Hej,

er i slutfasen af køkkenrenoveringen og havde oprindeligt tænkt at bruge en ABSTRAKT-dør (20 mm tyk) fra IKEA, save hul til spot og fræse ud til kabler. Efter nogle overvejelser i sidste øjeblik ønsker vi nu ikke at have dækkpladen højglans, men mat ligesom IKEA-stammerne. Uden at forklare nærmere er skabe, lofttilslutning, ventilator allerede monteret/bygget efter en dækkplade, som netop skulle være 20 mm. IKEAs dækkplader eller øvrige døre er ikke aktuelle, da de er 13 mm hhv. 16 mm tykke. Tanken er nu at selv fremstille og sprøjtelakere en dækkplade, men vi tøver lidt omkring materialevalget. Primært med tanke på miljøet den sidder i, f.eks. varmen fra spotten, damp fra kaffemaskine/kasseroller m.m.

Har tre alternativer som jeg overvejer baseret på, hvad byggemarkedet sælger af plader:

1. MDF 19 mm tyk. Ulempen er, at jeg mister 1 mm i tykkelse, men det kan vi leve med.

2. Lime 2 stk. 10 mm MDF sammen. Fordelen er, at jeg får den rigtige tykkelse samt nemt kan skabe 10 mm dybe kanaler til kablet uden at skulle fræse.

3. Limtræsplade 18 mm. Ulempen er, at jeg mister 2 mm, hvilket desværre kan ses, men limtræet er måske mere robust end MDF?

4. Yderligere forslag?

Dette hører måske til en forkert forumdel, men jeg gætter på, at valget af farvetype kan påvirke holdbarheden, især mod damp?

Taknemmelig for synspunkter.

Jeg vil gætte på, at limfugen er mere modstandsdygtig over for damp, hvis man ser bort fra valg af farve. Min erfaring er i hvert fald, at låger i mdf er meget følsomme over for fugt og damp, og at de med årene let sprækker. Træ derimod har tendens til at lade fugten vandre. De 2mm, der adskiller, kan du måske dække med en latexfuge eller lignende?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.