12,091 læst ·
32 svar
12k læst
32 svar
minerit eller pudse? hjælp!
Side 1 af 3
- Status
- Not open for further replies.
Hej allesammen.
Jeg er i gang med min badeværelsesrenovering (kan læses i vores projekttråd).
Jeg har nu overvejet, hvad der vil være bedst.
1. Lime minerit direkte på væggen over fliser og ujævnheder samt de 1-2 cm åbning, der er mellem loft og væg (har lavet ny inddækning af mellemspærret som gjorde, at det blev dette højere).
2. Puds over alt gammelt flisebelægning, de tidligere pudsede vægge og dele, hvor der er huller mm. pga. tidligere vægge….
Fordel med minerit: hurtigt, enkelt og bliver lige.
Fordel med puds: billigt og bliver ingen "spalte", hvor fugt kan komme ind mellem gammel væg og plade (lerstensvæg).
Vær venlig at hjælpe mig!!!
Jeg er i gang med min badeværelsesrenovering (kan læses i vores projekttråd).
Jeg har nu overvejet, hvad der vil være bedst.
1. Lime minerit direkte på væggen over fliser og ujævnheder samt de 1-2 cm åbning, der er mellem loft og væg (har lavet ny inddækning af mellemspærret som gjorde, at det blev dette højere).
2. Puds over alt gammelt flisebelægning, de tidligere pudsede vægge og dele, hvor der er huller mm. pga. tidligere vægge….
Fordel med minerit: hurtigt, enkelt og bliver lige.
Fordel med puds: billigt og bliver ingen "spalte", hvor fugt kan komme ind mellem gammel væg og plade (lerstensvæg).
Vær venlig at hjælpe mig!!!
Jeg havde en lignende situation i min kælder, det gamle kalk var dog fjernet. Jeg startede med at pudse, men efter 20 cm gav jeg op... Af alle de ting, jeg har sjusket med, er pudsning det, jeg er længst fra at mestre. I mit tilfælde havnede det meste på gulvet, og det, der blev siddende, var ikke fliseegnet... Jeg satte tynde lux-plader op i stedet. Hurtigt, enkelt og frygteligt meget mere lige. Hvis du er lidt mere ven med pudsebrættet, bliver det nok billigere end plader. (Jeg satte mine op med slagplugger og fliseklæb)
Held og lykke...
Held og lykke...
Senest redigeret:
omtrent sådan har det gået for mig med med puds 
teknikken findes simpelthen ikke. dog testet lidt med
reparationsmørtel og det gik bedre da det klæbede som pokker (lidt som flisefix).
min tanke med mineriten er multifix og hænge pladerne med.
burde fungere ?
/Linus
ps: takker for dit input
teknikken findes simpelthen ikke. dog testet lidt med
reparationsmørtel og det gik bedre da det klæbede som pokker (lidt som flisefix).
min tanke med mineriten er multifix og hænge pladerne med.
burde fungere ?
/Linus
ps: takker for dit input
Eftersom du skal flise i et badeværelse med fugtgennemslag som følge, er det ikke hensigtsmæssigt at snyde overhovedet. Og det er det, du er inde på at gøre. Fyfy!
Det afhænger også af, hvad du har af underlag, dvs. hvad væggen er bygget af. Er det træ, skal du ikke have puds overhovedet. Så er det fugtspærre og plader, der gælder. Er det sten (btg., tegl, letbeton, letklinker o.lign.) er puds rigtigt. Så har du desuden en væg, der til en vis grad tåler fugtgennemslag uden at mugne og rådne væk. Men også her spærrer man i dag mod fugtgennemslag. Hvis vi antager stenmur med puds, så foregår det sådan her:
Du må starte med at fjerne de fliser, der allerede sidder der, og rense væggen fra mørtel. Der findes ingen genvej. En elektrisk borehammer med bredt mejsel og borefunktionen slået fra er den bedste hjælp.
Derefter skal du reparere overfladen, så store huller 'forsvinder'. Eventuelt kan du have brug for at pudse hele overfladen, og har du ikke pudseteknikken i 'hånden', må du finde en murer, der kan pudse den for dig. Det tager ikke lang tid og er derfor ingen større omkostning, hvis du selv hjælper til, dvs. blander mørtel og rydder op bagefter. Et bræt langs væggen er da til god hjælp.
