Hej.
Har nylig købt en ejerlejlighed som selvfølgelig skal renoveres.
Planlægger at sænke loftet i et par rum, som skal have 230v downlights samt indbygningshøjttalere.
Jeg kan også nævne, at de nuværende lofter er puds og gips.
Må man bruge træregler, når man har downlights, eller er det pladeregler, der gælder?
Eller findes der måske en retningslinje for afstanden mellem spotlight og brændbart materiale?
Håber jeg har postet tråden rigtigt, syntes i hvert fald, at den passede bedre her end i EL
Tak på forhånd.
Har nylig købt en ejerlejlighed som selvfølgelig skal renoveres.
Planlægger at sænke loftet i et par rum, som skal have 230v downlights samt indbygningshøjttalere.
Jeg kan også nævne, at de nuværende lofter er puds og gips.
Må man bruge træregler, når man har downlights, eller er det pladeregler, der gælder?
Eller findes der måske en retningslinje for afstanden mellem spotlight og brændbart materiale?
Håber jeg har postet tråden rigtigt, syntes i hvert fald, at den passede bedre her end i EL
Tak på forhånd.
Har lært, at man skal bruge sådan, når der er træ eller isolering i direkte nærhed.
Og sådan en boks tager en hel del plads, vil ikke sænke loftet så meget. Havde tænkt mig 100-150mm.
Rigtigt nok findes der flade bokse med samme areal, dog skal man tage hensyn til dette, når man reglér op.
Og sådan en boks tager en hel del plads, vil ikke sænke loftet så meget. Havde tænkt mig 100-150mm.
Rigtigt nok findes der flade bokse med samme areal, dog skal man tage hensyn til dette, når man reglér op.
Kan få træ i princippet gratis, så det er den store grund.
Måske skulle jeg have satset på metalprofiler i stedet. Risikoen er stor for, at taget ikke bliver plant med træ.
Hvad skal man bruge for reglar og profiler til dette formål?
Måske skulle jeg have satset på metalprofiler i stedet. Risikoen er stor for, at taget ikke bliver plant med træ.
Hvad skal man bruge for reglar og profiler til dette formål?
tjek denne side
http://byggsystem.knaufdanogips.se/cgi-bin/types_section.cgi?system=Nedpendlat loft CS&Vaeggr.=CS 22&snit=vis&dir=system/ceilings/cl_suspended/index.html&sti=system,ceilings/cl_suspended,i_ndex.html,publ
http://byggsystem.knaufdanogips.se/cgi-bin/types_section.cgi?system=Nedpendlat loft CS&Vaeggr.=CS 22&snit=vis&dir=system/ceilings/cl_suspended/index.html&sti=system,ceilings/cl_suspended,i_ndex.html,publ
Hvis du skal have 230volt spotlights, skal du sænke loftet mindst 150mm. Jeg gjorde det selv på badeværelset og har brugt træregler. Forsøg at planlægge, hvor spottene kommer til at sidde, så du undgår at få en regel i vejen. Ellers er det i orden, du skal meget tæt på for at træet begynder at brænde. Husk, at gipspladen er papbeklædt, og den begynder jo ikke direkte at brænde/gløde... Jeg brugte selv 45x45regler og 9mm (?) gips.
Okay, lyder godt. Dog varierer målet afhængigt af hvilke spots man vælger._bystrom_ sagde:Hvis du skal have 230volt spotlights skal du sænke min150mm. Gjorde det selv i badeværelset, og har brugt træregler. Forsøg at planlægge hvor spottene havner, så du slipper for at få en regel klods imod. Ellers er det roligt, du skal komme meget tæt på for at træet begynder at brænde. Tænk på at gipspladen er papklædt, og den begynder jo ikke direkte at brænde/gløde...
Selv brugte jeg 45x45regler og 9mm (?) gips.
Alternativet er at bruge strømbesparende belysning.... Spotter giver jo kun PUNKTbelysning, hvilket ofte ikke er tilstrækkeligt til et fungerende rum..... '
Man må jo tænde en lampe mere.... Nej der findes flotte lavenergilamper, som giver rigtig godt lys i alle former og farver og spredning..
Altså: Lavenergi.....
Man må jo tænde en lampe mere.... Nej der findes flotte lavenergilamper, som giver rigtig godt lys i alle former og farver og spredning..
Altså: Lavenergi.....
Klik her for at svare