Ved en inspektion er der blevet opdaget mikrobiel vækst på undersiden af ydertaget samt i gulvkonstruktionen i kælderen.

Som jeg forstår det, kan man afhjælpe fugten på loftet ved at installere bedre ventilation (det er nu selvtræk). Det som forundrer mig lidt, er at det eneste badeværelse ligger i kælderen, kan fugt fra kælderen stige helt op til loftet? Eller kan fugt komme et andet sted fra (der er toilet på overetagen). Målt fugtkvote er 9,5%, er dette meget eller lidt?

Bygningsinspektøren har også boret et hul i gulvet i kælderen, hvor der er fundet "høje fugtværdier" samt "mikrobiel lugt". Huset har behov for ny dræning, kan dette løse problemet med fugt i bundpladen, eller kan man mistænke at det er mere alvorligt end som så? Kunne det betyde, at man bliver nødt til at rive hele kældergulvet op?

• Synes
KmeMek
  • Laddar…
Da vi købte vores hus, var der ligesom i "jeres" hus mikrobiel vækst på indersiden af brædderne på taget. Dette kunne løses med bedre ventilation ifølge inspektøren.

Jeg kravlede lidt rundt og kiggede, og det viste sig, at da den tidligere ejer tilføjede ekstra isolering, havde han dækket 90% af luftspalterne, så der blev ikke ordentlig træk. Jeg trak noget af isoleringen tilbage, og i dag er det en helt anden situation.

Mikrobiel lugt skriver de uanset, hvad det vedrører kælderen. Det er en slags ansvarsfraskrivelse, hvis der skulle opstå et problem senere. Hvad angår hans borehuller, havde vi samme problem der. Vi har ingen problemer med dræningen, så vidt vi kan se, men derimod ligger reglerne i gildestuen sikkert direkte på betonen, og så suges fugten op uanset hvad, og det begynder at mugne osv. En affugter løste problemet med lugten, samt at vi fyrer med piller i stedet for at køre på elpatron, så bliver klimaet i kælderen meget bedre.

Dog skal vi rive hele gildestuen ud, når vi har lavet om på dræningen, så vi slipper af med symptomerne.

Tak for dit svar! Ja, det er præcis sådan, som jeg forstår det, at der ligger et undergulv/træregler direkte på betonen, og at det er det, der er problemet. Vi vil i så fald præcis som jer renovere gulvene, men det er godt at vide, at problemet midlertidigt kan løses med en luftaffugter.

Angående fugten på loftet, så er det meget almindeligt og ikke noget at bekymre sig om i de fleste tilfælde.
Alle der opholder sig i huset afgiver fugt samt at man tager brusebad og laver mad m.m. som også afgiver fugt.
Denne stiger i varmen og op på loftet gennem f.eks. loftlemmen.
Når den først er deroppe, frigøres fugten, fordi kold luft ikke bærer lige så meget fugt som varm luft.

God ventilation på loftet samt at man tætner mellem boligdelen og loftet minimerer risiciene.
Tænk på, at god ventilation og meget ventilation ikke altid er det samme!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.