Så skal pudset tørre en uge (helst mere). Derefter skal overfladen fugtspærres efter alle kunstens regler, dvs. på den måde som VASKA-projektet beskrev, og som siden er blevet videreudviklet af brancherne i samarbejde med forsikringsselskaberne. (Gælder også, hvis du har træ-/pladeunderlag, ellers får du ikke senere erstatning ved en evt. vandskade.)
Derefter strides de lærde om, hvordan man bedst skal gå videre. Fugtspærren er ikke verdens bedste underlag at hænge/sætte fliser på. Så kan det være aktuelt med din 6 mm Mineritplade. Den skal helst ikke skrues fast, da skruen laver hul i fugtspærren omkring skruen. Men det går at skrue med silikone i hullet og få tæt. I så fald er det nylonpløk og lang skrue med FH, der gælder. (Forbor huller i Mineriten ellers sprækker den.)
Så er det at påføre fliseklæb og starte nede ved gulvet og i et venstrehjørne, efter at du har målt længderne på overfladerne og taget hensyn til flisemålene. (Du kan have brug for at skære fliserne på begge sider for at få centrisk placering af pladerne, hvis de ikke går præcist op med væglængden, og det samme ved loft og gulv.) En fuge på 3-4 mm kan du regne med i normalfaldet, men nu er der dukket fliser op, der skal sættes uden nogen fuge overhovedet (dum idé, det er som at invitere fru Fugt til at lave ballade bag fliserne). Du vælger.
Fugningen afslutter normalt flisearbejdet bortset fra i sidstnævnte tilfælde i stykket ovenfor. Den skal ske diagonalt over fugerne, men det har du vel set Martin Timell demonstrere?
Det afhænger også af, hvad du har af underlag, dvs. hvad væggen er bygget af. Er det træ, skal du ikke have puds overhovedet. Så er det fugtspærre og plader, der gælder. Er det sten (btg., tegl, letbeton, letklinker o.lign.) er puds rigtigt. Så har du desuden en væg, der til en vis grad tåler fugtgennemslag uden at mugne og rådne væk. Men også her spærrer man i dag mod fugtgennemslag. Hvis vi antager stenmur med puds, så foregår det sådan her:
Du må starte med at fjerne de fliser, der allerede sidder der, og rense væggen fra mørtel. Der findes ingen genvej. En elektrisk borehammer med bredt mejsel og borefunktionen slået fra er den bedste hjælp.
Derefter skal du reparere overfladen, så store huller 'forsvinder'. Eventuelt kan du have brug for at pudse hele overfladen, og har du ikke pudseteknikken i 'hånden', må du finde en murer, der kan pudse den for dig. Det tager ikke lang tid og er derfor ingen større omkostning, hvis du selv hjælper til, dvs. blander mørtel og rydder op bagefter. Et bræt langs væggen er da til god hjælp.
Så skal pudset tørre en uge (helst mere). Derefter skal overfladen fugtspærres efter alle kunstens regler, dvs. på den måde som VASKA-projektet beskrev, og som siden er blevet videreudviklet af brancherne i samarbejde med forsikringsselskaberne. (Gælder også, hvis du har træ-/pladeunderlag, ellers får du ikke senere erstatning ved en evt. vandskade.)
Derefter strides de lærde om, hvordan man bedst skal gå videre. Fugtspærren er ikke verdens bedste underlag at hænge/sætte fliser på. Så kan det være aktuelt med din 6 mm Mineritplade. Den skal helst ikke skrues fast, da skruen laver hul i fugtspærren omkring skruen. Men det går at skrue med silikone i hullet og få tæt. I så fald er det nylonpløk og lang skrue med FH, der gælder. (Forbor huller i Mineriten ellers sprækker den.)
