Kan begynde med at sige, at jeg har vist tegningerne til en byggeteknisk kyndig hos Riksbyggen og fået kommentaren, at den ikke bør være bærende, han har dog ikke været og set på væggen. Vil gerne have lidt mere input, derfor spørger jeg om jeres mening her.

Jeg bor i et lille andelsbolighus med 8 lejligheder fordelt på to etager med loft. I kælderen er der to små garager (ca. 2,2 meter brede), som jeg har fået tilladelse til at tage ned væggen imellem for at få en større og mere brugbar garage.

På originaltegningerne fra 1946 er de to garager adskilt med en tynd streg, der ser ud præcis som de streger, der markerer gittervæggene på loftet. I forbindelse med, at huset blev bygget, blev der indgivet en ansøgning om ændringer, hvor blandt andet "ny væg i garagen" nævnes. Der findes også en opdateret tegning, hvor en rigtig væg er indtegnet, vedhæfter ikke noget billede af den.

Som I kan se på tegningen, er der ingen væg på etagen over garagen, da det er midt i dagligstuen. Som gulvafløbet sidder, føler jeg mig ret overbevist om, at det blev støbt ind, før væggen kom på plads, hvilket bør bekræfte, at den ikke er bærende? Vedhæfter også et billede af facaden samt af den "bjælke", som går over garageporten, den ser ud på samme måde i begge garager.

Væggen er 14 cm tyk og er lavet i en form for letbetonlignende materiale, indervæggene i lejlighederne er tegl, og det er ikke denne væg i hvert fald.

Sætter pris på alle tanker og kommentarer =)

Arkitekttegning af et lille boligkompleks med to etager og kælder, viser placering af lejligheder og garager.
Dokument fra Byggnadsnämnden i Borås, dateret 3. november 1945, med tilladelse til ændringer i garagen, inklusiv ny væg.
En hvid væg i et garageområde med malingdåser og en radiator i hjørnet. Rør løber langs loftet.
Væg i garage med kobberrør og radiator, let beskadiget.
Billede af en lys betonvæg ved et garageområde med en gulvrende. Viser struktur og materiale i væggen, som muligvis er ikke-bærende.
To garageporte ved siden af hinanden med brune rammer og vinduer. Refleksion af et hus i vinduerne.
Over bjælken i garagen med dæk stablet i hjørnet.
 
Ingen med kommentarer eller overvejelser? =)
 
S
synes jo at være kommet der efterfølgende.
 
Der er intet på tegningen eller billederne, der tyder på, at den skulle være bærende.
Hvad er det for en bjælkelag? Beton? (Det gør ingen forskel, er bare nysgerrig.)
 
Lyder positivt! Det er betondæk.
Bonusspørgsmål kan være, om jeg tør tage hele væggen ned helt ud mod garageportene, eller er der en pointe i at bevare, lad os sige, en meter af væggen? Vil selvfølgelig gerne have hele væggen ned, men det er værd at spørge om, da jeg har overvejet det.
 
nice placering af elementet..
 
S
MagicFingers sagde:
nice placering af elementet..
element kvar siden huset blev bygget...
væggen er ny
 
Ændringsanmeldelse for at opsætte væggen blev indgivet samme år som husets grundtegning, så væggen kan være eftermonteret, men ikke ny :P
Så jeg kan føle mig sikker på at rive væggen ned uden at bekymre mig for, at naboens sofa ender i min garage?
 
S
Sultanen af Nex sagde:
Ændringsanmeldelsen for at opsætte væggen blev indsendt samme år som husets grundtegning, så væggen må være eftermonteret, men ikke ny :P
Så jeg kan føle mig sikker på at rive væggen uden at bekymre mig for, at naboens sofa ender i min garage?
nyere end huset :p
tjek om du/i skal anmelde at i river det
 
Har godkendt fra bestyrelsen, så det er ingen fare, vil bare have klart for mig, at det ikke kan have nogen konsekvenser som det med naboens sofa eller bekymrende revnedannelser :P
 
S
Sultanen af Nex sagde:
Har godkendt fra bestyrelsen, så det er ingen fare, vil bare have klart for mig, at det ikke kan have nogle konsekvenser ligesom det med naboens sofa eller bekymrende revnedannelser :P
nogle gange vil også kommunen have en anmeldelse
 
På en indervæg? Det er vel kun på bærende konstruktioner eller på ændringer af facaden?
 
S
jørå. det har jeg betalt bøder for.
 
Dette hus?



Har fjernet billedet på TS' begæring.

/Mvh moderator
 
Senest redigeret af en moderator:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.