Skal bygge en spalje ved siden af en trappe, fra gulv til loft, så det bliver jo reglar på 2,4 meter. Den skal være robust, da der er en faldhøjde på 2,4 m ved den ene ende og småbørn, der ikke på nogen måde skal kunne skade sig.

Det bør vel være planhøvlet fyr og de tykkelser, jeg kan finde, er 8, 15, 21, 27, 33.

Hvad ville I anbefale? Går det med 21? Eller er 33 direkte for spinkelt? :)

Dårligt til dette med styrke.

Åsa Lund
Hvorfor træ?
Sæt ellers rør med 10 cm afstand

Åsa Lund sagde:
Hvorfor træ?
Sæt ellers rør med 10 cm afstand
Synes ikke rigtig det passer ind da vi har alt andet snedkeri i træ.

BirgitS
Der, hvor jeg boede før, var der en espalier som trappebeskyttelse, og det var brædder, der var ca. 100 mm brede og ca. 10 mm tykke, samt placeret med knapt 100 mm afstand. De sad virkelig solidt i vognstykkene udover fastgørelse i bjælkelaget (gik over flere etager med et gelænder øverst og gik ikke under nederste trappe). Jeg oplevede dem som meget sikre, og som voksen holdt man ofte i brædderne.

• Synes
mickejn
  • Laddar…
A
21 mm bliver nok helt fint. Eventuelt kan det flekse noget længere nede i trappen, hvor der bliver langt mellem fastgørelserne, men det kan man løse med en enklere håndliste eller en tynd brædde, der følger trappens hældning.

Senest redigeret:
Trappen går langs med en støbt væg ned i kælderen. Så spær bliver kun over trappen på stueplan, så alle ribber får samme længde (2,4 m). I dag er der en væg der, som skal erstattes med spær for at få lidt mere rum.

Hvis du vender på lægterne, så den smalle side vender mod trappen, kan du klare dig med små dimensioner. F.eks. 21x45. Eventuelt kan du have brug for at binde lægterne sammen et sted på midten med hjælp af afstandsstykker og en gennemgående metalstang. Planhøvlet fyrretræ er godt og forholdsvis billigt.

• Synes
Amdu og 1 anden
  • Laddar…
Åsa Lund
Gabet må være maksimalt 10 cm

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.