Så er det at påføre fliseklæb og starte nede ved gulvet og i et venstrehjørne, efter at du har målt længderne på overfladerne og taget hensyn til flisemålene. (Du kan have brug for at skære fliserne på begge sider for at få centrisk placering af pladerne, hvis de ikke går præcist op med væglængden, og det samme ved loft og gulv.) En fuge på 3-4 mm kan du regne med i normalfaldet, men nu er der dukket fliser op, der skal sættes uden nogen fuge overhovedet (dum idé, det er som at invitere fru Fugt til at lave ballade bag fliserne). Du vælger.
Fugningen afslutter normalt flisearbejdet bortset fra i sidstnævnte tilfælde i stykket ovenfor. Den skal ske diagonalt over fugerne, men det har du vel set Martin Timell demonstrere?
Flisens, fugens opgave er ikke at holde tæt! Under fliserne er det (næsten) altid 100% fugtigt, det er derfor man har fugtspærre...
For at præcisere: I min kælder er der risiko for indtrængende fugt, derfor havde jeg kun fugtspærre ved brusehjørnet, i resten af rummet får fugten vandre frit... (Alt ifølge gældende regler)...
Senest redigeret:
nogen har misforstået noget 
skal naturligvis ikke kun have pladerne under fliserne
fugtsikring mm skal selvfølgelig på
det er sådan, at der er lersten og leca-vægge. ikke ydervægge
men murede indervægge fra (lersten) 18xx-tallet og (leca) 196x-tallet.
sagen er den, at det er to rum, der nu bliver til et større badeværelse.
hvis jeg nu "fikserer" en mineritplade (fibercementplade) udenpå dette
for at få en glat overflade, så bliver det samme som at pudse det hele op
(? burde jo blive det da de "sten-produkter" begge to)
så køre med en form for reparationspuds i samlinger (?) ...
derefter fugtsikre alle vægge efter alle kunstens regler.
kan ikke se hvordan dette skulle kunne være forkert ?
(men har taget fejl før
)
(de gamle fliser er fra 60'erne og ikke fugtsikret og har løsnet lidt hist og her
og der er ingen fugt bagved overhovedet....)
skal naturligvis ikke kun have pladerne under fliserne
fugtsikring mm skal selvfølgelig på
det er sådan, at der er lersten og leca-vægge. ikke ydervægge
men murede indervægge fra (lersten) 18xx-tallet og (leca) 196x-tallet.
sagen er den, at det er to rum, der nu bliver til et større badeværelse.
hvis jeg nu "fikserer" en mineritplade (fibercementplade) udenpå dette
for at få en glat overflade, så bliver det samme som at pudse det hele op
(? burde jo blive det da de "sten-produkter" begge to)
så køre med en form for reparationspuds i samlinger (?) ...
derefter fugtsikre alle vægge efter alle kunstens regler.
kan ikke se hvordan dette skulle kunne være forkert ?
(men har taget fejl før
(de gamle fliser er fra 60'erne og ikke fugtsikret og har løsnet lidt hist og her
og der er ingen fugt bagved overhovedet....)
Senest redigeret:
På ex Bauhaus findes særligt spartelmasse, samlingsbånd og nylonplug til mekanisk at fastgøre plader med (bruges sammen med klæbemasse). Disse er til deres lux-lignende plader, men de fungerer måske til dit projekt... Her er på et ung. som jeg gjorde...
Jeg håber, at dette er en joke?! Ellers er det blandt det dummeste, jeg har hørt i lang tid.imported_Byggaren sagde:Derefter strides de lærde om, hvordan man bedst skal gå videre. Fugtsikringen er ikke verdens bedste underlag at hænge/fastgøre fliser på. Så kan det være aktuelt med din 6 mm Mineritskive. Den bør helst ikke skrues fast, da skruen laver hul i fugtsikringen omkring skruen. Men det er muligt at skrue med silikone i hullet og få det tæt. I så fald er det nylonpløk og lang skrue med FH, der gælder. (Forbor huller i Mineriten, ellers vil den revne.)
Og hvordan mener du, at flisesætningen ville lave ravage med tætskiktet?
bigsnucke sagde:Jeg fatter intet... Skulle man ikke kunne sætte fliser på fugtspærre? Det tror jeg, man gør i 110 % af alle badeværelser...
Denne opstilling ville jeg ikke have i mit badeværelse...
