren?
Det er næsten færdigt, vi fik hjem overlæggere og håndlister, men det viste sig at have afgørende defekter, så nu venter vi på rettet materiale.
Følelsen indtil nu er, at renoveringen blev vellykket, og det passer ind så meget bedre end tidligere. Renoverer man huset, så moderniserer man også i reglen, og da vil man have, at alt skal følge med.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.