Hej
Jeg har brug for at bygge en garderobsdør, som er ca. 65x180 stor. Hvis jeg kigger rundt i forskellige butikker, f.eks. ikea, så har de altid to døre til alt, der er 60 cm eller bredere, men jeg vil helst slippe for dette.
Findes der noget materiale, som er stærkt og let nok til at lade mig bygge en dør, der er så bred? MDF ser ud til at være det mest almindelige materiale, men det er jo desværre tungt som panser.
Ville det kunne fungere med tynd MDF? Hvor tynd tør man så gå i så fald? Hvis den er for tynd, bliver den selvfølgelig flak, men det kan måske modvirkes med en ramme af træ på indersiden af døren?
Garderobestellet er af 19mm mdf, og planen er at dørene skal males, hvis det har nogen betydning.
Taknemmelig for den hjælp jeg kan få.
Jeg har brug for at bygge en garderobsdør, som er ca. 65x180 stor. Hvis jeg kigger rundt i forskellige butikker, f.eks. ikea, så har de altid to døre til alt, der er 60 cm eller bredere, men jeg vil helst slippe for dette.
Findes der noget materiale, som er stærkt og let nok til at lade mig bygge en dør, der er så bred? MDF ser ud til at være det mest almindelige materiale, men det er jo desværre tungt som panser.
Ville det kunne fungere med tynd MDF? Hvor tynd tør man så gå i så fald? Hvis den er for tynd, bliver den selvfølgelig flak, men det kan måske modvirkes med en ramme af træ på indersiden af døren?
Garderobestellet er af 19mm mdf, og planen er at dørene skal males, hvis det har nogen betydning.
Taknemmelig for den hjælp jeg kan få.
Har samme spørgsmål. Fungerer mdf som garderobedøre (skal lave 65x200)?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Spånplader, MDF og lignende materialer er alt for tunge til bredere hængslede døre. Det eneste plademateriale, der fungerer, er krydsfiner. Det bedste er fyr- eller birkekrydsfiner, da de består af flere finerlag. Cirka 12 mm tykt tror jeg er nødvendigt. Du kan gå ned til 7 mm, hvis du forsyner døren med lister på forsiden, så det ser ud som en rammedør. Til det kan du bruge høvlet fyr, som byggemarkedet sælger. Du kan også bruge fer og not træpanel af valgfri slags, hvis du sætter lægter på bagsiden i Z-form.
Klik her for at svare