Jag håller på att designa ett markstativ för solpaneler i tryckimpregnerat då jag inte vill ha paneler på mitt hus och inte hittar någon färdig ställning till vettiga pengar som inte känns klen eller strykful. Kriterierna för byggnationen är att den ska ligga i Öst/Väst riktning och ha en relativt låg bygghöjd. I nedan fall bygger konstruktionen endast 1778mm över bärlinan så total höjd förväntas bli strax under 2m.
Jag undrar nu om någon har några synpunkter på mitt koncept, speciellt dimensioneringen för att klara av vindlaster.
Nedan ser ni tre bilder på vad jag har tänkt mig.
Lutningen är 20 grader och spannet på solpanelerna är 5200mm. dessa ligger på 170x45x5400mm reglar.
Allt vilar på tre bärlinor bestående av 195x45 reglar som i sin tur skall fästas med 700mm plintar vilka inte finns med i min modell. Den stående raden med reglar i mitten är 170x45 med ett inbördes mått om 1m, samtliga fack är korsstagade med 170x45 vilket syns tydligare på bilden nedan. Snedstaget från nedre bärlina till upplaget består också av 170x45 och sträcker sig till mitten av spannet på upplaget. Även denna ligger i 20 graders vinkel.
Ovan syns snitt där man ser den övre bärlinans konstruktion. Överliggaren består av 170x45.
Jag tänker mig att hela anläggningen skall ställas på plintar med minimal visning över färdig mark då det blir på ett inhägnat område. Jag kommer att lägga gummiduk under betongplattor framför för att hålla gräset borta (det hela skall stå i en gammal beteshage). Vad som inte syns på bilden är den krysskolvning/stagning som kommer att göras i mitten av spannet på 170x45x5400mm reglarna för ökad stabilitet i sidled, jag tänker mig 70 eller 95mm reglar till detta.
Allt kommer att skruvas med ET-T konstuktionsskruv samt hålplattor med ankarskruv för att ha hängsle och livrem på.
Samtligt virke blir NTR klass A. Alla beslag i varmgalvat och infästningar i minst klass C4.
Detta är mitt första utkast till stativ och jag tar tacksamt emot all input. Ibland har jag en tendens att överdimensionera och ta i för kung och fosterland men det där med vindlaster är jag inte precis expert på och får erkänna att mina kunskaper bitvis brister.
För den som är intresserad så är modellen gjord i Onshape som går att använda gratis.
Jag håller på att designa ett markstativ för solpaneler i tryckimpregnerat då jag inte vill ha paneler på mitt hus och inte hittar någon färdig ställning till vettiga pengar som inte känns klen eller strykful. Kriterierna för byggnationen är att den ska ligga i Öst/Väst riktning och ha en relativt låg bygghöjd. I nedan fall bygger konstruktionen endast 1778mm över bärlinan så total höjd förväntas bli strax under 2m.
Jag undrar nu om någon har några synpunkter på mitt koncept, speciellt dimensioneringen för att klara av vindlaster.
Nedan ser ni tre bilder på vad jag har tänkt mig.
[billede]
Lutningen är 20 grader och spannet på solpanelerna är 5200mm. dessa ligger på 170x45x5400mm reglar.
[billede]
Allt vilar på tre bärlinor bestående av 195x45 reglar som i sin tur skall fästas med 700mm plintar vilka inte finns med i min modell. Den stående raden med reglar i mitten är 170x45 med ett inbördes mått om 1m, samtliga fack är korsstagade med 170x45 vilket syns tydligare på bilden nedan. Snedstaget från nedre bärlina till upplaget består också av 170x45 och sträcker sig till mitten av spannet på upplaget. Även denna ligger i 20 graders vinkel.[billede]
Ovan syns snitt där man ser den övre bärlinans konstruktion. Överliggaren består av 170x45.
Jag tänker mig att hela anläggningen skall ställas på plintar med minimal visning över färdig mark då det blir på ett inhägnat område. Jag kommer att lägga gummiduk under betongplattor framför för att hålla gräset borta (det hela skall stå i en gammal beteshage). Vad som inte syns på bilden är den krysskolvning/stagning som kommer att göras i mitten av spannet på 170x45x5400mm reglarna för ökad stabilitet i sidled, jag tänker mig 70 eller 95mm reglar till detta.
Allt kommer att skruvas med ET-T konstuktionsskruv samt hålplattor med ankarskruv för att ha hängsle och livrem på.
