Skal bygge en spalje ved siden af en trappe, fra gulv til loft, så det bliver jo reglar på 2,4 meter. Den skal være robust, da der er en faldhøjde på 2,4 m ved den ene ende og småbørn, der ikke på nogen måde skal kunne skade sig.
Det bør vel være planhøvlet fyr og de tykkelser, jeg kan finde, er 8, 15, 21, 27, 33.
Hvad ville I anbefale? Går det med 21? Eller er 33 direkte for spinkelt?
Dårligt til dette med styrke.
Det bør vel være planhøvlet fyr og de tykkelser, jeg kan finde, er 8, 15, 21, 27, 33.
Hvad ville I anbefale? Går det med 21? Eller er 33 direkte for spinkelt?
Dårligt til dette med styrke.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,105 indlæg
Der, hvor jeg boede før, var der en espalier som trappebeskyttelse, og det var brædder, der var ca. 100 mm brede og ca. 10 mm tykke, samt placeret med knapt 100 mm afstand. De sad virkelig solidt i vognstykkene udover fastgørelse i bjælkelaget (gik over flere etager med et gelænder øverst og gik ikke under nederste trappe). Jeg oplevede dem som meget sikre, og som voksen holdt man ofte i brædderne.
21 mm bliver nok helt fint. Eventuelt kan det flekse noget længere nede i trappen, hvor der bliver langt mellem fastgørelserne, men det kan man løse med en enklere håndliste eller en tynd brædde, der følger trappens hældning.
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis du vender på lægterne, så den smalle side vender mod trappen, kan du klare dig med små dimensioner. F.eks. 21x45. Eventuelt kan du have brug for at binde lægterne sammen et sted på midten med hjælp af afstandsstykker og en gennemgående metalstang. Planhøvlet fyrretræ er godt og forholdsvis billigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,105 indlæg
Her har du et billede af, hvordan det kan se ud, og som du ser, behøves der ikke meget kraftigt træværk:
https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/290382-spalje.html?perpage=15#post2650479
https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/290382-spalje.html?perpage=15#post2650479
Klik her for at svare