I mit hus, som blev bygget i 1893, er der dette hjørne i gangen i stueetagen.

Da jeg købte huset for fem år siden, stod der et garderobeskab i hjørnet, og på væggen i hjørnet sad der en form for væv. Jeg tror, det var klistret fast. På det, som jeg dengang troede var en gammel skorsten.
Jeg lod fjerne garderobeskabet og rive "væven" ned. Derefter lod jeg en maler male det hvidt, som jeg dengang antog var en gammel skorsten.

Ret hurtigt bemærkede jeg, at hjørnet ikke fik en pudset struktur, men snarere en glat malet overflade. Denne overflade er nu, som I kan se på billederne, begyndt at revne.
Formentlig fordi den maling, der er anvendt, ikke egner sig til underlaget.

På de steder, hvor malingen er faldet af, har jeg nu fået mulighed for at se det, som jeg troede var en gammel skorsten, under den hvide maling. Jeg begynder nu at tvivle på, at det er en gammel skorsten. Altså almindelig puds og mørtel.
Overfladen føles ikke så ru, som en muret/pudset væg burde gøre, men mere glat, dog med en vis "struktur". En lidt glansfuld overflade, ikke særlig ru.

Hvad kan dette være? Hvilke materialer brugte man tidligere, kan være blevet renoveret når som helst, bag eksempelvis en kakkelovn eller anden ildsted?
Kan det være tale om en form for plade? Kan det være muret op med muligvis letbeton?
Asbestcementplader? Eller noget andet?

Eftersom malingen er faldet af, og jeg gerne vil rive al maling af igen og male om, vil jeg før denne handling forsøge at finde ud af, hvad der befinder sig under.

Tykkelsen på eventuel plade eller noget, der er muret op, er ca. 4 cm. På begge sider.
Dette får mig til at mistænke en form for plade. Det må være svært at mure op flader, der er så godt som præcis lige tykke. Men, det er klart, at det kan lade sig gøre.
Venstre og højre side er dog ikke lige brede.
Venstre side er ca. 67,5 cm og den højre ca. 62 cm.
Højden er mindst 2,5 meter, men muligvis fortsætter materialet også under taglisterne.
Det kan ikke ses.
Farven er brun/beige, og man kan se visse farve- og strukturændringer i det materiale, der findes i overfladen. Svært at beskrive. Håber, det kan ses på billedet.

Hvilket materiale kan være anvendt? Jeg går ud fra, at det bør være et materiale, der egner sig nær ildsted, eksempelvis bag en kakkelovn. Altså noget, der kan tåle højere temperaturer.

Taknemmelig for jeres synspunkter eller forslag til, hvordan jeg kan finde ud af mere om dette!

• Gammelt hjørne i hus fra 1893, hvor maling er sprækket, afslører muligt underlag ikke som en mur, med glat overflade og synlige skader.
  • Sprækket væg i gammelt hus viser underliggende materiale, brunligt og ujævnt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.