É
Jeg har brug for en syll under mellemloftet, som hviler på en leca mur. Den skal være 3 cm tyk på 11 m væg og 4 cm tyk på en anden 2 m væg, så alt kommer i vater og i samme gulvniveau som det eksisterende hus.

Kan jeg bare tage valgfri bræt i en nærliggende dimension? Normalt tager man måske samme type som bjælkelaget (45x220), men jeg undrer mig over, om det virkelig behøver at være det? Eller er almindelige brædder for bløde?

É
Ser ud til at der findes 34x195 planhøvlet gran G4-2. Ville det fungere, hvis man kunne få fat i det? Eller er det bedre at finde en båndsav og save 1cm af en 45x220? (Hvor det findes, ved jeg ikke)

Denne og så en almindelig syld på 45x220 ved den korte væg, så ville det blive nogenlunde i niveau med eksisterende gulv, da jeg eventuelt har regnet lidt lavt på det eksisterende gulv.

Det går vel at bruge næsten hvor som helst i dit tilfælde. Forskellige kombinationer af krydsfiner, osb og masonit bør vel også fungere godt.

Læg et bræt, hvis en regel bliver for tyk. Stabiliser med bulobrickor mod gulvbjælkerne!

É
Jeg har ikke helt fundet ud af, hvordan etageadskillelsen skal fastgøres. Jeg har forestillet mig, at remmen måske skal forankres i lecablokkene (eller rettere betonen i det øverste U-blok) og at den derefter fungerer som fastgørelsespunkt for etageadskillelsen med noget vinkeljern. Hvis det passer, bliver det vel ikke så godt med OSB og lignende?

Det ser ud til at være svært at få fat på 34x195, når man søger efter denne dimension, så det bliver nok til, at jeg må finde nogen, der kan save 1 cm af en 45x220 bjælke i stedet.

Bulobrikker har jeg ikke hørt om, men det ser ud til at være noget med afretningsbrikker. Men min mur er ellers +/-2 mm i niveau, så hvis jeg bare får den rigtige tykkelse på remmen + noget pap, burde det blive godt.

Opklodset træbjælkelag mellem fundamentmure plejer at forankres ind i støbte u-blokke med gevindstang og ankermasse. Glem ej syllisolering imellem. Alternativt kan det hakkes ind i muren.

É ÉlPon sagde:
Det ser ud til at være svært at få fat i 34x195, når man søger på denne dimension, så det bliver nok alligevel sådan, at jeg skal finde nogen, der kan save 1 cm af en 45x220 bjælke i stedet.
Råplan 34x195mm, 65,1kr/ m fra psh.se
Hvis det føles dyrt, kan du kigge på nærliggende dim 32x200mm, 36,8kr/m fra horndalsvirkesotlet.se

É
F fribygg sagde:
Råplan 34x195mm, 65,1kr/ m från psh.se
Känns det dyrt kan du kika på närliggande dim 32x200mm, 36,8kr/m från horndalsvirkesotlet.se
Prisen per meter er ikke noget problem, men det er nok ikke realistisk at transportere til syd for Stockholm.
Fik pris på 890kr for at høvle 1cm af på 12 meter 45x220. Så 12 meter regel ca 1000kr.

É
B Bläcktudan sagde:
Opreget træbjælkelag mellem grundmure plejer at forankres i støbte u-blokke med gevindstang og ankermasse. Glem ej plader mellem. Alternativt kan det hægtes ind i muren.
Du mener, at gevindstangen altså fastgøres i pladen som jeg var ude efter? (at det er pladen som holder fast i grunden) Hvis den nu skal sidde så solidt med gevindstang kan man jo ikke have hvilket materiale som helst tænker jeg. Men skal man virkelig bøvle med gevindstang og ankermasse. Er det ikke godt nok med spikplugg/facadplug? (eller ekspansionsbolt). Facadplug bruger man tilsyneladende ofte med for at fastgøre væggens plade med når man har almindelige lecablokke uden beton.

Se billede på hvordan det bliver med en 220mm bred regel, den når knapt frem til betonen (den grå firkant). Det sorte er isolering. Man skulle måske tage to kortere regler/brædder i stedet hvor man fastgør den indre i betonen og den ydre sidder der mest for at udfylde og behøver ikke fastgøres med noget bemærkelsesværdigt. Så fastgør man bjælkelaget med vinkelplader i pladen, hvis den ikke er for tynd som i mit tilfælde.

Bygge illustreret: en gul træregel fastgjort til en murstensvæg med udluftningsblok, isolering og bjælker, viser konstruktion med 220mm brede regler.
I virkeligheden er u-blokken kappet 45 grader i hjørnet og så er der plade i den anden retning med.

É ÉlPon sagde:
Prisen per meter er ikke noget problem, men det er nok ikke realistisk at fragte det til syd for Stockholm. ¨'
Fik pris på 890kr for at høvle 1cm af 12 meter 45x220. Så 12 meter regel ca 1000kr.
En rigtig byggemarked tager hjem det, du har brug for, hvis du ikke ordner det selv.

Hvis prisen ikke er en udfordring, kan man jo gøre, som du planlægger...

É
Nja prisen har betydning for hele mit byggeri :) Mente mere at 65kr meteren ikke er hele verden, eftersom 45x220 plus savning/høvling er dyrere.

Terrassebrædder plejer at findes i 34mm tykkelse, har du tjekket om nogen i din nærhed har 195mm bredde?

É
Jeg har en XL-bygge tæt på, så måske kan jeg tage noget hjem, selvom de sikkert tager ekstra betaling.

Men er det ikke bedre at gøre sådan her ifølge billedet i stedet? F.eks. 2 stk. 32x150, hvilket bliver 300 i bredde i alt, så man når længere ind på betonkanalen. Den indre rem fastgøres med f.eks. ekspansionsbolt, og den ydre fungerer som udfyldning og fastgøres med noget enkelt bare.

Eller hvilken som helst regel omkring 150mm som rundsaven måske rækker til, hvis man saver fra to sider.

3D-tegning af træramme med planker og murstensvægge, viser konstruktion med udvidede brede planker til stabilitet i byggeri.

Syllvirket behøver vel ikke være lige så bredt som grunden?
Syllen på mit gamle hus fra -46 var omkring 15cm.

Køb 32x145, ntr, findes i de fleste byggemarkeder.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
É
Ja men som du ser på min tegning findes der intet at fastgøre i, hvis det f.eks. er 15 cm. De to syllene på det sidste billede er netop 15 cm. Så er der kun celleplast at skrue i, da isoleringen skal ligge på ydersiden. Der er jo en smal kant yderst, men betonkanalen er jo stærkest at fastgøre i.

Det er altså en U-blok, hvor den ydre sorte firkant er en U-blokisolering, og den indre grå er beton+2 st bistål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.