Tak for input.
Jeg vil montere panelerne med skinner og klemmer, som enten fastgøres mod tagspærene med gennemgående vognbolt eller alternativt træskrue 7x120mm, så panelerne bliver fuldt understøttede på bagsiden. Jeg vil bruge en hybrid inverter og 16kwh batteri fra sigenergy. Jeg har fundet en entreprenør, der tager rimeligt betalt for materialet og er OK med, at jeg udfører en stor del af montagen. Jeg er selv elektriker, men har ingen egen autorisation, og for at kunne få del i grøn-teknikfradraget, skal jeg gå via firma. 1060kr pr. panel skal jeg betale for solitek glas/glas i helsort 370w pr. panel. Så forbereder jeg med stillads, skinner, graver fremføring, monterer undertavle osv.

Det begynder at nærme sig tid for bestilling af materiale til stilladset, men jeg har sidder lidt fast i valget og kvalerne om hvilken fastgørelse jeg skal bruge til skinnerne. Skinnerne er af aluminium, hvilket stiller visse krav til fastgørelsen for ikke at risikere galvaniske spændinger, som på sigt kan svække aluminiumet. Godt nok ligger mit projekt ikke i kystnært område, så der er ikke noget større mængde salt (elektrolyt) her, men alting skal holde i en længere periode, så rustfrit stål bliver det.

Jeg har overvejet enten at anvende gennemgående fastgørelse i form af gevindstang og låsemøtrik, men det føles dels som en unødvendigt kompliceret fastgørelse, hvor man må bore gennemgående 10mm huller gennem hele 45x170 reglen, hvorfor jeg nu er begyndt at kigge nærmere på skruer.

Skinnerne i spørgsmålet er lavet til fastgørelser, der kredser om M10. Jeg har dog haft meget svært ved at finde træskruer med 10mm skaft, som ikke er af typen fransk bolt, hvilket føles ret forældet. Hvad jeg kan finde, som er helgevindede, rustfrie og med flad overflade er SPAX 8x100mm https://www.spax.com/sv-sv/p/hi-for...s-4cut-rostfritt-stal-a2-diameter-o-8-mm.html
Disse kan fås til en rimelig pris i byggemarkedet.
Kan de tænkes at være tilstrækkelige som fastgørelse for panelerne mht. vindlast osv.? Skinnerne vil blive fastgjort med et c/c-mål svarende til spær, som kommer til at sidde præcis i samlingerne på panelerne, der måler 1074mm i bredden.

Som altid, taknemmelig for al input.

PS.
Forstår jeg databladet korrekt på skruen her.
Angiven udtræksparameter 12N/mm2;
Betyder det, at man kan regne på skrues kærne (5mm) 5mmxPI=15,7mm omkreds x længden på gevinden (80mm)=1256mm2
1256mm2x udtræksparameter= 15072N
Kan det passe, at en skrue kan modstå 15kN? Hvis det er tilfældet, burde dette fungere mere end godt, forudsat at C24-klassificeret træ kan modstå det hele.

Senest redigeret:
P
K knegolf sagde:
Det begynder at nærme sig tid for bestilling af materiale til stilladset, men jeg er blevet lidt i tvivl om, hvilken fastgørelse jeg skal bruge til skinnerne. Skinnerne er af aluminium, hvilket stiller lidt krav til fastgørelsen for ikke at risikere galvaniske spændinger, som på sigt kan svække aluminiumet. Mit projekt er ganske vist ikke kystnært, så der er ikke nogen større mængde salt (elektrolyt) her, men alt skal holde i længere tid, så rustfrit stål bliver det.

Jeg har overvejet at enten bruge gennemgående fastgørelse i form af gevindstang og låsemøtrik, men det føles dels som en unødvendigt kompliceret fastgørelse, hvor man skal bore gennem 10mm huller gennem hele 45x170 reglen, hvorfor jeg nu er begyndt at kigge nærmere på skruer.

Skinnerne i fråga er lavet til fastgørelser omkring M10. Jeg har dog haft meget svært ved at finde træskruer med 10mm skaft, som ikke er af typen fransk bolt, hvilket føles ret forældet. Hvad jeg kan finde, som er helgevindet, rustfrit og med skivehoved, er SPAX 8x100mm [link]
Disse kan fås til en rimelig pris i byggemarkedet.
Kan de tænkes at være tilstrækkelige som fastgørelse til panelerne med hensyn til vindlast osv.? Skinnerne vil blive fastgjort med et c/c mål svarende til spær, som vil sidde lige i samlingerne på panelerne, der måler 1074mm i bredden.

Som altid, taknemmelig for al input.

