Overvejer at bygge hus og har set, at nogle hustilvirkere bruger masonite-bjælker i bjælkelag, reglar i ydervægge og tagspær mm. Er der nogen, der har erfaringer med dette?

Overvejer stabilitet sammenlignet med træbjælker, fugtfølsomhed og husets fremtidige værdi, hvis man bygger med denne teknik.
 
Er du sikker på, at det var masonit?! :o

Kan ikke passe...

Var det ikke limträbalkar du mente?

// Snäckan
 
Hej og tak for dit svar.

Jeg har modtaget leveringsbeskrivelser hvor der står Masonite-bjælke både i gulvstrøer, mellemstrøer og ydervægge samt spær. Jeg har aldrig hørt om at man bruger masonite til sådant før så jeg blev lidt for overrasket.
 
Jovist, det er masonit med træ på kanterne.. Stenhårdt sådan. Det blev bygget spær med sådanne hos mine forældre allerede for "hvordan længe siden som helst", så det er sikkert et afprøvet produkt.

Sådan ser de ud:
70_237_stor.jpg

Tjek fx på www.swelite.com for mere info.
 
Fuldstændig naturligt.

I en bjælke er det alligevel kun yderenderne, der optager last. I midten er påvirkningen næsten nul, så på denne måde får man meget styrke med lille materiale forbrug. Sammenlign gerne med en I-bjælke
 
I min tidligere karriere som "tradarchaffis" (slutningen af 80'erne til midten af 90'erne) kørte jeg ofte sådanne i alle længder op til 13 meters. Lette som få, men stabile som bare pokker.

Den på 12 meter har jeg for mig var 40-50 cm høj og kunne let tage en bil selv midt på, hvis den var støttet i kanterne.
 
Fungerer sikkert i teorien... men med lidt svensk vejr (regn/snesjask m.m.) under monteringen så takker jeg for mig :-? ::) :P
 
Sørg for at få dem oliehærdet :)
 
Vi har masonitbalk i vores hus! Da de tidligere ejere byggede om det i '81, blev taget hævet 20 cm for at få plads til isolering, og det blev gjort ved at forlænge tagspærene med masonitbalk.

Hvilken stand de er i, kan jeg ikke svare på, da de er helt indbyggede - det er ikke muligt at se uden at rive enten indertaget eller overtaget ned. Men, hm, konstruktionen er med i byggetilladelsestegningerne, så man kan vel sige, at bygningsmyndigheden godkendte det...og indtil videre holder det sig oppe  :D
 
Har bygget med sådan om jeg ikke husker forkert
kaldes de kerto bjælke (kan være andet nu).
Blev spær fungerede fint.
Indtil virksomheden gik i kk og vi måtte fremstille egne.

Mvh Putte
 
ByggPutte sagde:
Har bygget med sådan om jeg ikke husker forkert
kaldes de kerto bjælker (kan være noget andet nu).
Blev spær fungerede fint.
Indtil firmaet gik i kk og vi måtte fremstille vores egne.

Mvh Putte
Kertobjælker er mere som forbistret lange krydsfinerplader..... Ikke som disse masonitsager.

Tror i øvrigt ikke man behøver at bekymre sig for lidt regn, når man monterer masonitbjælkerne. Masoniten er stenhård og af en helt anden kvalitet end den, man normalt køber i byggemarkedet.
 
Sikkert oliehærdede.
Kerto er de med isolering imellem?
Det var mange år siden.

Mvh Putte
 
Hej alle, der har besvaret mit spørgsmål!

Tak for al info, nu føles det som om, jeg har fået lidt mere kød på benene. Fortsæt gerne med at tilføje flere indlæg, man kan aldrig få for meget viden  :)

/Matte
 
ByggPutte sagde:
Sikkert oliehærdet.
Kerto er dem med isolering imellem?
Det er mange år siden.

Mvh Putte
Nej, det er som sagt bare en lang plyfa...... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.