13,416 læst ·
16 svar
13k læst
16 svar
Mindre kløe når Byggmax lancerer ny isolering
Side 1 af 2
Hvad tror I om dette?
Byggmax er først i Europa med at lancere ISO-soft, en amerikansk isolering helt uden bindemidlet formaldehyd og urea. Den nye isolering føles og ser ud som bomuld men har samme høje isoleringsegenskaber som traditionel isolering. ISO-soft klør og støver ikke lige så meget som sten- og glasuld og er et godt alternativ for allergikere. Byggmax tror, at produktet vil revolutionere markedet og prissætter det aggressivt for at få en hurtig spredning.
- Alle der har håndteret isolering kan sikkert genkende sig i at det klør og støver meget. Derfor føles det godt endelig at løse et problem som mange hjemmebyggere og professionelle har haft. Dette produkt burde have eksisteret for længe siden, siger Magnus Agervald, adm. direktør for Byggmax.
Dagens isolering fremstilles af sten- og glasuld. Det klør, støver og indeholder også urea og bindemidlet formaldehyd, hvilket betyder, at der er risiko for allergier, skimmel og irriterende lugte. Bindemidlet kan også opløses og komme ud i indeluften. Flere tømrere har udviklet allergier og kan overhovedet ikke håndtere isolering i deres arbejde længere. Mange flere har problemer med hoste og at det klør.
Håndteringen bliver nu nemmere da ISO-soft klør, lugter og støver mindre. Isoleringen indeholder lange, elastiske glasfibre som bindes sammen med ufarlig akryl (plast med olie), hvilket eliminerer problemerne. Miljøfordelene er også store, mindst 20 procent af isoleringen kommer fra genanvendt glas. Ved god tilgængelighed kan op til 50 procent komme fra genanvendt glas.
ISO-soft har fået udmærkelsen "EcoLogo" af den canadiske regering. Certificeringen betyder, at produktet fremstilles i henhold til fastsatte retningslinjer ud fra et miljøperspektiv, samtidig med at produktet i sig selv også medvirker til at forbedre miljøet. Korrekt installeret sparer ISO-soft tolv gange den energimængde som blev brugt ved fremstillingen, hvert år.
Desuden bruges en væsentligt mindre energikrævende proces end normalt ved fremstillingen. Producenterne, Johns Manville, er en af USA’s største virksomheder og mange gange prisbelønnede for at reducere deres indvirkning på miljøet. Virksomheden ejes af investeringsguruen Warren Buffets firma Berkshire Hathaway. Blandt Johns Manvilles andre kunder kan nævnes Boeing, Airbus og rumfærgerne som også køber isolering fra producenten, dog af en anden type.
Byggmax er først i Europa med at lancere ISO-soft, en amerikansk isolering helt uden bindemidlet formaldehyd og urea. Den nye isolering føles og ser ud som bomuld men har samme høje isoleringsegenskaber som traditionel isolering. ISO-soft klør og støver ikke lige så meget som sten- og glasuld og er et godt alternativ for allergikere. Byggmax tror, at produktet vil revolutionere markedet og prissætter det aggressivt for at få en hurtig spredning.
- Alle der har håndteret isolering kan sikkert genkende sig i at det klør og støver meget. Derfor føles det godt endelig at løse et problem som mange hjemmebyggere og professionelle har haft. Dette produkt burde have eksisteret for længe siden, siger Magnus Agervald, adm. direktør for Byggmax.
Dagens isolering fremstilles af sten- og glasuld. Det klør, støver og indeholder også urea og bindemidlet formaldehyd, hvilket betyder, at der er risiko for allergier, skimmel og irriterende lugte. Bindemidlet kan også opløses og komme ud i indeluften. Flere tømrere har udviklet allergier og kan overhovedet ikke håndtere isolering i deres arbejde længere. Mange flere har problemer med hoste og at det klør.
Håndteringen bliver nu nemmere da ISO-soft klør, lugter og støver mindre. Isoleringen indeholder lange, elastiske glasfibre som bindes sammen med ufarlig akryl (plast med olie), hvilket eliminerer problemerne. Miljøfordelene er også store, mindst 20 procent af isoleringen kommer fra genanvendt glas. Ved god tilgængelighed kan op til 50 procent komme fra genanvendt glas.
ISO-soft har fået udmærkelsen "EcoLogo" af den canadiske regering. Certificeringen betyder, at produktet fremstilles i henhold til fastsatte retningslinjer ud fra et miljøperspektiv, samtidig med at produktet i sig selv også medvirker til at forbedre miljøet. Korrekt installeret sparer ISO-soft tolv gange den energimængde som blev brugt ved fremstillingen, hvert år.
Desuden bruges en væsentligt mindre energikrævende proces end normalt ved fremstillingen. Producenterne, Johns Manville, er en af USA’s største virksomheder og mange gange prisbelønnede for at reducere deres indvirkning på miljøet. Virksomheden ejes af investeringsguruen Warren Buffets firma Berkshire Hathaway. Blandt Johns Manvilles andre kunder kan nævnes Boeing, Airbus og rumfærgerne som også køber isolering fra producenten, dog af en anden type.
Findes den allerede til køb? Hvordan ligger den prismæssigt sammenlignet med den almindelige isolering?
Alt, der gør, at isolering klør mindre, må jo regnes som et plus. Smart af Byggmax at tage materiale fra USA nu, når dollaren er rekordlav.
Alt, der gør, at isolering klør mindre, må jo regnes som et plus. Smart af Byggmax at tage materiale fra USA nu, når dollaren er rekordlav.
Denne isolation var meget interessant. Jeg synes selv, det er meget ubehageligt at arbejde med isolation, og jeg må indrømme, at man sjusker lidt med åndedrætsværn. Især indendørs, når man skærer glasuld og stenuld, bliver jeg meget irriteret i halsen.
Jeg spekulerer virkelig på, om vi vil have glas/stenuld i samme form som i dag om et antal år...........
Jeg spekulerer virkelig på, om vi vil have glas/stenuld i samme form som i dag om et antal år...........
Isover's gule glasuld er faktisk ikke så ubehagelig at arbejde med!Snailman sagde:
Så har Isover en med lambda = 0,033
Nu ved jeg ikke om samtlige Isover er sådan, men den jeg fumlede med sidst var overraskende klø-fri!
Jo nu har jeg jo lagt isoleringen i et gulv.
Kløer næsten ingenting.
Men sætter sig i halsen, så man må stadig bruge mundbind.
Elasticiteten i isoleringen var derimod ret værdiløs.
Er vel ikke så der tilfreds så man hopper af glæde, havde større forventninger.
Kløer næsten ingenting.
Men sætter sig i halsen, så man må stadig bruge mundbind.
Elasticiteten i isoleringen var derimod ret værdiløs.
Er vel ikke så der tilfreds så man hopper af glæde, havde større forventninger.
Synes ikke, at der er nogen nævneværdig forskel i forhold til andre mineraluldsprodukter. Jeg har ikke følt, at det klør mere eller mindre end ellers. Jeg bruger ikke handsker, men nogle gange mundbind ved større opgaver. Nogle gange synes jeg også, at man kan blive lidt tør/irriteret i øjnene, hvilket oftest skyldes, at man rører ved dem med hænderne, men også på grund af partikler, der svæver. Påstanden om, at det skal klø, føles som en gammeldags myte og er ikke relevant med nutidens isoleringsmaterialer.
Enig, den klør heller ikke, hvis nogen skulle undre sig..