Jeg har hørt rygter om, at mineraluld skulle være livsfarligt ved opvarmning.
Allerede ved så lave temperaturer som 50 grader skulle den begynde at frigive farlige gasser.
Dette er jo ganske bekymrende med tanke på, at mineraluld findes overalt i huset bl.a. komfuret.
Allerede ved så lave temperaturer som 50 grader skulle den begynde at frigive farlige gasser.
Dette er jo ganske bekymrende med tanke på, at mineraluld findes overalt i huset bl.a. komfuret.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
vedrørende komfuret står der jo i brugsanvisningen, at man skal brænde ovnen af, inden man bruger den første gang, eksempel nedenfor:
Inden du bruger ovnen for første gang, skal
du brænde den af. Gør sådan:
Tænd for over/undervarme samt maksimal temperatur. Ovnens låge skal være lukket.
Luft ud i køkkenet. Sluk ovnen når lugt og
røgudvikling er ophørt.
Aftør ovn, låge og stiger med varmt
[vand og håndopvaskemiddel. Tør tørt.
Inden du bruger ovnen for første gang, skal
du brænde den af. Gør sådan:
Tænd for over/undervarme samt maksimal temperatur. Ovnens låge skal være lukket.
Luft ud i køkkenet. Sluk ovnen når lugt og
røgudvikling er ophørt.
Aftør ovn, låge og stiger med varmt
[vand og håndopvaskemiddel. Tør tørt.
Hvorfor tror du, at man ikke kan smide mineraluld på majbålet?
Jeg ved, at det er af sten, men der er jo noget, som binder det sammen. Det er det farlige.
Og du tester du at brænde mineraluldsplader og står lige ved siden af.
Jeg ved, at det er af sten, men der er jo noget, som binder det sammen. Det er det farlige.
Og du tester du at brænde mineraluldsplader og står lige ved siden af.
Her er Paroc:s Sikkerhedsdatablad for plader og måtter af stenuld:juvefarmer sagde:
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/SDS_Paroc_stenull.doc
"Produkterne er kemisk stabile og mangler reaktivitet. Ved temperaturer over ca. 190 °C begynder nedbrydningen af bakelitten (bindemidlet). Første gang stenuldsprodukter opvarmes til disse temperaturer, kan der derfor udvikles sundhedsskadelige gasser. Emissionen er dog kortvarig. Sørg for god ventilation så længe lugt forekommer og undgå at opholde sig i ubehagelig røg. Hvis dette er nødvendigt, brug personlig beskyttelsesudstyr, se punkt 8."
Grunden til, at du ikke må smide mineraluld på majbålet, er rimeligvis, fordi det ikke brænder og bruges almindeligvis til brandisolering.
Når du brænder mineraluld pladerne, hvad bruger du så?
"Smeltepunkt
Ved temperaturer over ca. 1 000 °C blødgøres og smelter glasset i stenulden. Egentlig smeltepunkt mangler."
Mineraluld er det sidste, jeg ville bekymre mig om vedrørende sundhedsskadelige gasser ved opvarmning. Der er betydeligt større risiko med farver, lim og plastik, som bruges overalt.
/Patrik
Jeg har lige læst et interessant dokument om farerne ved mineraluld fra en professor, der arbejder med arbejdsmiljø.
Desværre kan jeg ikke lægge det op her endnu.
Men tro mig, noget er rigtig mærkeligt her!
Jeg vil lægge det op, når jeg kan.
Desværre kan jeg ikke lægge det op her endnu.
Men tro mig, noget er rigtig mærkeligt her!
Jeg vil lægge det op, når jeg kan.
Det bliver meget interessant at læse dette dokument, selvom jeg personligt tror, at det er endnu en "akrylamidlarm", hvor det viser sig, at jo, det er usundt med opvarmet mineralull, hvis man indånder gasser fra tilsvarende 40 kg brændt uld om dagen.
Men jeg kan tage fejl. Denne professor er måske noget stort på sporet.
Men jeg kan tage fejl. Denne professor er måske noget stort på sporet.
føles som akrylamidadvarslen...juvefarmer sagde:
er det lugtfri gasser eller stinkere... og er de farlige over tid eller er det en gas, der tager livet af dig ved for stor koncentration med det samme etc...
hvis min mineraluld brænder, så vil jeg alligevel ikke opholde mig i mit hus
Ved opvarmning af mineraluld har det længe været kendt, at der opstår monoisocyanater. Monoisocyanater anses for at være irriterende på slimhinder i øjne og luftveje, men ikke alvorligt toksiske. Fenol-formaldehydharpiks, der bruges som bindemiddel i mineraluld, behøver temperaturer over 190° for at nedbrydes og danne monoisocyanater.
