Hej! Har købt mig et projekt til et hus med diverse problemer. :| (har pruttet godt, men alligevel...)

Det seneste er, at huset skulle være terræn, men huset er nu pudset rundt om og i 2 plan. Det er træregnet på bundniveauet med celleplast bagved. Så det er vel isoleret. I alt ca. 250 vægge gætter jeg + pudslaget.

Jorden skulle egentlig ligge op ad huset, men i stedet er der bygget en terrasse der. Dette er ikke i henhold til byggetilladelsen, og alt skal laves om, så det i stedet bliver parkeringsplads pga. kraftig hældning på grunden.

Problemet som så er, er selvfølgelig, at væggen sandsynligvis ikke kan klare det jordtryk, der vil opstå.

Hvordan kan man på en god og holdbar måde løse dette?

Store L-støtter, eller mure en ny lecavæg udenpå pudsen? Hvad er billigst?

Eller findes der andre alternativer?

Tips modtages taknemmeligt!
 
Senest redigeret af en moderator:
Start med at tage fat i en konstruktør, der kan beregne, hvad væggen kan tåle, da du er usikker. Eventuelt måske du kan bygge en kontrefor?
 
Absolut, det er gjort via markgubben. Men ville selv undersøge, hvilke alternativer der findes. Så får vi se, om det matcher med, hvad min markgubbe kommer frem til :) (stoler selvfølgelig på, at han og hans konstruktørkontakt løser det hele)

Får dog en følelse af, at dette bliver dyrt.

En mur med understøttende "kontrefor", som du nævnte, er vel sådan det ender med at blive. Alternativt gigantiske L-støtter, som man stiller på plads. Ingen anelse om prisbilledet for nogen af disse to.
 
Har stadig brug for tips her, eller nogen der kan anbefale en konstruktør i Sydlige Stockholm? Jeg har fået et par navne, men ingen svarer. Jeg har altså brug for en, der kan beregne dette og tegne noget op, så min Garbo-forsikring kan gælde!

Væggen er ca. 11 m lang og 2,8 m høj.

Min murer tænker 250 cm brede murblokke, og kontreforer. Ca. 20 cm luftspalte mod det pudsede væg for at den ikke skal påvirkes af eventuel jordfugt. Muren skal derefter drænes som normalt for at beskyttes mod frostskader.

Hvem kan beregne at en mur af X tykkelse skal holde?

Tænk på at 2-3 biler også skal stå på parkeringspladsen TIL HØJRE for indgangen (skrev forkert)

SE TEGNING :)
 
  • En byggetegning af et hus med detaljer om mur, luftspalt og jord, og plads til parkering af flere biler ved siden af huset på højre side.
Senest redigeret:
Lyder lidt skørt at have en luftspalte men ikke kunne udføre vedligeholdelse? (dræning eller hvad det nu kan være)
Jeg ville satse på at få den så stor, at man kan gå der.
 
Tænkte præcis det samme, alternativt lægge isodrän eller tilsvarende i mellemrum. Ulempen med at have spalten bredere er jo, at man får problemer i jordniveau, hvis man skal bruge det som parkering.

Er det en mulighed at forsøge at løse dette indefra, så du kan fylde masserne direkte mod væggen? Er det muligt at forstærke den indvendige konstruktion, så væggen tåler jordtrykket måske?
 
Ja, måske dumt med spalte øht. Men rive pudsvæggen på huset og mure på den måde er jo ikke helt hundrede heller. Meget kostbart og risikofyldt moment det med.

Problemet med for stor spalte er dog, at man tager meget af parkeringen. Det er ret lidt plads!

Kan man mure langs den pudsede væg og have noget materiale imellem, som gør at det holder sig fugtfrit?

Et andet alternativ ville jo være at støbe en tyk betonplade, der er oppe i luften og dermed beholde gangen som ses på billedet. Men er det overhovedet gennemførligt?
 
Johnny Viking sagde:
Kan man mure langs den pudsede væg og have noget materiale imellem som gør, at det holder sig fugtfrit?
Ja, hvis du lægger isodrän imellem, bør det holde sig fugtfrit. Deres support er hjælpsom, så et opkald dertil koster jo ingenting. Du burde ikke behøve at røre ved pudset heller, eller mener du, at det er muret direkte på celleplasten? Det burde vel ikke være risikabelt at erstatte det med en rigtig muret væg, der tåler trykket i så fald?

Problemet med en betonplade er jo, at den skal hvile på noget i huskroppen.... Hvis det kun er tyndt puds, er det jo ikke nok....
 
Intet er muret endnu.

Der er jo stadig problemer med jordtryk, hvis man murer direkte mod huset med isodrän imellem.

Normalt set understøtter huset jo ovenpå en muret væg. Der får det bæreevnen. Men i dette tilfælde skulle det jo være en fritstående mur.

Tanken med en betonplade som parkering der ville være at have en stålbjælke langs hele huset.

Men hvordan i alverden støber man en plade i luften? Det må jo bygges en monstrøs luftbro, ikke?
 
  • Synes
Alex_M
  • Laddar…
Hvis nogen her har gjort dette før, ved at det virker, kontakt mig...! Ville være rart, hvis nogen bare kan se på skidtet, sige "sådan gør vi!" og sige, at det koster X kroner. Færdig.
 
Du kan måske tjekke med medlemmen Jajada, som ser ud til at have godt styr på at støbe og mure. Han har en ret fed tråd her på forummet om sit "lille" stenhusprojekt....
 
Yes, har set det. Dog kræver Garbo en "underskrift" af en konstruktør eller som tager ansvaret, hvis det går galt en skønne dag. Vil ikke behøve at stå der og betale alt af egen lomme en gang til.
 
  • Synes
mexitegel
  • Laddar…
Lige nu ser det ud til, at jeg vælger 2.7m høje og 1 m brede L-støtter. Har fået gode priser på dem.
De skal kunne klare 20nm (kan ikke noget om sådan noget) men ham jeg talte med lød vidende. Han kunne ikke selv garantere noget, men overdimensioneret er bedre i mit tilfælde.

De vejer åbenbart 1,5 ton stykket de der stykker.

En tanke jeg har for måske endnu mere at garantere ingen svigt, er at man låser alle L-støtter i toppen med en overliggende HEA jernbjælke som holder sammen på alle L-støtter i en række.

Så når der bliver tryk på den ene side, fordeles lasten over de andre.
 
Jernbjælken vil jo ubetinget ruste med tiden.
Hvis ikke L-støtterne låser mod hinanden alligevel, så er det nok bedre, at du støber og armerer en bjælke øverst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.