Jeg er i gang med at renovere et badeværelse og vil også flytte en dør en lille smule, hvilket betyder, at karmen kommer til at sidde mod materiale, den ikke har siddet mod før. På den ene side er der ingen problemer, da jeg vil opregle ca. 20 cm, så det bliver reglar belagt med vådrumsplade. Men på den anden side er det lidt mere besværligt. Væggene består af 70mm hård (jeg mener HÅRD...) beton, og af tidligere erfaring er jeg ikke så ivrig efter at fastgøre dørkarmen direkte i betonen, da det vil skabe problemer, da betonen let revner, hvis man prøver at bore og skrue i den fra siden, specielt med dimensioner som karmeskruer.
Så min idé er at lave hullet 45 mm bredere end modulmålet for at kunne presse noget fornuftigt at skrue i der.
Men hvad skal jeg så bruge? Det mest praktiske er selvfølgelig en 70x45, som man pænt sætter i vater, og fastgør i væggen 6-7 steder med små, men gode plugs af en forsigtig diameter, og derefter kan man skrue karmen direkte i reglen efter forborring i henhold til gældende normer osv.
Men problemet er så, at jeg i så fald pludselig har en træregel lige ind i badeværelset, hvilket jo ikke er super populært, hvis man er forsikringsselskab eller noget andet ubehageligt.
Hvilke alternativer har jeg? Kan jeg montere en 45*45, der er dækket med en tynd strimmel vådrumsplade ind mod badeværelset og lidt gips eller vådrumsplade, der er tilovers ud mod gangen? Er det i så fald nok at dække den på indersiden (mod badeværelset), eller skal man også dække den på siden (mod karmen) og derefter folde vådrumsfolie eller kantremse rundt i henhold til producentens instruktioner?
Eller har jeg fuldstændig overset en oplagt løsning? Måske en kompositregel, der tåler fugt og kan skrues i, som jeg bare kan sætte der, og alle mine problemer er væk?
Jeg kan umuligt være den første i landet med dette dilemma, stor tak på forhånd for tips!
Så min idé er at lave hullet 45 mm bredere end modulmålet for at kunne presse noget fornuftigt at skrue i der.
Men hvad skal jeg så bruge? Det mest praktiske er selvfølgelig en 70x45, som man pænt sætter i vater, og fastgør i væggen 6-7 steder med små, men gode plugs af en forsigtig diameter, og derefter kan man skrue karmen direkte i reglen efter forborring i henhold til gældende normer osv.
Men problemet er så, at jeg i så fald pludselig har en træregel lige ind i badeværelset, hvilket jo ikke er super populært, hvis man er forsikringsselskab eller noget andet ubehageligt.
Hvilke alternativer har jeg? Kan jeg montere en 45*45, der er dækket med en tynd strimmel vådrumsplade ind mod badeværelset og lidt gips eller vådrumsplade, der er tilovers ud mod gangen? Er det i så fald nok at dække den på indersiden (mod badeværelset), eller skal man også dække den på siden (mod karmen) og derefter folde vådrumsfolie eller kantremse rundt i henhold til producentens instruktioner?
Eller har jeg fuldstændig overset en oplagt løsning? Måske en kompositregel, der tåler fugt og kan skrues i, som jeg bare kan sætte der, og alle mine problemer er væk?
Jeg kan umuligt være den første i landet med dette dilemma, stor tak på forhånd for tips!
Renovatør
· Stockholm
· 388 indlæg
Hej,
Det er vel bare at sætte 70-reglen som du har tænkt og beklæde den med plyfa+gips på indersiden mod badeværelset og osb+gips på ydersiden. Så bliver væggen ca. 12 cm tyk, hvilket passer godt med en standardkarm, der er 118 mm.
Eller misser jeg noget oplagt?
Det er vel bare at sætte 70-reglen som du har tænkt og beklæde den med plyfa+gips på indersiden mod badeværelset og osb+gips på ydersiden. Så bliver væggen ca. 12 cm tyk, hvilket passer godt med en standardkarm, der er 118 mm.
Eller misser jeg noget oplagt?
Ja, du misser at væggen er 70 mm tyk totalt, og skal tilslutte en væg der er 70 mm tyk.Henkan Sundberg sagde:
Renovatør
· Stockholm
· 388 indlæg
Så er det jo bare at tage en mindre lægte så er problemet løst. Dog tror jeg ikke, at det er godkendt iflg. sikker vand at have så tynde vægge. Du skal vel have fliser på væggene gætter jeg? Se vedhæftet billede fra sikretdvand.dkY yens sagde:
Så det ville være umuligt at bygge til eller flytte et dørhul i en villa med indvendige vægge i beton og få det godkendt, Med mindre end at sætte nye betonvægge op? Det lyder utroligt.Henkan Sundberg sagde:
Ja, selvfølgelig viker jeg tætningslaget rundt om reglen i så fald. Det går jo endda at trække det ud på karmen, hvis det ønskes, men jeg mistænker, at det er sværere at få godt. Men så bygger jeg jo ind organisk materiale i væggen nærmest badeværelset, det var det, jeg forsøgte at undgå.useless sagde:
Ok, ja det er måske ingen dum idé. Det må jeg tage med mig helt enkelt, at sigte på at slutte kant i kant, hvor reglen slutter inde i rummet. Så har den jo to sider åbne (en mod karmen og en ud mod gangen udenfor) og bør kunne ånde osv. Tak!useless sagde:
Tanken er at lade være helt, men man bliver jo mørkeræd, når man læser alle regler og instruktioner fra horder af forskellige kontrolmyndigheder. Jeg vil jo gøre det rigtigt...useless sagde:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
En enkel løsning: Sæt op dørkarm/dør hvor du vil have den, og skum med PUR-skum.
Så vil den sidde godt, og det bliver vandtæt.
Sørg for, at karmen ikke presses sammen af skummet ved at kile mellem dør og karm mens skummet hærder.
Så vil den sidde godt, og det bliver vandtæt.
Sørg for, at karmen ikke presses sammen af skummet ved at kile mellem dør og karm mens skummet hærder.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg