Jeg skal gøre denne vinduesåbning mindre for at få plads til et underskab i det nye køkken, har støbt lidt, men aldrig muret. Dette virker dog som en passende stor opgave at starte med
Den almindelige vægkonstruktion er
<udsiden>
--------- 120 mm Facadetegl
~~~~~ 100 mm isolering
===== 180 mm letbeton (inkl. puds)
<indsiden>
Så spørgsmålet er, hvad jeg skal mure op med nemmest?
- Jeg har tilfældigvis en palle almindelige mursten liggende, ret nemt at håndtere og skære (tror jeg ), men mister man ikke en del U-værdi her under vinduerne med kun mursten? Gør det nogen forskel på to så små områder?
- Lime nyt letbeton fast, typ leca eller H+H føles nemmere at håndtere så længe man finder blokke, der kun behøver at blive skåret i kortenden, men ingen byggemarkeder ser ud til at have dem på lager i gode dimensioner, gætter på, at det ikke er så sjovt at skære dem i alle mulige retninger.
De åbninger, jeg skal mure op, er 1300 * 180 * 280 mm & 1200 * 180 * 280 mm
På udsiden kommer en murer og hugger i facadeteglen, så det bliver pænt. Ville ikke selv prøve at hugge hvert andet rum, skyde ind og få stenene ensartede samt forsøge at blande en matchende fuge (en ret speciel mørk fuge med små hvide sten i). Men ved ikke rigtigt, hvornår han kommer, derfor vil jeg gøre indersiden nu, så jeg kan fortsætte med de øvrige overflader.
Fandt H+H letbetonplader på optimere nu, findes i dimensionerne 75x200x600 og 200x200x600. Med dette kan jeg bygge næsten præcis 280mm i højden med en af hver inklusiv limfugen på ca. 2mm. Bliver lidt for tykt, så der bliver plads til mindre isolering end tænkt. Men det føles som et praktisk alternativ. Så skulle jeg kun skære to sten i længden i den 1300mm brede åbning. I den 1200mm åbning kan det måske lade sig gøre uden skæring.
Disse behøver heller ikke pudses, det er nok med spartling, så det føles som et godt alternativ faktisk.
Noget at tænke på for en amatør?
Er det dumt nærigt at lime dette lille stykke med PL400 i stedet for at købe en 20kg sæk (er mindste pakke) af deres eget tyndfugelim?
Endte med at jeg jagtede fat i tilhørende tunnfogslim alligevel, føltes unødvendigt at chance med PL400, hvis det skulle medføre sprækker senere, skal trods alt flise ovenpå.
Blev helt perfekt i højden, og tilfreds med den første muring. Tog forbavsende meget længere tid end jeg havde tænkt mig, men det var jo første gang. Blokkene var meget nemme at skære med almindelig fukssvans, hvilket lettede arbejdet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.