Samtligt virke blir NTR klass A. Alla beslag i varmgalvat och infästningar i minst klass C4.
Detta är mitt första utkast till stativ och jag tar tacksamt emot all input. Ibland har jag en tendens att överdimensionera och ta i för kung och fosterland men det där med vindlaster är jag inte precis expert på och får erkänna att mina kunskaper bitvis brister.
För den som är intresserad så är modellen gjord i Onshape som går att använda gratis.
Tack för er tid
//Anders
Ser rejält ut, och inga direkta synpunkter på bärverket. Det du däremot måste ha koll på är den uppåtriktade kraften som uppstår när det blåser mot ”gaveln”. För att hantera det måste konstruktionen vara tillräckligt tung och/eller förankras i marken. Sen kan det ju blåsa mot ”långsidan” också så klart.
Jeg står lidt mellem at montere med 700mm plint eller jordskruer fra Jula. Vi har morænejord her, hvilket bider sig fast noget enormt, men en plint er jo mere bombesikker med hensyn til egenvægten. Jeg må nok begynde med at beregne konstruktionens egenvægt, inden jeg beslutter, hvilken vej jeg vil gå. Eventuelt kan det blive en kombination med nogle plinter og supplering med jordskruer.
Jeg står lidt mellem at montere med 700mm fundament eller jordskruer fra jula. Vi har morænejord her, hvilket bider fast noget enormt, men et fundament er jo mere bombesikkert mht. egenvægten. Jeg må nok begynde med at beregne konstruktionens egenvægt, inden jeg beslutter, hvilken vej jeg vil gå. Eventuelt kan det blive en kombination med nogle fundamenter og supplering med jordskruer.
En jordskrue skal være nogenlunde lang for at få nogen videre kapacitet for træk. Jeg havde valgt betonløsningen. Glem ikke, at midterstøtten får dobbelt belastning sammenlignet med yderkanterne. Hvad er størrelsen? 100 kvm?
Totalt er det ca. 35m2 per side, så i alt 70m2 paneler. Betonfundament vil det nok blive, eftersom jeg lige så godt skal have en gravemaskine derud for kabelinstallation på ca. 80m. Det er også ret tilfredsstillende med den øgede egenvægt med fundamenterne. Jeg vil forsøge at samle den samlede vægt af alt træværket i morgen for at se, hvor jeg lander. Godt nok ser man ofte mange carporte og udestuetage med betydeligt svagere konstruktioner, som stadig står efter mange år, men jeg vil ikke tage chancer med en så dyr installation, bare fordi det er kedeligt at grave lidt.
Totalt er det ca 35m2 per side så totalt 70m2 paneler. Betongplint bliver det nok eftersom jeg alligevel må få gravemaskinen ud for kabellægning af ca 80m. Så er det ganske taknemmeligt med den øgede egenvægt med plinterne. Jeg skal forsøge at regne den totale vægt på alt træ sammen i morgen for at se, hvor jeg lander. Der er ganske vist mange carporte og udestuetage med betydeligt tyndere konstruktion, som stadig står efter mange år, men jeg vil ikke risikere en så dyr investering bare fordi det er kedeligt at grave lidt.
Jo så er det, men hvis jeg ikke husker forkert gælder reglerne for 50 års vind, så det kræver en ordentlig blæst for at nå op i det.
Hvis du laver en bundplade på plinterne, der stikker uden for skaftet, får du ekstra vægt fra jorden.
Opadgående vind ligger på omkring 0,5 kN/m2; så 35 kN totalt. Svarer til 3500 kg
Burde man ikke kunne regne lidt med udtræksvægten på fundamentet allerede fra starten? Jeg forestiller mig en 700mm plint med maks 100mm over jorden har jo en egenvægt på ca. 50kg, men den er jo konisk i formen og bør allerede der tage godt fat mod jorden, hvis man regner med udtrækskraften lodret. Sandsynligt er det vel, at man også får en brudlast over fundamentet, så den skal vride sig ud af jorden for at komme op og dermed flytte en del morænejord med sig.
Tænker du, at man støber en hel bjælke under jorden langs hele plinraden, eller er det nok at bore i nogle dykker i nederkanten og slå på med et par sække plintbeton inden genfyld?
