Skal rive et badeværelse næste uge. Ved ikke om, men det kan være asbest i fugemasse og lim da badeværelset er fra 60'erne.
Hvis man laver sådan et engangsjob, er en engangsmaske P3 tilstrækkelig for denne type
http://www.jula.se/catalog/klader-o...gsskydd/filtermasker/dammfiltermasker-540005/
Købte sådanne for nogle måneder siden, men begynder at blive usikker på, om de giver nok beskyttelse. Fordi jeg kun gør dette én gang, vil jeg ikke bruge penge unødigt, men samtidig ikke have dårlig beskyttelse.
Bør man i stedet anskaffe sig en halvmask med udskiftelige filtre, typen Advantage 200 L
http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-906032/
Giver sådan en bedre beskyttelse?
Hvis man laver sådan et engangsjob, er en engangsmaske P3 tilstrækkelig for denne type
http://www.jula.se/catalog/klader-o...gsskydd/filtermasker/dammfiltermasker-540005/
Købte sådanne for nogle måneder siden, men begynder at blive usikker på, om de giver nok beskyttelse. Fordi jeg kun gør dette én gang, vil jeg ikke bruge penge unødigt, men samtidig ikke have dårlig beskyttelse.
Bør man i stedet anskaffe sig en halvmask med udskiftelige filtre, typen Advantage 200 L
http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-906032/
Giver sådan en bedre beskyttelse?
Jeg bruger selv Advantage-masken med P3 filter i, og jeg synes det er en god maske, der er pengene værd. Benyt lejligheden til at købe gode engangsdragter (3M) også, det gør det lettere, især hvis du mistænker asbest.
Men uanset om der er asbest eller ej, er stendamm ikke en mirakelkur for lungerne, så ordentlig beskyttelse er en god investering uanset.
Til sidst vil jeg tippe om at indlevere prøve af fliserne med fugemasse og fix til analyse, det koster ikke så meget (~en snickartime) og giver svar med det samme, i hvert fald der hvor jeg indleverer mine prøver, har man svaret inden for timer.
Men uanset om der er asbest eller ej, er stendamm ikke en mirakelkur for lungerne, så ordentlig beskyttelse er en god investering uanset.
Til sidst vil jeg tippe om at indlevere prøve af fliserne med fugemasse og fix til analyse, det koster ikke så meget (~en snickartime) og giver svar med det samme, i hvert fald der hvor jeg indleverer mine prøver, har man svaret inden for timer.
Anders tak for godt svar. Har du tips til, hvor man sender ind til analyse? Skal man sende en hel plade med fugemasse og fix eller skal man sende kun fugemasse samt kun fix separat?
Hvor kan man købe engangsoveraller?
Hvor kan man købe engangsoveraller?
Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men i Linköping hvor jeg bor, kan man aflevere prøver til f.eks. Previa, som har et "arbejdsmiljølab". Jeg formoder, at tilsvarende laboratorier findes i alle større byer. Og kan man ikke aflevere prøven selv, går det fint at sende den i en ziploc-pose.
Jeg har selv afleveret en brudt plade komplet med lidt fugemasse og fix og fik svar pr. telefon 2 timer senere, og skriftligt certifikat med posten dagen efter (sammen med en faktura). Fyren på laboratoriet sagde, at det var bedre, hvis man kunne få det hele til at sidde sammen, så hvis du kan få en bid af en plade med både fuge og fix ville det være bedst.
Det interessante i sammenhængen var, at jeg fik tippet om at aflevere direkte til Previa fra en saneringsvirksomhed, som selv plejer at agere mellemmand for analyser. Uden dette tip havde jeg aldrig fundet det faktiske laboratorium.
Angående overalls så købte jeg mine på Jula. Jeg har testet både deres billige og lidt dyrere, og der har været en klar forskel til fordel for de dyrere overalls. De jeg købte, som var gode, kostede ~99 kr og var mærket med "3M", men nu kan jeg ikke finde sådanne på Julas hjemmeside. De til ~30 kr har været ren skrald og er gået i stykker, så snart man har rørt ved væggen eller bøjet sig ned.
Håber det hjælper!
Jeg har selv afleveret en brudt plade komplet med lidt fugemasse og fix og fik svar pr. telefon 2 timer senere, og skriftligt certifikat med posten dagen efter (sammen med en faktura). Fyren på laboratoriet sagde, at det var bedre, hvis man kunne få det hele til at sidde sammen, så hvis du kan få en bid af en plade med både fuge og fix ville det være bedst.
Det interessante i sammenhængen var, at jeg fik tippet om at aflevere direkte til Previa fra en saneringsvirksomhed, som selv plejer at agere mellemmand for analyser. Uden dette tip havde jeg aldrig fundet det faktiske laboratorium.
Angående overalls så købte jeg mine på Jula. Jeg har testet både deres billige og lidt dyrere, og der har været en klar forskel til fordel for de dyrere overalls. De jeg købte, som var gode, kostede ~99 kr og var mærket med "3M", men nu kan jeg ikke finde sådanne på Julas hjemmeside. De til ~30 kr har været ren skrald og er gået i stykker, så snart man har rørt ved væggen eller bøjet sig ned.
Håber det hjælper!
Jeg kan ikke lide "engångstuttarna". Køb en sundströms-halvmaske eller lignende med P3 filter, det føles som om de slutter bedre tæt.
http://www.bauhaus.se/skyddsmask-basic-pack-sr90-3.html
http://www.bauhaus.se/skyddsmask-basic-pack-sr90-3.html
Når ja arbejdede med sanering, gik engpngsmaskerne under navnet murstensfilter. Det er omtrent, hvad de stopper. Bliver aldrig helt tætte heller.
Satse på en god halvmaske og en god engangsoverall.
Satse på en god halvmaske og en god engangsoverall.
Kører forbi jula og køber en advantage 200 inkl P3 filter i em.
Ringede til previa i Skövde, men de tog ikke imod uden i så fald at sende til Linköping eller Kistad. Besluttede at springe analysen over, selvom det er asbest, vil jeg rive selv, og uanset hvad vil jeg håndtere det med den forsigtighed, som om det var Asbest.
Ringede til previa i Skövde, men de tog ikke imod uden i så fald at sende til Linköping eller Kistad. Besluttede at springe analysen over, selvom det er asbest, vil jeg rive selv, og uanset hvad vil jeg håndtere det med den forsigtighed, som om det var Asbest.
Har kørt billigere halvmasker tidligere, og man bliver bare irriteret på pasform og at det gnider. Sundströmsmasken trives jeg meget godt med, og den kan man have på længe uden at det er besværligt (eller mere besværligt end det er at arbejde med maske, det er jo ret anstrengende selv med en god maske).
Købte en advantage på jula i går. Synes den sad ret godt. Har også ringet til Ramirent og lejet en luftrenser. Vedrørende engangsoverall, jeg havde tænkt at have tøj på, som typ jeans + t-shirt, som jeg så brænder op, samt at jeg tager et brusebad i haven (går ud fra badeværelset til haven, så jeg ikke går gennem huset). Burde det ikke fungere lige så godt?
Brænde op behøves ikke. Det er ikke et virus eller lignende det er tale om. Læg i plastikpose og smid væk. Der er ingen grund til at hidse sig op over en engangsnedrivning. -Don't panic! Et håndklæde er altid godt at have ved hånden. 
Ja da. Vi blev enige om, at jeg efter udført arbejde kører den til Skaraborgs städ, som kasserer filtrene og asbestsanerer den, og derefter kører den tilbage til Ramirent. Så ja, det bliver en meromkostning for sanering mm, men hellere det end at risikere at blive syg.