I dag på jobbet stod jeg i elevatorhallen og kiggede på en maler, der spartlede samlingerne i gipsplader. Det så ud som om han tapede med bred afdækningstape i samlingen (i stedet for glasfiber- eller papstrimmel). Kan det have været afdækningstape, eller findes der selvklæbende papstrimmel på rulle? Såg meget smidigt ud i hvert fald...
Selvklæbende glasfiberstrimmel findes på rulle, og kan måske forveksles med tape ved et hurtigt blik. Selv har jeg undret mig over, hvorfor der ikke findes selvklæbende papstrimmel (jeg har i hvert fald aldrig set det) - det ville jo have gjort livet lidt enklere...
Dette var en papirtape, stod bare et par meter fra ham. Den var også lidt gullig, præcis som malertape plejer at være. Fortryder, at jeg ikke spurgte ham, men han så dog ikke ud til at være i sit bedste humør, så jeg undlod.
jo men selvfølgelig findes der papirtape til gipssamlinger. Jeg har stødte på det noget hos en farvehandler. Det var nok beregnet til bare simple samlinger mellem almindelig gips. Jeg blev bare sur og bruger nu altid glasfiberbånd.
Du ved ikke tilfældigvis, hvem der producerer den? Hvis ikke, hvor stødte du på den? Jeg har spurgt rundt nogle steder, men er kun blevet mødt med rystende hoveder...akhagen sagde:
(Lad os nu ikke gøre dette til en diskussion om papir- vs. glasfiberbånd, der er masser af tråde om det allerede).
Ved ikke om det har nogen betydning, men jeg lægger et lag spartelmasse og trykker derefter papirremsen ind. Det bliver lidt som at armerere i beton, men det har måske ikke så stor betydning i dette tilfælde.
Men det lyder sikkert som en smart løsning.
Men det lyder sikkert som en smart løsning.
Tak for tipset! Så ved jeg, hvor jeg skal henvende mig næste gang det er tid.mycke_nu sagde:
Det plejer jeg også at gøre, og det virker. Men man forsøger jo altid at finde genvejeAndersS sagde:
Et tip, der dukker op ret ofte til dem, der har problemer med at få strimlen til at sidde fast i spartelmassen, er at lime den fast inden spartling. Det burde være tilsvarende at anvende en dobbeltklæbende strimmel. Om tipset er godt eller ej, ved jeg ikke, da jeg ikke har prøvet.
Der findes også en speciel spartelmasse til dette! F.eks. beckers breplasta Jbygga_bo sagde:Tak for tippet! Så ved jeg, hvor jeg skal henvende mig næste gang det er tid.
Så plejer jeg også at gøre, og det virker. Men man forsøger jo altid at finde genveje
Et tip, der dukker op ret ofte til dem, der har problemer med at klæbe strimlen i spartelmassen, er at lime den fast inden spartling. Det burde være det samme som at bruge en dobbeltklæbende strimmel. Om tipset er godt eller ej ved jeg ikke, da jeg ikke har prøvet det.
Klik her for at svare