Bør man ikke kunne regne med en del af udtræksvægten på pælen allerede fra starten? Jeg tænker, at en 700mm pæl med maksimalt 100mm over jorden har en egenvægt på ca. 50 kg, men den er jo konisk i formen og bør derfor allerede dér tage godt fat mod jorden, hvis man regner med udtrækskraften direkte vertikalt. Sandsynligvis vil man også få en bøjningslast over pælen, så den skal vrides ud af jorden for at komme op og dermed skal flytte en del moræneler med sig.
Hvad holder imod? Det er jorden, og jorden er porøs. Derudover er man tæt på overfladen, så der er ikke noget større overlagringstryk.
Det jeg har overset er, at "spær" får vind imod sig, så det bliver en kombination af løfte- og horisontellast. Men nu begynder det at blive kompliceret. Så jeg ville have forankret for hele løftekraften vinkelret mod "taget". Men det her er et teoretisk resonement.
Jeg er meget taknemmelig for din input her. Ved hvilken vindhastighed når du frem til 0,5kn/m²? Oftest når man køber færdige stativløsninger regner de på 26m/s, men det gør jo ikke noget, hvis man dimensionerer for lidt højere vindhastigheder. Jeg lavede en hurtig overslagsberegning på egenvægten i paneler og konstruktion, og det ser ikke helt dårligt ud. Vender tilbage med tal i løbet af dagen.
26 /s ville ikke være nok der, hvor jeg bor nær havet på vestkysten. Jeg ville nok have ønsket 40m/s i hvert fald. Så de lokale forhold er meget vigtige at kende til.
Jeg bor i det centrale Skåne (Höör). Ifølge Boverket ligger vi på 25m/s som referencemiddelvind over 10 minutter ved 10m højde for 50-årsstormen. Terrænet, hvor jeg bor, er eng, der er omgivet af skov. Den længste afstand til skoven er mod vest og er ca. 1 km til trælinjen.
Vægtene i min konstruktion ser ud som nedenfor.
Panelers egenvægt: 1260 kg
195 mm reglar i bærende linjer: 112 kg
Spær: 442 kg
Stående 170 mm reglar: 67 kg
18 plinter á 700 mm: 1026 kg
Total vægt ca. 2907 kg.
Et alternativ for bedre forankrede plinter er at bruge en jordbor (f.eks. https://www.skurupsborren.se/) og først bore lige ned et stykke og derefter i stedet vinkle ud flere (2 eller 3) huller til siderne. Dette gjorde jeg til flagstang, og det fungerede udmærket. Så får du desuden urørt jord omkring plinten, da du ikke efterfylder nogen jord, men støber direkte i hullet.
Forestil dig formen som billedet nedenfor, men det er måske svært at få så meget vinkel på de nederste huller.
Jeg er meget taknemmelig for dit input her. Ved hvilken vindhastighed kommer du frem til 0,5kn/m²? Oftest når man køber færdige stativløsninger regner de på 26m/s, men det gør jo ikke noget, hvis man dimensionerer for lidt højere vindhastigheder. Jeg lavede en hurtig overslagsberegning på egenvægten i paneler og konstruktion, og det ser ikke helt dårligt ud. Vender tilbage med tal i løbet af dagen.
Det lyder godt 🙂. Jeg gjorde en antagelse på en last, der føltes passende, fra et tidligere projekt. Så jeg har ikke regnet for dit specifikke tilfælde. Men for at få en størrelsesorden på lasten.
Jag bor i centrala skåne (Höör). Enl boverket ligger vi på 25m/s som referensmedelvind under 10 minuter vid 10m höjd för 50 årsstorm. Terrängen där jag bor är ängsmark som omges av skog. Längsta avståndet till skog ligger till väster och är ca 1km till trädlinjen.
Vikterna i min konstruktion ser ut enl nedan.
Panelers egenvikt: 1260kg
195mm reglar i bärlinor: 112kg
Takstolar: 442
Stående 170mm reglar: 67kg
18st plintar 700mm: 1026kg
Total vikt ca 2907kg.
Det kommer holde, min stillads er svagere og har holdt i 5 år. Det du skal tænke på er, at træ tørrer om sommeren, hvilket gjorde at mine paneler løsner og gled ned, så jeg måtte efterstramme, så spar ikke på skruer/fastgørelsespunkter, hvis du bruger skrue og skive. Landmanden der har marken i nærheden sendte en sten i mine paneler fra gødningssprederen 2024, og det erstattede han med 100kg kartofler 😀. Tip er at lede efter vekselretter på blocket når mange skifter. Panelerne ligger nye på omkring 1100kr, og en vekselretter kan findes for 7k.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.