Dette kan læses på arbejdsmiljøverket:
http://www.av.se/webbshop/pdfroot/adi_200.pdf
"Monoisocyanater er ved stuetemperatur flygtige væsker eller gasser. Væsken afgiver gasformige dampe ved stuetemperatur. Ved højere temperaturer er de helt gasformige. Monoisocyanater anvendes ikke i dansk industri. De forekommer kun som luftforurenende stoffer ved opvarmning. Monoisocyanater kan opstå, når polyuretaner nedbrydes gennem kraftig opvarmning og også ved kraftig opvarmning af visse andre materialer og materialekombinationer, bl.a. fenol-formaldehydharpiks, der bruges som bindemiddel i mineraluld."
"Monoisocyanaterne er irriterende på slimhinder i øjne og luftveje. Nuværende forskning har ikke vist, at de kan forårsage allergi."
"Udsættes man udelukkende for monoisocyanater, der dannes ved termisk nedbrydning af fenol-formaldehydharpikser, behøver man kun at gennemgå en grundlæggende undersøgelse."
Det vælter ind med alarmrapporter om forskellige giftige og farlige stoffer fra forskellige professorer og institutter, det ene mere giftigt end det andet. Disse rapporter eller rygter om rapporter har ingen større værdi før den dag, hvor arbejdsmiljøverket eller kemiinspektionen afgiver rapport om, at det virkelig er skadeligt.
/patrik
Dette kan læses på arbejdsmiljøverket:
http://www.av.se/webbshop/pdfroot/adi_200.pdf
"Monoisocyanater er ved stuetemperatur flygtige væsker eller gasser. Væsken afgiver gasformige dampe ved stuetemperatur. Ved højere temperaturer er de helt gasformige. Monoisocyanater anvendes ikke i dansk industri. De forekommer kun som luftforurenende stoffer ved opvarmning. Monoisocyanater kan opstå, når polyuretaner nedbrydes gennem kraftig opvarmning og også ved kraftig opvarmning af visse andre materialer og materialekombinationer, bl.a. fenol-formaldehydharpiks, der bruges som bindemiddel i mineraluld."
"Monoisocyanaterne er irriterende på slimhinder i øjne og luftveje. Nuværende forskning har ikke vist, at de kan forårsage allergi."
"Udsættes man udelukkende for monoisocyanater, der dannes ved termisk nedbrydning af fenol-formaldehydharpikser, behøver man kun at gennemgå en grundlæggende undersøgelse."
Det vælter ind med alarmrapporter om forskellige giftige og farlige stoffer fra forskellige professorer og institutter, det ene mere giftigt end det andet. Disse rapporter eller rygter om rapporter har ingen større værdi før den dag, hvor arbejdsmiljøverket eller kemiinspektionen afgiver rapport om, at det virkelig er skadeligt.
/patrik
Gasser har jeg ikke tænkt på, men hver gang jeg har "leget" med isolering med kløe og irritation i luftvejene og halsen, sender jeg en tanke til asbest og overvejer, hvordan kroppen nedbryder fx glaspulver, og dermed hvor "sundt" isolering kan være :S
Mineraluldsfibre giver irritation på hud og slimhinder, men er ikke kræftfremkaldende ved indånding.Linnex sagde:
Forskellen til asbest er, at asbestfibre er mindre og har en struktur, der gør, at de sætter sig fast næsten som modhager. Asbestfibrene giver dermed en permanent irritation, der kan føre til kræft.
/Patrik
Sjovt at se, hvad alle synes.
Jeg er enig i, at det ikke kan være godt. Jeg har lige renset gammel isolering i mit hus. Efter første dag begyndte jeg at bruge maske.
Jeg vender tilbage, når jeg kan fortælle mere om, hvilke gifte det er.
Hvis der fandtes noget andet at isolere med, der er lidt dyrere men isolerer mindst lige så godt, ville I så vælge dette?
Jeg er enig i, at det ikke kan være godt. Jeg har lige renset gammel isolering i mit hus. Efter første dag begyndte jeg at bruge maske.
Jeg vender tilbage, når jeg kan fortælle mere om, hvilke gifte det er.
Hvis der fandtes noget andet at isolere med, der er lidt dyrere men isolerer mindst lige så godt, ville I så vælge dette?
Hvis det af tekniske grunde var berettiget, f.eks. at det ikke kan blive fugtigt eller var lettere at få på plads uden at der opstod sprækker.juvefarmer sagde:
Systemerne med celleplast på taget for at undgå skimmelsvampe på loftet er f.eks. interessant, jeg er mere bange for skimmel end stenuld, hvad angår mit helbred!
Jeg kunne endda forestille mig noget, der var billigere samt isolerede lidt dårligere for at fylde de sidste 45 mm mellem diff-spærren og indvendige vægplader. Rummet planlægger jeg primært til at trække el i, kedeligt at have stenuld der, rent håndteringsmæssigt!
Som du kan høre, føler jeg mig ikke direkte bekymret.
"Klintberg og rotten i pizzaen"