PS.
Forstår jeg databladet korrekt for skruen her.
Anført udtræksparameter 12N/mm2;
Betyder det, at man kan beregne på skruens kerne (5mm) 5mmxPI=15,7mm omkreds x længden på gevindet (80mm)=1256mm2
1256mm2x udtræksparameter= 15072N
Kan det passe, at en skrue holder til 15kN? Hvis det er tilfældet, burde dette fungere mere end godt, forudsat at C24-klassificeret træ holder til det hele.
Vangbolt havde jeg satset på..
Ellers findes der forskellige slags ankerskruer, disse bør findes i grovere dimensioner, sikkert ingen, der har disse på hylden, men bør kunne bestilles..

• Antracitfarvet ankarskruv med stjerneformet hoved, mærket VBA. Størrelse 7.0x40mm. Fra Bauhaus, til udendørs træskruer.
K knegolf sagde:
Det nærmer sig tid til bestilling af materiale til stilladset, men jeg er gået lidt i stå i valget af hvilken fastgørelse jeg skal bruge til skinnerne. Skinnerne er af aluminium, hvilket stiller lidt krav til fastgørelsen for ikke at risikere galvaniske spændinger, der over tid kan svække aluminiumet. Selvom mit projekt ikke ligger tæt på kysten, og der derfor ikke findes en større mængde salt (elektrolyt) her, så skal det hele holde i længere tid, så det bliver rustfrit.

Jeg har overvejet enten at bruge en gennemgående fastgørelse i form af gevindstang og låsemøtrik, men det føles dels som en unødvendigt kompliceret fastgørelse, hvor man skal bore gennemgående 10mm huller gennem hele 45x170 bjælken, hvilket er grunden til, at jeg nu er begyndt at kigge nærmere på skruer.

De pågældende skinner er lavet til fastgørelser, der kredser om M10. Jeg har dog haft meget svært ved at finde træskruer med 10mm skaft, som ikke er af typen fransk bolt, hvilket føles temmelig forældet. Hvad jeg kan finde, som er helgængede, rustfrie og med skivehoved er SPAX 8x100mm [link]
Disse kan fås til en rimelig pris i byggemarkeder.
Kan de tænkes at være tilstrækkelige som fastgørelse for panelerne med hensyn til vindlast osv.? Skinnerne vil blive fastgjort med en c/c afstand svarende til spær, som vil sidde præcis ved samlingerne på panelerne, der måler 1074mm i bredden.

Som altid, er jeg taknemmelig for al input.
Tak for hurtig input.
Vognbolt i rustfrit, der går gennem en 170mm bjælke, er ret svær at finde, for ikke at tale om dyrt. Hvad er forskellen på den der ankerskrue og den SPAX-skrue, jeg har linket til?
Jeg fandt den tabel hos ESSVE og en lignende skrue til den, jeg fandt, hvor man har listet den tilladte belastning i forskellige vægtkategorier, blandt andet i C24-klassificeret træ. En 8mm skrue med 80mm gevind, ligesom den jeg kiggede på fra SPAX, skulle kunne klare 225KG i aksial belastning. De oplyste tal indeholder sikkerhedsfaktorer i henhold til Eurokode.

Hvis jeg regner med, at mine paneler i gennemsnit vil blive fastgjort med 2 skruer per panel, har jeg en fastgørelse, der klarer 450kg for et panel med et areal på ca. 1,7m2. Jeg ved ikke, hvad dette kan oversættes til, når det kommer til vindlaster, så jeg tager gerne imod hjælp på dette område.

P
K knegolf sagde:
Tak for hurtig input.
Vognbolt i rustfrit der går gennem en 170mm regel er ret svær at finde for ikke at tale om dyr, Hvad adskiller den der ankerskrue fra SPAX-skruen som jeg har linket til?
Jeg fandt den tabel på essve og en lignende skrue som den jeg fandt der, hvor man har listet tilladt belastning i forskellige vægtkategorier, blandt andet C24-klassificeret træ. En 8mm skrue med 80mm gevind lig den jeg kiggede på fra spax skulle kunne klare 225KG i aksial belastning. De angivne tal skal indeholde sikkerhedsfaktorer ifølge Eurocode.

Hvis jeg regner med, at mine paneler i gennemsnit kommer til at sidde med 2 skruer per panel, så har jeg en fastgørelse, der kan klare 450kg for en panel med en overflade på ca. 1,7m2. Jeg ved ikke, hvad dette kan oversættes til, når det kommer til vindbelastninger, så jeg tager taknemmeligt imod hjælp i denne henseende.
Skal det være rustfrit, galvaniseret burde være tilstrækkeligt?
Skal det tåle sådan belastninger per 2 skruer, så er det gennemgående bolt, der gælder, ved ikke om træet kan tåle så meget gennem almindelige træskruer, tror disse giver sig med årene med bevægelserne..

