Hvordan justerer man en dør, der hælder? Er det bare at stramme skruerne?

• En dørkarm med to skruehuller og et hængsel synlig. Henvender sig til, hvordan man justerer en skæv dør.
  • En trædør, der hælder meget tæt på en hvid dørkarm, er vist med et ujævnt mellemrum mod gulvet.
  • Dørhængsel og dørkarme, der viser en skæv dør.
  • Dørkarm i lyst træ med synlig skrue i hjørnet. Døren ser ud til at hænge skævt.
M Mikael_Swe sagde:
Hvordan justerer man en dør der hælder? Er det bare at skrue til?
Afhænger af hvad der hælder. Hvis karmen er i lod så hjælper det ikke at skrue på karmeskruerne. Døren ser dog ud til at have hængt sig, præcis som døre gør efter et stykke tid.
Du behøver i så fald en hængselretter og bøje hængslerne tilbage. I dette tilfælde de øvre hængsler.

• Synes
Joak
  • Laddar…
T Tompafix sagde:
Afhænger af hvad der hælder. Hvis karmen er i lod, hjælper det ikke at skrue på karmskruerne. Døren ser dog ud til at have hængt sig, præcis som døre gør efter nogen tid.
Du har i så fald brug for en hængselsretter og bøje hængslerne tilbage. I dette tilfælde de øvre hængsler.
Hvorfor virker det ikke? Disse hængsler kan ikke skrues på

• Dørhængsel på træramme vises tæt på, med metalarme fastgjort.
  • Gulv til dør med sølvfarvet hængsel og skruenøgle vedhæftet, muligvis fastlåst eller vanskeligt at justere.
M Mikael_Swe sagde:
Varför funkar det inte? Dessa gångjärn går inte att skruva på
Du må bøje/knække gangjernet. Man må tage fat lidt.

Senest redigeret:
T Tompafix sagde:
Du måste bøje/knække hængslet. Man må tage fat lidt.
Jeg tror desværre ikke, disse hængsler kan dreje. Døren vil falde af, hvis jeg tager fat. Er du virkelig sikker?

Mats-S
M Mikael_Swe sagde:
Døren kommer falde af, hvis jeg tager fat
Ja, hvis du er uheldig, kan du trække hængslet ud af indfestningen.
Skal af erfaringen plejer jeg at tage den mere komplicerede, men sikrere vej og:

1. Tag døren af
2. Løsne hængslet, der skal rettes
3. Sæt hængslet i en solid skruestik
4. Tag en mindre hammer og slå hængslet til ønsket form. Hav noget imellem hammer og hængsel, når du slår til.
5. Monter og test, at retningen er i orden.

Ja, det tager lidt tid, men garanteret ingen problemer med hængsler, der har ødelagt dør eller karm ...

Tjek denne video, så forstår du, hvordan du skal gøre. Man skal ikke dreje eller løfte døren. Begynd med at tjekke, at alle skruer i hængslerne sidder fast, og at karmen er i vater/lod.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.