Er det ikke tid til en lille projekttråd i denne afdeling?

Formålet med denne lille projekttråd er IKKE at beskrive, hvordan man laver huller i bærende vægge, men at give dem, der overvejer en lignende operation, lidt mere at tænke over måske. Bærende vægge skal man ikke pille ved, medmindre man er helt sikker på, hvad man gør. Intet hus ser præcis ud som mit, så bare fordi jeg ikke har fået taget i hovedet endnu, betyder det ikke, at denne variant kan kopieres. Tal med en konstruktør, før du begynder at save i væggen.

For overhovedet at få lov til at røre ved bærende dele af konstruktionen kræves der en byggemelding til bygningskontoret.

Nok om dette og tilbage til projektet:
For 40 år siden blev der lavet en tilbygning på 40 kvm på dette hus. Huset fik nu en L-form. En åbning i en tidligere ydervæg blev lavet (2500mm). Lige ovenfor åbningen ligger en spær, men nogen lastveksling er ikke foretaget. Tyngdekraften har gjort sit, og nedbøjningen i midten udgjorde cirka 20mm, før dette projekt blev påbegyndt.

Til at starte med fjernede vi de halvt løse træstykker, som skjulte hammerbåndet.

PICT4693.jpg

Herefter blev der straks monteret en støtte for at sikre, at intet begyndte at bevæge sig nedad.

PICT4692.jpg
PICT4694.jpg

Ved hjælp af laseren (Mr Tammoliner) kunne vi let konstatere, at hængningen var cirka 20mm midt i hullet.

Tid til de almindelige spørgsmål:
Hvordan skal bjælken dimensioneres for at holde?
Hvordan skal fastgørelsen af bjælken se ud?

I andre dele af huset er 90x225 limtræ anvendt (efter konsultation med limtræfabrikanten), og mavefornemmelsen sagde, at det også burde fungere her. 115mm bredde havde også gået fint, hvis man fandt noget til en god pris på dba, men desværre blev det ikke til noget denne gang. Lissma savværk leverede en 2600x90x225 fra Moelven - leveringstid fri Lissma cirka 23 timer!

Hvordan skulle dette nu fastgøres i de eksisterende vægge?

PICT4698.jpg

Efter lidt overvejelse indså vi, at det ikke var muligt at undgå at fænge bjælken ind i den eksisterende væg. Nye hjørner, der bærer bjælken, må simpelthen fremstilles. Denne idé opstod desværre efter bjælken blev bestilt, så længden blev lidt knappet. Dog er understøtningspunktet betydeligt bredere end nødvendigt for denne belastning, så slutresultatet bliver alligevel okay. Ifølge dimensioneringsprogrammet skal understøtningspunktet være mindst 41mm. Her er det cirka 80mm.

Som stolper anvendes to laminerede og skruede 45x95, skåret ned til 45x90. Disse står stabilt på syllen, der igen ligger på en muret væg. Der er således ingen problemer med at føre lasten nedad i konstruktionen.

PICT4695.jpg

Efter at vi fjernede de gamle hjørner, blev bjælken forberedt ved at montere et par seler. Selvom bjælken kun vejer 25 kg, er det trist at få den på tæerne, og at løfte den op og ned flere gange bliver man svedig af....

PICT4699.jpg
PICT4708.jpg

Med bjælken på plads var vi selvfølgelig lidt spændte på at se, om det var muligt at rette den ret kraftige sætning, der var opstået. En 2,25 tons donkraft blev trukket på plads, og groft træ fik fordelt lasten over flere gulvbjælker. Da der er en lige så hovedløs, men mindre, udskæring i kældervæggen direkte under dette projekt, sørgede vi for også at montere et par ekstra støtter i kælderen. Som støtter blev 45x70 råplank anvendt.

PICT4703.jpg

Derefter prøvede vi at løfte midt på bjælken, hvilket slet ikke gik, ikke med denne donkraft i det mindste. Efter lidt knirkeri og knagen lykkedes det os at løfte cirka 10mm, før det føltes lidt for tungt for donkraften. Da kraftigere løfteudstyr ikke var tilgængeligt, løftede vi i stedet i den ene side, nok til at sætte en stolpe ind. Derefter blev donkraften flyttet til den anden side, og med hele bjælken som løftestang gik dett let at løfte til den rette niveau.

PICT4709.jpg

Stolperne blev lavet nogle millimeter længere end det faktiske byggemål, og bjælken blev løftet yderligere en ekstra millimeter, så det var let at stille stolperne på plads. Stolperne blev også forankret i den eksisterende væg, hvor det var muligt. Yderligere afstivning tilkommer, når krydsfinér eller OSB monteres på væggenes sider - så låses bjælke/stolper også i sideled.

PICT4713.jpg

Slutresultatet blev tilfredsstillende. Nu efter et døgn er der kun en millimeter forskel mellem højre og venstre side, og nedbøjningen i midten er cirka 3mm.

PICT4715.jpg

Hvis jeg tolker dimensioneringsprogrammet

http://www.moelventoreboda.se/index.asp?menuItem=L9

rigtigt, anbefaler programmet ved en lignende lasttilfælde en bjælke, der giver op til 10mm nedbøjning ved brugslast. Dette tolker jeg som, at bjælken, der bruges her, er overdimensioneret, eller i det mindste ikke underdimensioneret.

Eventuel snelast vil af forskellige årsager ikke belaste tagkonstruktionen, som bjælken bærer (man kan således forvente, at nedbøjningen forbliver selv med en del sne på taget). Jeg gætter (spekulér gerne over dette) også, at nedbøjningen kan mindske en smule efterhånden, som spændingerne i den overliggende konstruktion mindskes. Når alt træ, der er løftet i forbindelse med denne operation, holder op med at gøre modstand, bør trykket mindske en smule.

Det var alt for denne gang.

• Synes
Pielstick
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg lagde mærke til, at sofa og surroundhøjttalerne ikke blev berørt af operationen.
Dejligt at kunne slappe af med en god DVD mellem bjælkefløftene .. ;D ;D ;D

Mikael_L
Forøvrigt godt initiativ til en lidt mere "håndfast" tråd. Så det bliver mindre snak og mere værksted sas. ;)

Hvis jeg forstod rigtigt, var det en eksisterende åbning, du var utilfreds med/bekymret over nedbøjningen, som du har udbedret.

Du virker tilfreds iaf, jeg må gratulere til det gennemførte projekt. ::)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.