Rejäl sagde:
Skal det være rustfrit stål, kunne galvaniseret ikke gøre det?
Hvis det skal klare sådanne belastninger pr. 2 skrue, er gennemgående bolt nødvendigt, ved ikke om træet kan holde til så meget gennem almindelige træskruer, tror de giver efter med tiden med bevægelserne..
Årsagen til det rustfri er, at aluminium kan nedbrydes af zink over tid. Dette sker primært, hvis der er en form for elektrolyt til stede, dvs. forurenet vand, der rammer fastgørelsen som saltvand, men også andre alkalier eller syrer, der findes naturligt omkring os. Kombinationen aluminium/galv anbefales ikke udendørs.
Jeg sad og legede lidt med en lommeregner for at beregne vindlast pr. kvadratmeter, som jeg ikke er helt kompetent til at bruge, men jeg får det til, at jeg skal op på en vindhastighed på 45m/s for at komme over 450kg pr. panel. De værdier jeg har brugt er følgende:
Højde:1.5m
Zone:A
Terræntype:2
Referencevindhastighed:45m/s
Turbulensfaktor:1
Topografifaktor:1
Densitet:1.25
Sikkerhedsfaktor:0,91
Lastfaktor:1.5.

Beregningen giver mig en vindlast på 2625N/m2, hvilket ender på 4,46kn på et panel af 1.7m2.
Som sagt er dette langt over mit vidensniveau, men jeg antager, at beregningerne forudsætter, at det handler om et vertikalt plan, der bliver ramt af vinden direkte. I mit tilfælde ligger panelerne med en hældning på 20 grader.
Nu er denne beregning mere en sjov ting at lege med, som jeg sikkert har mistolket, men hvis jeg ikke er helt galt på den, burde en 8x100mm skrue være fuldt ud tilstrækkelig. Men præcis som du nævner, så skal den kunne præstere over tid.

P
K knegolf sagde:
Anledningen till det rostfria är att aluminium kan ätas op af zink med tiden. Visserligen sker det främst om det findes nogen form for elektrolyt med i billedet, dvs forureninger i vand, der rammer befæstelsen, så som saltvand, men også andre alkalier eller syrer, som findes naturligt omkring os. Kombinationen aluminium/galv anbefales ikke udendørs.
Jeg sad og legede lidt med en kalkulator for at beregne vindlast per kvadratmeter, som jeg ikke er rigtig kompetent til at anvende, men jeg får det til, at jeg skal komme op i en vindhastighed på 45m/s for at komme over 450kg per panel. Værdierne jeg har brugt er følgende
Højde:1.5m
Zone:A
Terræntype:2
Referencevindhastighed:45m/s
Turbulensfaktor:1
Topografifaktor:1
Densitet:1.25
Sikkerhedsfaktor:0,91
Lastfaktor:1.5.

Beregningen giver mig en vindlast på 2625N/m2 hvilket lander på 4,46kn på et panel på 1.7m2.
Som sagt er dette langt over min vidensniveau, men jeg antager, at beregningerne forudsætter, at det drejer sig om et vertikalt plan, der bliver ramt af vinden lige på. I mit tilfælde ligger panelerne med 20 graders hældning.
Nu er denne beregning mere en sjov ting at lege med, som jeg sikkert har mistolket, men hvis jeg ikke er helt galt på den, så burde 8x100mm skruen være fuldt tilstrækkelig. Men præcis som du nævner, så skal den præstere over tid.
Jeg havde sat det med varmgalvaniserede vognbolte for det holder garanteret, så kan du jo holde øje med om aluminiumet gennem årene føles som om det er noget mere teoretisk end sandsynligt, at det kommer til at ske..
Din træramme holder jo ikke i evighed heller..
Almindelige træskruer vil nok løsnes op med vindkræfterne i og med at du kommer til at have så få..

Er der noget, der forhindrer dig i at vælge en anden liste eller lave flere huller i dem, du har valgt?

Jeg synes, I overanalyserer dette.
Du vil ikke have brug for så grove skruer.

Jeg har sat 2x5 paneler i 45 grader på 2x3 jordskruer (Julas jordanker/skruer) på en bærende stråle af 120x45 og fagværk på 95x45 cc 1200.
På disse fastgjorde jeg skinnerne med en fransk skrue gennem skinnen.

Billeder findes i min profil.

Dette har klaret storme i flere år uden problemer.

Så den konstruktion, I diskuterer, behøver ikke specielt grove fastgørelser, dæk gavlene med noget resttræ, så er det safe.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
När får man se det färdiga resultatet? Jag står i startgroparna för att bygga en egen ställning i trä för mina solceller (42 paneler).

Alltid tacksmat med bilder. 😊

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.