Hej,
Bygger lidt hylder, sengegavle og garderobeskabsdøre i MDF ifølge alle indretningsprogrammer....
Hvordan gør man passende med kanterne, hvor de ses?
Slibemaskine med 240-papir?
Slibeklods?
Trick for ikke at få en runding (beholde det vinkelrette savsnit)?
Tak
///J-B
Bygger lidt hylder, sengegavle og garderobeskabsdøre i MDF ifølge alle indretningsprogrammer....
Hvordan gør man passende med kanterne, hvor de ses?
Slibemaskine med 240-papir?
Slibeklods?
Trick for ikke at få en runding (beholde det vinkelrette savsnit)?
Tak
///J-B
Nogen afrunding bør der være, så farven hæfter, har du overvejet at fræse kanterne let med en overfræser?
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/verktyg/fras.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/verktyg/fras.jpg
Jo, jeg har lavet en 45-graders fræsning på dørbladene for at gøre kanterne lidt mere holdbare. Jeg har dog ikke fundet en god og enkel måde at få kanterne helt glatte. Måske er det ikke noget problem, og lakmalingen udfylder "mdf-porøs-strukturen", og det bliver en helt jævn lakoverflade.
Findes der en "de-facto" måde at slibe mdf kanter på?
///J-B
Findes der en "de-facto" måde at slibe mdf kanter på?
///J-B
Jeg plejer først at male kanterne med shellack opløst i sprit, for at fibrene ikke skal rejse sig, når man maler med vandbaseret lak eller alkydlak. Det er vandet, der er skurken i spillet. Desværre er det også sådan, at spritten i nogen grad rejser fibre, så en helt perfekt løsning er det ikke.
At der findes vand i den vandbaserede maling er tydeligt. At der dannes vand, når alkydmaling tørrer, er det ikke alle, der kender til.
Det bedste ville nok være, hvis man kunne lakere kanterne med noget, der kun kan opløses i fortynder, fx cellulosalak. Jeg ved ikke, om man kan få fat i det nogen steder.
At der findes vand i den vandbaserede maling er tydeligt. At der dannes vand, når alkydmaling tørrer, er det ikke alle, der kender til.
Det bedste ville nok være, hvis man kunne lakere kanterne med noget, der kun kan opløses i fortynder, fx cellulosalak. Jeg ved ikke, om man kan få fat i det nogen steder.
Jeg kører med oliebaseret grunder og lak, tror du, at det bliver bedre?
///Johannabacken
///Johannabacken
Oliebaseret plejer at betyde alkyd. Alkyd er egentlig en sammentrækning af "Alcohol" og "Acid". I en alkydmaling har man Di- og trioler, dvs. en organisk kæde med begge ender i form af alkoholgrupper, og nogle gange også en alkoholgruppe et andet sted langs molekylen. På samme måde med "Acid"-molekylen, men der er det tale om karboxylsyregrupper. Disse alkohol- og karboxylsyregrupper vil reagere med hinanden under dannelse af esterlænker og vand med en protongivende syre som katalysator. Da nogle af molekylerne har tre reaktive grupper, vil vi danne en kæmpestor, tværbundet polyester.
Dannelsen af polyesteren er en ligevægtsreaktion, som, ligesom alle ligevægtsreaktioner, hæmmes af sine reaktionsprodukter. Enkelt sagt - hvis man fjerner reaktionsprodukterne i højre led af reaktionen, vil ligevægten forskydes mod højre. Vandet findes i højre led. Det betyder, at man skal fjerne vandet, for at den ønskede reaktion skal gå fuldt ud. I praksis betyder det, at maling tørrer utroligt langsomt, hvis der er høj luftfugtighed. Det gælder altså også "oliebaserede" malinger.
Og I som sov i kemitimerne i skolen skal nu opdage, at kemi faktisk har med hverdagen at gøre!
Dannelsen af polyesteren er en ligevægtsreaktion, som, ligesom alle ligevægtsreaktioner, hæmmes af sine reaktionsprodukter. Enkelt sagt - hvis man fjerner reaktionsprodukterne i højre led af reaktionen, vil ligevægten forskydes mod højre. Vandet findes i højre led. Det betyder, at man skal fjerne vandet, for at den ønskede reaktion skal gå fuldt ud. I praksis betyder det, at maling tørrer utroligt langsomt, hvis der er høj luftfugtighed. Det gælder altså også "oliebaserede" malinger.
Og I som sov i kemitimerne i skolen skal nu opdage, at kemi faktisk har med hverdagen at gøre!
Kongelig udlægning! Tak for lidt hårde fakta.
Jeg må naturligvis stå i skamvåd med mit spørgsmål, der blottede en afgrund af uvidenhed.
Som straf går jeg straks ned og maler kanterne med (eh?) farve og håndsliber rubbet!
///Johannabacken
Jeg må naturligvis stå i skamvåd med mit spørgsmål, der blottede en afgrund af uvidenhed.
Som straf går jeg straks ned og maler kanterne med (eh?) farve og håndsliber rubbet!
///Johannabacken
Klik her for at svare