Flisens, fugens opgave er ikke at holde tæt! Under fliserne er det (næsten) altid 100% fugtigt, det er derfor man har fugtspærre...
Clarifikation: I min kælder er der risiko for indtrængende fugt, derfor havde jeg kun fugtspærre ved brusenichen, i resten af rummet får fugten vandre frit...(Alt i henhold til gældende regler)...
Eftersom du tydligen har större erfarenhet och kunnande på detta område än jag, skulle det vara intressant med en beskrivning av vad du anser är fel istället för att bara förkasta vad jag skrivet.
Hvis du sætter et glas almindeligt postevand (tappvatten) på køkkenbordet (eller et andet sted) et par måneder, så vil du nok opdage, hvad rent vand kan forårsage, hvis det får lov at være i fred. Forestil dig så dette vand mellem og bag fliserne, fordi fugerne ikke er forseglede med fuge.
Badeværelser kaldes hygiejnerum, fordi vi mennesker vasker os der, men et badeværelse, der ikke er hygiejnisk, er ikke et sjovt sted at tage sig af sin hygiejne.
så om man har fugemasse eller ej burde være lige meget da det alligevel bliver fugtigt bag ved fliserne....
bigsnucke : mange tak skal tjekke disse ting (Y)
tætskiktet virker for mig rigtig dumt.
så om man har fugemasse eller ej burde være lige meget da det alligevel bliver fugtigt bag ved fliserne....
bigsnucke : mange tak skal tjekke disse ting (Y)
Som svar på spørgsmålet om hvad jeg synes er galt i importerad_byggaren´s ræsonnement:
1 Ifølge alle producenter af tætningslag kan man sætte fliser på dette (det er ligesom sådan man gør...).
2 At skrue en masse huller i tætningslaget er unødvendigt umådeligt dumt, medmindre det er helt nødvendigt.
3 Flisefuge er ikke vandtæt. Flise+fuge er rigtig godt som beskyttelse for den egentlige vandbarriere, fugtspærren.
For øvrigt; Jeg er ikke nogen erfaren badeværelsesbygger, men det meste kan man jo læse sig til, bl.a. på dette forum.
1 Ifølge alle producenter af tætningslag kan man sætte fliser på dette (det er ligesom sådan man gør...).
2 At skrue en masse huller i tætningslaget er unødvendigt umådeligt dumt, medmindre det er helt nødvendigt.
3 Flisefuge er ikke vandtæt. Flise+fuge er rigtig godt som beskyttelse for den egentlige vandbarriere, fugtspærren.
For øvrigt; Jeg er ikke nogen erfaren badeværelsesbygger, men det meste kan man jo læse sig til, bl.a. på dette forum.
De lærde tvister slet ikke. Der er ingen, der bygger som du beskriver, at man skulle skrue en mineritskive udenpå tætningslaget. Det ville være at gå fra branchereglerne og at helt miste forsikringsdækning og materialeleverandørens garantier. Der er ikke den mindste grund til at gøre det, klæbemassens vedhæftning til tætningslaget er aldrig et problem. Desuden ville det være en direkte dårligere løsning. Skruehuller i tætningslaget er den største risikofaktor i dag, og med din løsning får man masser af sådanne svage punkter.imported_Byggaren sagde:Derefter tvister de lærde om, hvordan man bedst skal gå videre. Fugtspærren er ikke verdens bedste underlag at hænge/fastgøre fliser på. Så kan det være aktuelt med din 6 mm Mineritskive. Den bør helst ikke skrues fast, da skruen drejer hul i fugtspærren omkring skruen. Men det er muligt at skrue med silikone i hullet og få det tæt. I så fald er det nylonplugs og lange skruer med FH, der gælder. (Forbor huller i Mineritten, ellers revner den.)
Jeg har aldrig hørt om denne løsning, og er oprigtigt nysgerrig på, om du har fundet på den selv, eller om du har en eneste kilde til den?
Fugen har ingen vandtætende funktion. Der er ikke den mindste ulempe ved at sætte plader uden fuge. Det er altid drivvådt bag pladerne i bruseren, uanset om de er fuget eller ej.imported_Byggaren sagde: