Hej!
Først skal jeg bare sige, at både jeg og min samboer har absolut INGEN viden om husbygning eller erfaring. Så det jeg spørger om kan lyde rigtig dumt, men jeg håber, at I, der læser, har forståelse for det
Det er sådan, at vi har købt os en grund i Oslo og har allerede involveret en arkitekt for planløsning og har kastet lidt idéer frem og tilbage.
Det er bestemt, at vi skal bygge om cirka 2,5-3 år, så jeg vil gerne tro, at vi har god tid til at tænke på, hvad vi vil.
Jeg (og min samboer) har kastet os over et hus af massivtræ. Helt enkelt fordi vi ikke kan se nogen ulemper ved det, og området hvor grunden ligger er delvist midt i skoven, men så tæt på Oslo, at vi føler, at selve temaet massivtræ passer perfekt ind.
Jeg har Googlet meget om massivtræ. Vi leder stadig efter leverandører/entreprenører af massivtræ både i Sverige og Norge, men det ser jo faktisk ikke ud til, at der er så mange, der beskæftiger sig med det. Jeg har kun LÆST og hørt, at Tyskland er førende inden for dette, men jeg ved ikke helt, hvad jeg skal søge på eller præcis hvem jeg skal spørge. Derfor vendte jeg mig hertil
For jer, der ved lidt om emnet:
-Findes der nogen ulemper ved massivtræ? Vi læser kun om positive ting, men jeg VIL gerne læse om det negative, så man også har et overblik over det - hvis der findes det.
-Er der nogen her, der har bygget i massivtræ? Det ville være sjovt at se billeder og høre om, hvordan processen gik, lige fra planlægningsstadiet til færdigt projekt!
-Leverandør/entreprenør? Vi ville virkelig sætte pris på, hvis nogen ved om virksomheder, der beskæftiger sig med massivtræ(huse)!
Det ser også ud som Sverige er lidt mere moderne og foran med massivtræ end hvad Norge er - det er i hvert fald det indtryk, jeg har fået. At der faktisk findes flere massivtræhuse også i Sverige end i Norge.
Uanset så synes jeg, at de fleste billeder, jeg har set af disse huse, er så utroligt smukke på en eller anden måde, som smelter så fint ind med naturen omkring.
Tusind tak på forhånd!
Hilsner,
Sandra
Først skal jeg bare sige, at både jeg og min samboer har absolut INGEN viden om husbygning eller erfaring. Så det jeg spørger om kan lyde rigtig dumt, men jeg håber, at I, der læser, har forståelse for det
Det er sådan, at vi har købt os en grund i Oslo og har allerede involveret en arkitekt for planløsning og har kastet lidt idéer frem og tilbage.
Det er bestemt, at vi skal bygge om cirka 2,5-3 år, så jeg vil gerne tro, at vi har god tid til at tænke på, hvad vi vil.
Jeg (og min samboer) har kastet os over et hus af massivtræ. Helt enkelt fordi vi ikke kan se nogen ulemper ved det, og området hvor grunden ligger er delvist midt i skoven, men så tæt på Oslo, at vi føler, at selve temaet massivtræ passer perfekt ind.
Jeg har Googlet meget om massivtræ. Vi leder stadig efter leverandører/entreprenører af massivtræ både i Sverige og Norge, men det ser jo faktisk ikke ud til, at der er så mange, der beskæftiger sig med det. Jeg har kun LÆST og hørt, at Tyskland er førende inden for dette, men jeg ved ikke helt, hvad jeg skal søge på eller præcis hvem jeg skal spørge. Derfor vendte jeg mig hertil
For jer, der ved lidt om emnet:
-Findes der nogen ulemper ved massivtræ? Vi læser kun om positive ting, men jeg VIL gerne læse om det negative, så man også har et overblik over det - hvis der findes det.
-Er der nogen her, der har bygget i massivtræ? Det ville være sjovt at se billeder og høre om, hvordan processen gik, lige fra planlægningsstadiet til færdigt projekt!
-Leverandør/entreprenør? Vi ville virkelig sætte pris på, hvis nogen ved om virksomheder, der beskæftiger sig med massivtræ(huse)!
Det ser også ud som Sverige er lidt mere moderne og foran med massivtræ end hvad Norge er - det er i hvert fald det indtryk, jeg har fået. At der faktisk findes flere massivtræhuse også i Sverige end i Norge.
Uanset så synes jeg, at de fleste billeder, jeg har set af disse huse, er så utroligt smukke på en eller anden måde, som smelter så fint ind med naturen omkring.
Tusind tak på forhånd!
Hilsner,
Sandra
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6,008 indlæg
Et tømmerhus måske?
Antager at du mener KL-træ (kryds-lamineret). Det er der blevet bygget en del med i Sverige. Spændende at de har tolerance omkring +- 1 mm på blokkene.
F.eks. Martinsons, Setra og Moelven producerer.
Antager at du mener KL-træ (kryds-lamineret). Det er der blevet bygget en del med i Sverige. Spændende at de har tolerance omkring +- 1 mm på blokkene.
F.eks. Martinsons, Setra og Moelven producerer.
Du har nok ret i, at det hedder bjælkehus!S sinuslinus sagde:
Som nævnt ved jeg ikke så meget om husbygning, men hvorfor er det sejt med "tolerance omkring +- 1 mm på blokkene"?
Skal Google lidt mere på bjælkehus og se, om jeg får mere information ud af det, tak!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6,008 indlæg
Nu er forvirret.
Tømmerhuse har man bygget i tusind år. Og man kan bygge nyproduceret også. Der er hustillverkare som bygger moderniseret/maskinelt og så findes der tømrer som tømrer traditionelt.
KL-træ er en moderne byggemetode i trådär man krydslimer træ til store paneler som bearbejdes i cnc-maskiner med høj præcision. Disse paneler eller blokke løftes på plads og skrues sammen.
Ved ikke hvilket du tænker på?
Tømmerhuse har man bygget i tusind år. Og man kan bygge nyproduceret også. Der er hustillverkare som bygger moderniseret/maskinelt og så findes der tømrer som tømrer traditionelt.
KL-træ er en moderne byggemetode i trådär man krydslimer træ til store paneler som bearbejdes i cnc-maskiner med høj præcision. Disse paneler eller blokke løftes på plads og skrues sammen.
Ved ikke hvilket du tænker på?
Det der er svært, er at klare isolationskravene. Derefter bliver det dyrt.
Senest redigeret:
Selvbygger
· Stockholm
· 10 260 indlæg
Kig på Isotimber!
Vi har boet i vores snart et år nu, og det fungerer præcis så godt, som det er tænkt.
De sælger meget til netop Norge, og det opfylder isolationskravene uden problemer.
Vi har boet i vores snart et år nu, og det fungerer præcis så godt, som det er tænkt.
De sælger meget til netop Norge, og det opfylder isolationskravene uden problemer.
Er det måske KL-træ du mener? Krydslaminerede træelementer som kan fås i alle mulige former og størrelser. De største producenter i Sverige er Martinssons, Moelven og Setra. Jeg kender nogle virksomheder, der bygger og monterer rigtig mange bygninger i KL-træ og almindeligt limtræ. Send en pm, hvis du vil have nummeret til nogle.
Sjovt at læse dette, der var jo en tråd for ikke så længe siden her, som handlede om at det var svært at få til isolationskravene med trævægge. Fortæl gerne noget mere om huset.R Robert-san01 sagde:
Selvbygger
· Stockholm
· 10 260 indlæg
Stammen er 30 cm Isotimber og 6 cm CLT. Ydersiden er beklædt med krydsfiner, sømmeregler og vandret limtræspanel. Ingen regler nogen steder, så der er ingen kuldebroer.torbeno sagde:
Umedel mener jeg, landede på 0,24.
Prognosen for energiforbruget ser ud til at lande på ca. 4500 kWh/år på 257m2 A-temp.
Stamme med mellemetage, spær og vinduer/døre kostede omtrent 1,3. Det er for huset + 65m2 garage.
Ingen lægter nogen steder? Hele huset er jo en eneste lægte/kuldebro? Eller har jeg misforstået, hvad isotimber er?R Robert-san01 sagde:Stammen er 30cm Isotimber og 6cm CLT. Ydersiden er beklædt med krydsfiner, sømmeskinner og liggende limtræspanel. Ingen lægter nogen steder, så der er ingen kuldebroer.
Umedel har jeg for mig landede på 0,24.
Prognosen for energiforbrug ser ud til at lande på ca. 4500 kWh/år på 257m2 A-temp.
Stamme med etagedæk, spær og vinduer/døre kostede omtrent 1,3. Det er for hus + 65m2 garage.
Selvbygger
· Stockholm
· 10 260 indlæg
Men kan man kalde det massivt?
Selvbygger
· Stockholm
· 10 260 indlæg
Må rimeligvis være traditionelle tømmerhuse, der menes. KL-element er jo bare en struktur (+ isolering), der beklædes med valgfri(?) facade. Så de huse antager jeg generelt ser ud som hvilket som helst hus?bunni sagde: