Bor i et nybygget lejlighedskompleks og havde tænkt på at sætte et tv op på væggen. Det er jo som sædvanligt gipsvægge, dvs. havde tænkt mig at bruge mollyplugge. Det første hul gik fint at bore, men det andet hul stødte på modstand inden for gipsen. Opdagede da, at jeg var stødt på metal. Kontrollerede på tegningen, at det ikke var vandrør eller noget andet, og ifølge tegningen, skulle der ikke være noget i væggen, den er heller ikke bærende.

Tænkte da, at det vel bare er en metalbjælke, og forsøgte at bore igennem, men nu er jeg i tvivl, da det er meget svært at bore igennem. Har sikkert boret 15 minutter og måske kommet 3 mm ind i metallen med metalbor. Ifølge min regelsøger (billig fra Clas Olsson) er metalgenstanden omkring 40 cm bred, dvs. ingen bjælke. Metalgenstanden er også meget stabil, bevæger sig ikke overhovedet, som jeg kunne forestille mig, at en bjælke ville gøre.

Så er der nogen, der forstår, hvad jeg har stødt på og hvordan man skal lykkes med at sætte et tv op med det i væggen?

Naboens pengeskab? Hvad er på den anden side? Ydervæg, nabo, affaldsskakt?

Haha nej ikke naboens pengeskab, det er en væg mellem to soveværelser i min lejlighed...

Kan det være en stående metalbjælke, du er stødt på, som byggerne har indbygget i gipsen? Du kan måske tjekke med byggefirmaet/udlejeren?

Er huset bygget i metal. Så mener jeg den bærende konstruktion i metalbjælker som er klædt med gips?
Så kan det være sådan en bjælke.
At bore 3 mm på så lang tid... Køb et rigtigt bor! Jeg plejer at fjerne 5 mm plade med 8 mm bor på mindre end 30 sek. Med skruemaskinen!

Mange tak for jeres svar. Det kan meget vel være en slags metalbjælke, som I nævner, hele væggen som er ca. 2 meter er meget stiv. Dog skal den ifølge oplysningerne ikke være en bærende væg, og ifølge tegningen skal der heller ikke være noget i væggen, men bjælker er måske ikke med på tegningerne. Lad os nu sige, at det er en metalbjælke, hvordan fæster man i sådan en, hvor tyk tror I, at bjælken er osv. Næppe passende med mollypløk som i det andet hul, tror ikke min boremaskine kan klare at bore 10mm i sådan en hård metalbjælke, men med et mere høj-kvalitets metalbor burde det vel fungere med f.eks. 4mm? Metalboret jeg har nu er fra en pakke fra clas olsson, 6 træbor, 6 betonbor og 6 metalbor - antager at man får, hvad man betaler for :)

Lille opdatering: har nu boret igennem metallet, det var vel ca. 1 cm tykt. Nu kommer et opfølgningsspørgsmål, jeg begyndte jo at bore med 10 mm bor gennem gipsen, så kom jeg til metallet og skiftede til 3 mm bor. Min tanke er måske at spartle igen, og så bore et nyt hul med 3 mm bor også i gipsen og derefter tage en skrue, der virker i metal, og skrue den igennem både gipsen og metallet, det burde vel kunne holde et tv på knap 20 kg? Skal jeg bruge en plug? Hvis ja, så bliver jeg jo nødt til at bore et større hul i metallet.

Bor op 5 mm. Derefter gevind op med tap M6.
Det vil sidde som sten, når du skruer med en rustfri skrue M6. Du behøver ikke bore et andet sted. Skruen vil selv centrere sig i det 10 mm hul, når du strammer den uden teven.

Tak tak, du synes altså ikke, at man skal spartle og bore nyt hul, men at det er ok, at jeg har boret med 10mm i gipsen og 5 mm i metallen, hvis jeg forstår dig korrekt.

David_a sagde:
Tak tak, du synes altså ikke, at man skal spartle og bore et nyt hul, men at det er ok, at jeg har boret med 10mm i gipsen og 5 mm i metallet, hvis jeg forstår dig ret.
Ja. Det synes jeg. Føler du dig usikker, kan du save forsiden af pollyen og stoppe i hullet (gipsen). Eller en plastikpløk.

kamilenski sagde:
Derefter gevindskære med tap M6.
Det vil sidde som betong, når du trækker med en rustfri skrue M6.
Hvorfor bruge rustfri skrue??? Det er jo indendørs, at monteringen skulle ske. Desuden er det meget lettere at ødelægge en rustfri skrue sammenlignet med en "almindelig" blankforzinket skrue i 8.8 kvalitet.

Ellers er jeg enig i, at at gevindskæring af hullet og brug af en skrue er en helt ok løsning. Vil holde meget bedre end et nyt hul til "molly".

roli sagde:
Hvorfor bruge rustfri skrue??? Det er jo indendørs som montagen skulle ske. Desuden er det meget lettere at ødelægge en rustfri skrue sammenlignet med en "almindelig" blankforsinket skrue i 8.8 kvalitet.

Ellers er jeg enig i at gevindskære hullet og bruge en skrue er en helt ok løsning. Kommer til at holde meget bedre end et nyt hul til "molly".
Fordi den er STIVERE :P

Og netop derfor er det lettere at trække den af, hvis man trækker for hårdt. En skrue i 8.8 kvalitet (den mest almindelige) er "sejere" og er meget bedre egnet i dette tilfælde.

Endnu bedre, men avanceret, er at tage en bolt i 12,9-kvalitet. Den knækker I ikke lige med det samme. Men som sagt, en i 8,8 bør være tilstrækkelig, for det er vel ikke et 60-tommers tykfjernsyn I skal have op...

Jeg er lidt nysgerrig på, hvordan man finder en 10mm bjælke i en ikke-bærende væg. Det er jo ingen lille bjælke, havde undersøgt lidt mere om, hvorfor denne findes i væggen, eller måske ikke nu, når der er boret i den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.